Testen

Mercedes CLA 200d Shooting Brake: back to basics

Je moet al eens twee keer kijken om het op te merken, maar de Mercedes CLA kreeg begin dit jaar een lichte facelift. Wij gingen nog eens met de sleutels van de Shooting Brake aan de haal om te kijken wat er veranderd is.
  • Bervoets Wim
  • 27 december 2016
  • Mercedes-Benz
1,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Beperkte meerprijs tegenover vierdeurs
  • Geslaagde stijl
  • Krachtige motor
  • maar niet de stilste
  • Beperkte interieurruimte
  • Karige standaarduitrusting
  • Stevige ophanging

De introductie van de huidige generatie A-Klasse en de daarbij behorende familie (zowel de GLA als de CLA zijn immers op de A-Klasse gebaseerd) was een schot in de roos. Mercedes’ frisse instapmodel zorgde immers voor een instroom van jonge klanten bij het Duitse merk. De gemiddelde Europese klant van de A-Klasse is nu zowat dertien jaar jonger dan bij het vorige model, zo beweren de Duitsers. En de jeugd moet je geboeid houden.

Wat houdt de facelift in?

Net als bij het vijfdeursmodel, de A-Klasse, zijn de wijzigingen voor de CLA-vierdeurs en Shooting Brake aan de buitenkant relatief beperkt: het radiatorrooster is voortaan zwart, en de voorbumper werd lichtjes hertekend. Op de optielijst kan je nieuwe led-koplampen aanstippen. Achteraan kan je kiezen voor een chromen of zwarte strip tussen de uitlaatpijpen. Die laatste zijn dan weer beter geïntegreerd in de achterbumper. Nieuwe koetswerkkleuren en velgen ronden het rijtje af.

En binnenin?

Ook daar zijn er nieuwe materialen en afwerkingsmogelijkheden voorzien. Maar de opvallendste wijziging is een dunnere uitvoering voor het scherm van het infotainmentsysteem, dat nog steeds als een soort tablet bovenop het dashboard staat. Het infotainmentsysteem integreert je smartphone voortaan ook beter dankzij Apple CarPlay en Android Auto.

Hoe is de sfeer verder aan boord?

Best aangenaam: de A-Klasse, waarvan de CLA het dashboard leent, betekende immers het begin van de verjongingskuur bij de nieuwe Mercedes-modellen. De geslaagde stijl van de buitenkant wordt binnenin dan ook voortgezet. De materialen die de Duitsers in het interieur gebruiken, voelen kwalitatief en aangenaam aan. Zelfs in de relatief basic uitgeruste testwagen die we van Mercedes meekregen.

En qua ruimte?

Daar viel onze Shooting Brake ietwat door de mand: rij je met volledige bezetting (vijf passagiers), dan zouden we de sfeer eerder als “gezellig druk” omschrijven dan “comfortabel”. Zo beschikken de passagiers achteraan over relatief beperkte been- en hoofdruimte. Niet verwonderlijk als je de A-Klasse kent, maar aangezien de CLA Shooting Brake ongeveer 30 centimeter langer is, hadden we beter verwacht.

Heb je dan een ruime koffer?

Dat valt inderdaad een stuk beter mee: Mercedes geeft 495 liter op met de achterbank rechtop, tegenover 341 liter voor de A-Klasse-vijfdeurs. Uiteraard is de achterbank standaard neerklapbaar om de interieurruimte te vergroten. Minpuntje? De kofferruimte in de CLA Shooting Brake viel wat ten prooi aan het design: door de aflopende daklijn is de laadruimte die je boven de hoedenplank kunt benutten relatief beperkt.

Wat hadden jullie onder de motorkap?

“Onze” Mercedes was de CLA 200d. Die doet geen beroep op een 1.6 (zoals in de C 200d) of Mercedes’ nieuwe 2.0 (zoals in de E 200d), maar stelt het nog met de “oude” 2.1. De viercilinder produceert 136 pk (tussen 3.200 en 4.000 tpm) en een koppel van 300 Nm (tussen 1.400 en 3.000 tpm), en was in ons geval gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Op die manier legt hij de sprint van 0 tot 100 km/u af in 9,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 215 km/u.

Hoe doet hij het op de weg?

In combinatie met de standaard manuele versnellingsbak allerminst slecht, maar doe je veel kilometers en sta je vaak in de file – en dat gebeurt bij ons wel eens – dan is € 2.214 extra uitgeven aan de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling zeker geen slechte zet. Het motorblok zelf is op papier geen snelheidswonder, maar het heeft voldoende kracht en koppel om steeds comfortabel uit de hoek te komen. En af en toe luidruchtig… Dynamisch doet de vooras het uitstekend, en kan het chassis van de CLA Shooting Brake heel wat aan. De keerzijde van de medaille is dat het wat ten koste gaat van het ophangingscomfort voor de passagiers.

Hoeveel kost hij?

De Mercedes CLA 200d Shooting Brake begint vanaf € 33.517. Dat is slechts € 605 meer dan wat je betaalt voor een gelijkaardige CLA 200d in vierdeursconfiguratie. De standaarduitrusting omvat onder meer een aanrijdingswaarschuwing, vermoeidheidsdetectie en een manuele klimaatregeling, en is eigenlijk relatief beperkt. Ons testexemplaar kostte € 42.628, en voegde daar onder meer nog een parkeerhulp, panoramadak, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, achteruitrijcamera en zetelverwarming aan toe. Zoals steeds bij de Duitse merken: wil je de prijs niet al te hoog opdrijven, moet je zorgvuldig omspringen met de optielijst. Ons verbruik tot slot? Dat bedroeg 6,3 l/100 km.

Besluit?

De discrete facelift van de CLA Shooting Brake weet zijn aantrekkelijke reputatie bij een jonger koperspubliek te bevestigen. Hij blijft geweldig stijlvol om naar te kijken en mee te rijden, maar verwacht geen ruimtewonder. Voor een gulle uitrusting zal je zoals gewoonlijk bij de Teutonen je portefeuille moeten openen. De 200d-dieselmotor? Die zit hem dan weer als gegoten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km