Testen

Mini Cooper SD Clubman ALL4: als een grote

De Mini Clubman is niet meer dezelfde speelvogel als voordien. Nu hij uitgedost is als traditionele break (weliswaar nog met twee kleine kofferdeuren) en nu ook met ALL4-vierwielaandrijving beschikbaar is, wat blijft er dan nog over van het karakteristieke Mini-rijplezier?
  • Bervoets Wim
  • 24 mei 2016
  • MINI
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Soepele motor
  • Toegenomen ruimte
  • Uitstekende automaat
  • Volwassen weggedrag
  • Mini-formaat verdwenen
  • Prijzig
  • Traditionelere look
  • Zichtbaarheid achteraan

De nieuwe Clubman hoeven we jullie niet meer te leren kennen. Het karakteristieke zijdeurtje verdween, en het formaat nam toe. Wat er wel bleef? De typische kofferdeuren. Wat er nog bijkomt? De ALL4-vierwielaandrijving, die beschikbaar is op de Cooper S-benzinemotor en Cooper SD-dieselmotor.

Alle vier

De ALL4-vierwielaandrijving maakt van de Clubman natuurlijk geen offroader. En in de praktijk blijft de Mini de voorwielen aandrijven. Maar op moeilijke ondergrond zoals zand, modder of sneeuw zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen ter hulp schieten wanneer de voorwielen grip verliezen. Dat garandeert dan weer een veiliger weggedrag in alle situaties.

Topversies

Wil je ALL4 voor je Mini, dan moet je bij de Clubman wel meteen door naar de topmotorisaties: de Cooper S met 2.0 benzinemotor van 192 pk, en de Cooper SD met 2.0 dieselmotor van 190 pk. Bij de Cooper S kan je nog kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak of de Steptronic-achttrapsautomaat, terwijl de Cooper SD alleen met de automaat te nemen is.

Maxi Mini

Het grote voordeel van de huidige Clubman is natuurlijk zijn ruimte. Zijn toegenomen formaat zorgt ervoor dat er nu drie passagiers plaats kunnen nemen op de achterbank, en dat via twee normale deuren. Jammer van dat averechts openende deurtje van de vorige Clubman. Maar de nieuwe bewaart nog voldoende kofferruimte: 360 liter met de achterbank rechtop, en 1.250 liter wanneer je ze neerklapt.

Split doors

Hoe je de Clubman dan nog wel herkent? Door zijn “split doors” natuurlijk, zijn zijwaarts openende kofferdeuren. Handig om in enge ruimtes spullen in de koffer te laden, en het voegt bijzonder veel charme toe aan deze Duitse Brit. Het enige nadeel? De deurlijsten van de kofferdeuren nemen het zicht door de centrale achteruitkijkspiegel weg. Op te lossen door zelf een beetje opzij te leunen, maar niet erg handig.

Door de boter

Wel erg handig is de Steptronic-achttrapsautomaat op onze Cooper SD-testauto. Die kan je zelf bedienen via schakelpeddels achter het stuur, maar in de automatische stand glijdt hij door de verzetten als een mes door de boter. Hij haalt het beste uit de 2.0 viercilinder dieselmotor, die gedempt en romig voor de dag komt, maar wanneer je hem aanspreekt ook elastisch en krachtig reageert.

Vertrouwen

De combinatie van de toegenomen wielbasis van de Clubman met het ALL4-systeem zorgt ervoor dat deze Clubman ALL4 als een grote rijdt: stabiel en voorspelbaar, en dat zorgt voor vertrouwen achter het stuur. Gelukkig rijdt de Clubman ALL4 nog steeds met even veel bochtenplezier als we van Mini gewend zijn. Het stuur is zwaar en direct, en het comfort is hoogstaander dan in de klassieke Hatch en 5-deurs.

Uitrusting

Naar goede Mini-gewoonte komt de Clubman pas echt tot zijn recht wanneer je in de optielijst duikt. De mogelijkheden om je Mini te personaliseren zijn namelijk daar terug te vinden, net als allerlei andere aantrekkelijke opties zoals sfeerverlichting en multimediasystemen. Mini groepeert die interessante opties gelukkig in enkele packs. Maar als je enthousiast met de optielijst omspringt, tikt de rekening snel aan.

Prijs

De gewone Mini Cooper S en Cooper SD in hun Clubman-variant kosten respectievelijk € 28.140 en € 29.790. Voeg je daar de ALL4-vierwielaandrijving aan toe, dan komt daar nog eens € 2.000 (voor de Cooper S met manuele bak) en € 3.990 (voor de Cooper S en Cooper SD met automaat) bovenop. Wat het verbruik betreft: op onze korte testrit klokte onze Cooper SD af op 6,7 l/100 km.

Besluit

Een Mini die als een grote rijdt, maar tegelijk nog steeds aanvoelt als een Mini. Zo kan je de Mini Cooper SD Clubman misschien nog het best opvatten. De ALL4-vierwielaandrijving voegt daar nog wat extra gemoedsrust aan toe op slechte ondergrond of in slecht weer. Veel meer dan dat bedraagt de meerwaarde niet, maar het is niet slecht om de keuze te hebben.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km