Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De Mazda 3 is een waardige outsider maar wordt onterecht miskend. Er bestaat meer dan alleen de Golf in dit segment. We ontdekken deze Japanner met stevige troeven in zijn 2.2 dieselversie, 150 pk sterk.
Van het platform tot het multimediasysteem, met daartussen enkele benzinemotoren: het is allemaal nieuw. De Mazda 3 maakt van de gelegenheid gebruik om zijn uiterlijk af te stemmen op zijn grote broer, de Mazda 6. De Mazda 3 is 4,46 meter lang en heeft gespierde lijnen. Hij maakt zijn intenties meteen duidelijk: verleidelijk en sportief.
Bij de diesels stelt Mazda zich tevreden met één enkele oplossing, namelijk een 2.2 dieselmotor met 150 pk en 380 Nm. Een stevige krachtbron, maar misschien wat overdreven voor onze markt. Zeker voor inwoners van Brussel en Wallonië, die de grote cilinderinhoud zullen betreuren. Qua transmissie biedt Mazda de keuze tussen een manuele en automatische versnellingsbak, in beide gevallen met zes versnellingen.
Het uiterlijk charmeert, maar ook de presentatie van het interieur is zeer flatterend. De tellers herinneren aan jachtvliegtuigen, terwijl de mooie materialen een degelijke assemblagekwaliteit uitstralen. Mazda weet hoe het auto’s moet bouwen, dat wisten we al. Nieuw is het multimediasysteem met een tablet boven de boordplank, niet als bijvoorbeeld de Mercedes A-Klasse.
Met een lengte van 4,465 meter is de Mazda 3 één van de grootste modellen van zijn segment. Dat maakt een zeer ruim interieur mogelijk waarin iedereen zich op zijn gemak voelt. De koffer is ook ruim en slikt met gemak de bagage van vier personen voor een weekend.
Op de weg toont de Mazda 3 nog meer grote kwaliteiten. Vooral de schokdemping is het vermelden waard. Mazda staat op het niveau van de groten: tolerant en goed filterend bij oneffenheden, stevig om rolneigingen te beheersen in bochten. We mogen spreken van een dynamisch weggedrag, gezond evenwichtig en amusant op verzoek. We betreuren alleen de iets te kunstmatige besturing en te zware neus door de grote dieselmotor.
De motor heeft een opmerkelijk ruim bereik voor een diesel. Hij is zeer soepel, herneemt vanaf 1.200 tr/min en duwt stevig en onophoudelijk tot meer dan 5.000 tr/min! Voor een diesel is dat uniek. Met zo’n temperament kun je van ’s morgens tot ’s avonds in de zesde versnelling blijven hangen. Maar we zijn ook verheugd door de schitterende bediening van de versnellingsbak, speels zoals bij een sportwagen.
Mazda haalt razendsnel zijn achterstand in wat de uitrusting betreft. We zien niet alleen een automatische noodrem en voertuigdetectie in de dode hoek van de spiegels, maar ook een head-up display.
Het neusje van de zalm is het multimediascherm. Dat wordt voortaan bediend met een draaiknop en enkele knoppen. Volledige interactie met jouw smartphone en een bijna onbeperkt aanbod van muziek en streaming via Aha behoren tot de mogelijkheden. Het systeem toont ook informatie zoals de brandstofprijzen of de weersvoorspellingen.
Mazda biedt drie uitrustingsniveaus met prijzen van 23.490 euro tot 29.090 euro. Die prijzen zijn gelijkaardig aan de Golf TDI 150, maar de Mazda is doorgaans beter uitgerust. De Mazda 3 drinkt wel iets meer diesel, gemiddeld 6,5 l/100 km bij een vlotte rijstijl. Ter vergelijking: de Golf vraagt een litertje minder. Dat kan al tellen … Qua CO2 zien een ex aequo: 107 g/km voor de Japanner en 106 g/km voor de Duitser.
Met de nieuwe 3 kan Mazda meespelen met de grote jongens. Hij is mooi, verzorgd, ruim en dynamisch en beschikt over alle troeven om te verleiden. Om iedereen te overtuigen, zou een kleine en fiscaal interessantere dieselmotor geen overbodige luxe zijn.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.