Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Als je de markt goed bestudeert, merk je dat er niet veel echte topcabriolets zijn met vier volwaardige zitplaatsen. Bentley en Rolls-Royce bieden er aan, en er is de BMW 6-Reeks Cabriolet en in mindere mate de Maserati GranCabrio, maar dat is het zowat! Mercedes komt het segment dus aanvullen met een afgeleid model van de zelfverklaarde “beste auto ter wereld”: de S-Klasse!
Om volledig eerlijk te zijn, zijn we de S-Klasse Cabriolet al eerder tegengekomen. We kregen namelijk eerder al de gelegenheid om achter het stuur te kruipen van de S63 AMG, die met zijn krachtige V8 van 585 pk een stevig budget vereist. We waren toen geweldig onder de indruk, maar zijn meerprijs vergeleken met de “basisversie” (ongeveer € 50.000) leek ons wat overdreven. We willen dus wel eens weten of het “instapmodel” voldoende is.
Het “toegangsticket” kan al tellen, want de kleinste motor in deze S-Klasse Cabriolet is een 4,7 liter grote V8-benzine. De motor is bijzonder gul, want hij beschikt over twee turbo’s en produceert niet minder dan 455 pk. Vooral het koppel van 700 Nm is indrukwekkend. Dat wordt via een negentrapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Ondanks een gewicht van meer dan twee ton stuwt de motor dit slagschip in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u! Nog steeds interesse in de AMG-versie? Als je vierwielaandrijving zoekt misschien, dat op deze 500 ontbreekt.
Het meer dan vijf meter lange koetswerk is mooi getekend en trekt niet teveel aandacht. De afmetingen zijn echter niet makkelijk door smalle straten te loodsen en vertalen zich niet in een ruim interieur of ruime koffer. De ruimte vooraan is royaal, maar achteraan eerder beperkt. Met 350 liter is de kofferruimte aan de beperkte kant voor een weekje weg met twee, zeker omdat de toegang niet zo makkelijk is.
De ruimte mag dan niet zo gul zijn als gehoopt, de sfeer aan boord weet wel te overtuigen. Je baadt in een weelde van leder en hout, allemaal onberispelijk afgewerkt. De uitrusting is uiteraard op peil, met alle toeters en bellen, inclusief fileassistent, gigantisch multimediascherm, stereo-installatie en andere snufjes van hoog niveau.
Eens je aan het rijden bent, duurt het niet lang vooraleer de S-Klasse je volledig verleid heeft. De V8 doet het hoge gewicht vergeten en geeft een indrukwekkende duw in de rug. Ook de klank is om van te smullen, met een doffe, suggestieve maar beheerste roffel. Geen brutale reacties: je zit in een zachte omgeving, die slechts kleine bewegingen nodig heeft om je te brengen waar je heen wilt. De 130 extra paarden van de AMG? Die lijken volstrekt overbodig…
Nog beter dan de boterzachte combinatie motor/versnellingsbak: het comfort en de demping. De adaptieve demping isoleert de oneffenheden in de weg, en de geluiddemping is indrukwekkend voor een cabriolet met stoffen kap. Klap die naar beneden en de S-Klasse ontvouwt zijn geïntegreerde windscherm om de inzittenden te vrijwaren van windgeluiden.
Aan het stuur van dit slagschip hoef je niet noodzakelijk het rechterpedaal te vloeren. Rij je toch steviger door, dan blijft de S-Klasse Cabriolet perfect samenhangend en voldoende precies, ondanks zijn enorme afmetingen. Overdrijf echter niet, want het gewicht van meer dan twee ton blijft steeds aanwezig.
Het zal je niet verbazen: de prijs van dit instapmodel is niet bepaald goedkoop: € 144.232. Voeg er de onvermijdelijke opties aan toe en je begint te duizelen. Aan de pomp is deze V8 iets zuiniger dan die van de AMG, met een gemiddelde van 13 l/100 km. Mercedes geeft ten slotte een CO2-uitstoot op van 199 g/km.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?