Testen

De monovolume van Mercedes: V-Klasse

Dit is een monovolume, maar dan wel een topexemplaar van Mercedes. De V-Klasse is geen rudimentair busje voor personenvervoer (daarvoor is er de toekomstige Vito), maar een verzorgd voertuig met meer verfijning.

  • Piette François
  • 01 september 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Hoog comfortniveau
  • Luxe en afwerking (op enkele details na)
  • Redelijk verbruik
  • Stabiel en doeltreffend weggedrag
  • Hoge prijzen
  • Stoelen lastig te bedienen
  • Zware kofferklep (elektrisch in optie)

Vergeet alles over de Vito en Sprinter

Zie deze V-Klasse vooral niet als een bestelwagen die een beetje aangepast werd om jouw gezin te vervoeren naar de zondagsmis. Neen, de V-Klasse is een nieuwkomer in het gamma van Mercedes, een monovolume die in staat is tot acht personen te vervoeren.

Hij richt zich op drie soorten klanten: grote gezinnen, sportievelingen en avonturiers die ruimte zoeken voor hun spullen en professionelen die een statig vervoermiddel zoeken als ‘vip-shuttle’.

Sportief?

Met de nieuwe Mercedes-neus en talrijke chroomaccenten ziet de V-Klasse er zeker niet uit als een bestelbusje. Omdat hij twee centimeter lager werd, oogt hij zelfs wat sportief. En Mercedes gaat op dat vlak nog een stap verder: het nieuwe onderstel heeft een adaptieve ophanging die, volgens het merk, uitmuntend werk verricht.

De actieve veiligheid wordt verzekerd door een hele reeks elektronische hulpmiddelen, zoals vermoeidheidsdetectie en de trajecthulp in geval van zijwind.

Vaarwel V6

Het motorengamma wordt helemaal omgegooid: de V6 diesel neemt afscheid. Er staan nog drie diesels op het programma, maar alleen met vier cilinders: de V 200 CDI (136 pk/330 Nm, 5,8 l/100 km, 152 g CO2/km), V 220 CDI (163 pk/380 Nm, 5,7 l/100 km, 149 g CO2/km) en de krachtige V 250 CDI (190 pk/440 Nm, 6 l/100 km, 157 g CO2/km, Euro 6). In gebruik betekent de omschakeling naar viercilinders geen verlies, behalve qua zachtheid en geluid.

Verschillende versies

Behalve de uitrustingsversies, biedt Mercedes drie verschillende lengtes (van 4,89 tot 5,37 meter), gebaseerd op twee wielbasissen. Het interieur telt tot acht zetels, in een klassieke opstelling van drie rijen of tegenover elkaar zoals in een lounge. Het interieur is sterk moduleerbaar, maar je hebt stevige biceps nodig: de zetels zijn niet bepaald licht.     

Kopje thee?

In zo’n auto (hier getest in de middelste lengte) moet je natuurlijk even achterin gaan zitten. Daar vind je verbazingwekkend veel ruimte, uitnodigend voor evenveel volwassenen als er zetels zijn. Lach niet, dat is zeker niet altijd het geval! De hoofd- en beenruimte; alles is zelfs voor grote personen perfect. Er is plaats voor veel bagage en Mercedes heeft zelfs een bagageplank met plooibakken voorzien.  

Achter het stuur

Mercedes beweert dat de V-Klasse rijdt zoals een berline. Tijd om dat na te gaan. De eerste indruk is middelmatig: wanneer we in de zetel zitten, lijkt de rijpositie meer op die van een bestelwagen dan van een berline. De kwaliteit van de boordplank, de algemene presentatie en het multimediasysteem uit de C- en S-Klasse hebben dan weer niets te zien met de gebruikelijke vans. Zeker als je kiest voor de chique Avantgarde-uitvoering.

Welke motor?

Over de afwezigheid van de V6 hoeven we niet te treuren. We reden de V-Klasse in de versies 220 CDI en 250 CDI en hij toonde voldoende kracht en werkijver. De geluiddemping doet ons vergeten dat er twee cilinders ontbreken. Het verschil tussen de twee viercilinders is merkbaar, maar de kleinste voldoet al ruimschoots. De automaat met zeven versnellingen verricht uitstekend werk: hij schakelt zacht en reageert snel genoeg.

Het grote verschil

Het onderstel, dat maakt het grote verschil. Het is moeilijk te geloven dat je een voertuig van meer dan vijf meter in handen hebt. De V-Klasse is opmerkelijk goed opgehangen, vliegt over sporen in het wegdek, speelt met alle moeilijkheden en controleert de koetswerkbewegingen bij een dynamische rijstijl. Zo’n rijstijl wordt zelfs aangemoedigd door de heel directe besturing. Mercedes had dus gelijk: hij rijdt zoals een berline.

Prijs

De V-Klasse is heel chic en dus ook heel duur. Het start bij 38.611 euro voor de kortste versie in basisuitvoering. Die is wel relatief kaal … Laat je je verleiden door enkele aantrekkelijke opties (Burmeister-stereo, elektrische kofferklep, …) dan geef je gemakkelijk meer dan 60.000 euro uit voor een mooi exemplaar. Het verbruik lijkt ons redelijk, bij deze eerste test haalden we een gemiddelde tussen 8 en 9 l/100 km.

Conclusie

We moeten er geen tekeningetje bij maken, we dromen ervan op vakantie te gaan achter het stuur van de V-Klasse. Het is een comfortabel ruimtewonder dat rijdt zoals een berline. Hij kent zijn gelijke niet op de markt, vooral door zijn standing. Nu nog wat sparen om je al deze luxe te kunnen veroorloven …  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km