Testen

Mercedes C 180 Cabrio: de vierseizoensauto

Wie niet van deze donkere tijd van het jaar houdt, heeft vandaag iets om naar uit te kijken: de dagen beginnen terug te lengen. En ook al moet de echte winter nog beginnen, met deze Mercedes C-Klasse Cabrio kan je perfect dakloos de vrieskou in.
  • Bervoets Wim
  • 21 december 2016
  • Mercedes-Benz
2,0
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geluiddemping
  • Rijcomfort
  • Uitgebreide cabrio-uitrusting
  • die in de optielijst staat
  • Beperkte ruimte achteraan (gesloten kap)
  • Toegang achterin
  • Uiteindelijke prijs met opties

Waarom zou je in de winter het dak naar beneden doen?

De enige voorwaarde is dat het niet regent uiteraard, want waterdicht is het kwalitatieve interieur van deze C-Klasse nog niet, maar aan boord hoef je hoegenaamd geen kou te lijden. Mercedes specialiseert zich immers in cabriosnufjes die het leven met de kap naar beneden aanzienlijk aangenamer maken.

Zo zijn er niet alleen zetelverwarming en een windscherm, maar is er ook een “Aircap”, een lamel boven de voorruit die turbulenties uit het interieur houdt wanneer de kap naar beneden is, en een “Airscarf”, een nekverwarming die in de hoofdsteunen van de voorzetels is ingebouwd. Helaas vind je al die snufjes terug in de optielijst, maar Mercedes bundelt ze wel in goedkopere pakketten.

En met de kap naar boven?

Dan is het ook aangenaam toeven aan boord van deze C-Klasse Cabrio: Mercedes biedt immers ook een dikkere stoffen kap aan, die niet alleen de temperatuur beter vasthoudt, maar ook de geluiddemping verhoogt. Het enige nadeel is dat de twee passagiers achteraan (de C-Klasse Cabrio is immers een strikte vierzitter) met het dak naar boven niet zo makkelijk kunnen instappen, en op die manier redelijk ingesloten zitten. Beenruimte hebben ze weliswaar ruim voldoende.

Is de C-Klasse Cabrio dan een kleine auto?

Hoegenaamd niet. Mercedes heeft namelijk orde geschept in zijn modelbenamingen: de CLK was al een tijdje vervangen door de E-Klasse Cabrio (die in feite op het chassis van de vorige C-Klasse stond). De E-Klasse heeft intussen zijn eigen volwaardige coupé en cabriolet, waardoor deze C een echte C-Klasse Coupé en Cabrio krijgt.

Dat betekent een lengte van 4,87 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,41 meter. Binnenin herken je dan ook meteen het moderne dashboard van de C-Klasse, dat er nog steeds bijzonder gelikt uitziet, zeker vergeleken met het klassiekere werk in de vorige C. Mercedes zou Mercedes natuurlijk niet zijn als het interieur niet tot in de puntjes kon worden uitgerust, tot en met oude Mercedes-bekenden zoals het Comand-navigatiesysteem met hotspotfunctie en het Burmester-audiosysteem.

Wat zit er onder de motorkap?

Mercedes verwacht dat het merendeel van de C-Klasse Cabrio-kopers voor een dieselmotor kiest, maar wij probeerden de C 180 Cabrio. Dat is de instap-benzinemotor, die wellicht ook een deel van het klandizie kan overtuigen dat minder kilometers doet dan nodig is voor een dieselmotor.

In tegenstelling tot wat zijn opschrift doet vermoeden, gaat het niet om een 1.8 maar een 1.6 turbobenzine. Die produceert 156 pk bij 5.300 tpm en 250 Nm tussen 1.200 en 4.000 tpm, en is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Optioneel kan je hem ook koppelen aan Mercedes’ nieuwe 9G-Tronic-negentrapsautomaat.

Hoe presteert de instapmotor?

Je vermoedt wellicht weinig spectaculairs van een 1.6, maar die doet het al bij al niet slecht. De Duitsers geven een tijd van 0-100 km/u op van 8,9 seconden, en in de praktijk is er voldoende punch voorhanden om vlot mee te kunnen met het verkeer. Zelfs wanneer je de motor aanspreekt blijft hij voldoende gedempt om de ontspannen sfeer aan boord niet te verstoren. Een geslaagde instapmotor die het cruisekarakter van deze cabriolet mooi aanvult.

En als je het wat dynamischer wilt?

Dan merk je dat het chassis ondanks een verlaagde sportophanging vooral op comfort mikt. De voorwielen reageren voldoende direct op je stuurinput, en het relatief hoge gewicht van de C 180 Cabrio (1.615 kg) wordt netjes onder controle gehouden, maar aan een rustiger tempo voelt deze Mercedes zich helemaal in zijn sas. De standaarddempers doen hun werk meer dan behoorlijk, en wie helemaal voor comfort wil gaan, kan in de optielijst de Airmatic-luchtvering aanstippen.

Krijg ik voldoende bagage mee voor een cabrioweekend aan zee?

Met het dak op zijn plaats vormt dat geen probleem: dan kan je 360 liter aan bagage kwijt in de koffer van de Mercedes. Doe de kap naar beneden, en er blijft 285 liter over. Maar dat hoeft geen beperking te vormen: de achterbank is neerklapbaar, dus ga je met twee met de auto op vakantie, dan palm je gewoon de achterbank in en doe je de kap naar beneden.

Hoeveel kost hij?

De C 180 Cabrio kost € 42.108 voor de versie met manuele zesbak. De negentrapsautomaat doet daar nog eens € 2.541 bovenop. Voor dat geld krijg je onder meer led-koplampen, automatische klimaatregeling, en een aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie. Voor de meeste comfortitems die deze C-Klasse Cabrio perfect aanvullen moet je helaas in de optielijstduiken, en dan gaat de prijs natuurlijk naar omhoog. Op het einde van onze testdriedaagse hadden we 9,5 l/100 km verbruikt, zowat drie liter meer dan wat Mercedes opgeeft…

Besluit?

De Mercedes C 180 Cabrio is een cabriolet die je het hele jaar door kunt gebruiken: zomer en winter maakt hij je het leven aan boord bijzonder aangenaam – al moet je daar naar goede Duitse gewoonte je portefeuille voor opendoen. De 180-motorversie vervult zijn rol als instapbenzine dan weer met glans: voldoende krachtig en stil genoeg om zorgeloos te kunnen cruisen. Zoals het hoort…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km