Testen

Mercedes B-Klasse Electric Drive: stroomversnelling

Met de B-Klasse was Mercedes de eerste van de grote premiummerken om de klasse van de compacte monovolumes te betreden. Met succes trouwens, en dat is ook BMW niet ontgaan. Precies op het moment dat BMW reageert, heeft Mercedes zijn B-Klasse verbeterd. Helemaal nieuw is de elektrische variant.

  • Spitzer Eric
  • 29 oktober 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Afwerking interieur
  • Rijplezier elektrische versie
  • Veiligheidsuitrusting nog verbeterd
  • Hardere ophanging in elektrische versie
  • Onaangename mercedes-diesels

Sinds 2005 bouwde Mercedes meer dan een miljoen exemplaren van de B-Klasse. De groei houdt aan, want van de tweede generatie die in 2011 op de markt kwam rijden er intussen 380.000 stuks rond. Hij heeft dus een groot aandeel in het gamma compacte Mercedessen, dat vandaag vier modellen telt (A, B, GLA en CLA) en komend voorjaar wordt afgerond met de nieuwe CLA Shooting Brake.

Mercedes krijgt nu echter tegenwind van de concurrentie uit München, die met de 2-Serie Active Tourer het concept van de ‘sportstourer’ heeft overgenomen. Tijd dus voor een eerste update van de B-Klasse, al blijven de aanpassingen beperkt tot een nieuwe look, een verbeterde uitrusting en … een elektrische variant.

Iets nieuws?

Je moet de B-Klasse al heel goed kennen om meteen het verschil op te merken tussen de vorige en deze nieuwe versie. Kijk naar de hertekende bumpers voor en achter, het radiatorrooster met twee lamellen en de dagrijlichten die nu in de koplampen geïntegreerd zijn. In optie zijn ook volledige led-lichten verkrijgbaar. Er zijn ook drie nieuwe uitrustingslijnen (Style, Urban en AMG Line), elk met hun eigen afwerking aan de binnen- en buitenkant.

In het interieur hebben de ontwerpers nieuwe wijzerplaten getekend en zien we een groter centraal scherm (diameter 8 duim) dat los van de middenconsole en het touchpad staat. Er is nu ook keuze tussen twaalf kleuren voor de sfeerverlichting.

Ook de uitrusting gaat er weer op vooruit. Zo staat er nu een systeem voor handenvrije toegang en starten op de optielijst, kan de automatische botspreventie de auto nu helemaal tot stilstand afremmen (Collision Prevention Assist Plus) en is de vermoeidheidsdetectie (Attention Assist) voortaan standaard. Onder de naam ‘Mercedes connect me’ staan ook heel wat telematicadiensten ter beschikking (bijstand bij ongevallen of pech, het beheer van het onderhoud van de auto, …) die in optie nog uit te breiden zijn met online diensten. Bijvoorbeeld om het brandstofniveau of de laadtoestand van de batterij te checken in de B-Klasse Electric Drive.

Elektrisch rijden

Die elektrische variant is het opvallendste nieuws van deze facelift. Met zijn elektromotor van 180 pk en 340 Nm schiet de B-Klasse Electric Drive bijzonder vinnig uit de startblokken (0 tot 100 km/u gaat sneller dan in alle diesels) en herneemt hij uitstekend. Wel valt op dat deze variant harder is opgehangen dan de B-Klasses met klassieke verbrandingsmotor, wellicht om het extra gewicht van de batterij te compenseren. Hij haalt een rijbereik van 200 km of 230 km met het optiepakket Range Plus. We merkten wel dat dit rijbereik sterk afhankelijk is van jouw rijstijl en de gekozen rijmodus (E, E+ met beperkt vermogen of S), iets wat we zeker bij een langere test eens moeten nagaan.

Voorts zijn er vier benzinemotoren, vijf diesels én een aardgasversie beschikbaar. In ons land kiest 60 procent van de kopers de B180 CDI, 20 procent de B180 benzine en 10 procent de B200 CDI. Ook met die laatste gingen we even rijden. De viercilinder van Mercedes blijft een soepele krachtbron, maar blijft erg rumoerig. De Renault-diesel uit de B180 CDI – helaas niet beschikbaar bij de test – heeft op dat vlak een betere reputatie en wordt ongetwijfeld weer de bestseller. We kropen ook achter het stuur van de B220 CDI, die naar ons gevoel weinig meer te bieden heeft in vergelijking met de voldoende sterke 200-versie.

Prijzen

De B-Klasse is niet goedkoop, maar zit ongeveer op hetzelfde prijsniveau als de 2-Serie Active Tourer. Vanaf 29 november staat hij in de toonzalen met een startprijs van 26.378 euro voor de B180 benzine. Met een diesel rijd je vanaf 27.225 euro (B160 CDI) of 28.314 euro (B180 CDI). De B-Klasse Electric Drive komt iets later (lancering in februari 2015) en kost 39.930 euro. Gezien het rijplezier en de hoogwaardige technologie is dat een correcte prijs.

Conclusie

Het is duidelijk dat Mercedes zich niet zomaar zal laten verdringen door BMW. De B-Klasse veranderde niet spectaculair, maar wordt wel weer een beetje beter. De veiligheidsuitrusting staat aan de top van het segment en de nieuwe elektrische variant biedt verrassend veel rijplezier. Hij is even ruim als de andere B-Klasses maar wel iets harder opgehangen. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km