Testen

Mercedes E220d: wapenwedloop

De concurrentie is beter bewapend en talrijker dan ooit, maar Mercedes wil vasthouden aan zijn heerschappij. Voor deze nieuwe E-Klasse heeft Mercedes kosten noch moeite gespaard om een echt technologiefestival aan te kunnen bieden.
  • Piette François
  • 22 augustus 2016
  • Mercedes-Benz
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Comfort
  • Technologisch arsenaal
  • Zuinige en krachtige motor
  • Soepele ophanging bij dynamisch rijgedrag
  • Touchpad minder vloeiend dan bij audi
  • Uiteindelijke prijs met opties

Dit is ongetwijfeld de meest geavanceerde auto van het moment. De E-Klasse van Mercedes beschikt namelijk over een ongezien technologisch arsenaal, waaronder een hulpsysteem voor automatisch inhalen. Vandaag heeft de E-Klasse meer dan ooit een positie te verdedigen: de nieuwe BMW 5-Reeks komt eraan en Audi is ook al bezig met de toekomstige A6. Maar er is ook andere concurrentie: de Lexus GS, Infiniti Q70, Maserati Ghibli, en vooral de Jaguar XF en Volvo S90 kunnen stokken in de wielen steken van het Duitse trio.

In grote lijnen

Stilistisch gezien evolueert de E-Klasse sterk ten opzichte van het vorige model door er duidelijk sportiever uit te zien. Toch kunnen we het ontwerp moeilijk als “origineel” beschouwen, want het lijkt wel gekopieerd van de andere modellen van het merk, waaronder de C-Klasse en S-Klasse. De E-Klasse parkeert zich dus tussen deze twee modellen en valt vooral op door zijn afmetingen: 4,92 meter lang. Een stevig slagschip dus! Hij is iets lager en smaller dan de vorige versie, en werpt ook 100 kilogram minder gewicht in de schaal.

Veiligheid

De E-Klasse neemt uiteraard de laatste snufjes op vlak van actieve veiligheid over, inclusief fileassistentie. Maar de kloof die ons scheidt van volledig autonoom rijden wordt kleiner, dankzij nieuwe technologie die je helpt om van rijstrook te wisselen. Wie kippenvel krijgt van parkeermanoeuvres, zal blij zijn dat de E-Klasse zich volledig zelfstandig kan parkeren met behulp van je smartphone, zonder dat er iemand aan boord is. Net als de BMW 7-Reeks dus… Bij een ongeval is de E-Klasse uiteraard zo veilig als een bunker.

Technologie

Instappen is al voldoende om te zien dat technologie de bovenhand neemt. Je ziet meteen twee grote schermen. Het eerste bevat de “klassieke” instrumenten en vervangt dus de traditionele tellers. Het tweede toont de informatie van het multimediasysteem. De grootte: 12,3 duim! Welkom in de bioscoop! Je kunt er alles mee doen, behalve raketten afschieten op het huis van je te luide buurman. Dit grapje terzijde is de E-Klasse volledig “connected”: je kunt je smartphone verbinden met Apple Car Play of Google Android Auto, en de internetverbinding is ook op de afspraak.

Om al die technologie te beheren, verloopt de bediening via een traditionele touchpad (die ons minder responsief lijkt dan gewoonlijk), stembediening of via de centrale draaiknop. Om je passagiers te verrassen zit er nog een nieuwigheid op het stuur: kleine aanraakknoppen waarmee je van het ene menu naar het andere kan. Dat vergt uiteraard een beetje gewenning…

Motoren

De E-Klasse heeft niet alleen een nieuw platform, design en nieuwe technologie: hij vernieuwt ook met een nieuwe dieselmotor! Die vinden we uiteraard interessant: de tweeliter viercilinder levert 150 (200d), 163 of 194 pk (220d). Nog een nieuwigheid: alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat. Mercedes geeft mooie cijfers op voor onze 220d: 240 km/u, 7,3 seconden van 0 tot 100 km/u, 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 102 g/km.

Ruimte en luxe

Aan boord is het typisch Mercedes: de afwerking is beter dan ooit! Je baadt in een zee van leder en hoogwaardige materialen. Ook de ruimte ontgoochelt niet, ook al doet de Volvo S90 het op dat vlak beter. De koffer van dit drievolumemodel biedt een volume van 540 liter. Ruim voldoende, al zullen mopperaars niet tevreden zijn met de niet perfect vlakke laadvloer, omdat die boven de aangedreven achteras zit.

Sportief?

Zijn dynamischere aanblik laat vermoeden dat de E-Klasse vandaag dynamisch uit de hoek komt. Dat klopt echter niet: de Mercedes blijft nog steeds een geweldige auto om kilometers mee te vreten in hoogstaand comfort. Hoogstaander dan ooit trouwens, want de nieuwe motor is aanzienlijk stiller dan de vorige, luidruchtige 2.1 diesel. We kunnen het ophangingscomfort, de uitstekende zetels en de Burmester-stereo uitstekend smaken…

Dynamischer laat de motor zijn potentieel zien. Hij is krachtig, soepel en nerveus, en geeft de lichtere E-Klasse vleugels. De automaat volgt het ritme en past zijn schakelovergangen aan je humeur aan. Eindelijk op een volwassen niveau dus, zowel qua bediening, qua zachtheid als qua snelheid. Het weggedrag, dat evenwichtig, gezond en geruststellend is, laat toch wat inertie merken. Zelfs na zijn dieet is de Mercedes E-Klasse geen ballerina, wat de soepele (standaard)demping nog meer in de verf zet.

Prijs

De basisprijs voor de diesel van € 45.980 en zelfs € 49.610 voor deze 220d lijkt hoog. Maar de standaarduitrusting is guller dan ooit en maakt het dus makkelijker deze bittere pil te slikken. Toch laat een E-Klasse zich het best genieten wanneer hij rijkelijk is uitgerust en hij dus zijn volle potentieel kan tonen. Maar dan loopt de rekening snel op. De totaalprijs van de opties bedraagt al snel enkele tienduizenden euro’s!

Aan de pomp toont het nieuwe blok zich mooi zuinig. Dat bewijst ons gemiddelde verbruik van 5,6 l/100 km. Rij je voornamelijk op de snelweg, dan kan dat nog enkele tienden zakken, terwijl sportiever rijden of rijden in de stad het cijfer niet exponentieel doet toenemen.

Besluit

Ondanks zijn sportievere looks verandert het recept van dit model niet: toptechnologie aangevuld met rijcomfort. De E-Klasse beschikt zelfs over technologie die de almachtige S-Klasse niet heeft. Zo heeft hij zeker een streepje voor in dit segment… De E-Klasse laat zich voortaan ook volop smaken met vier cilinders, dankzij een zachtere en stillere motor. Kan je niet om deze Duitser heen? Zover durven we niet te gaan, met concurrentie die hem van antwoordt gaat dienen (Audi en BMW) of die zijn strepen al verdiend heeft (Jaguar XF en Volvo S90). Maar een uitstekende referentie is hij zeker.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km