Testen

Mini Countryman Cooper S: waar is de spirit?

Zoek je een kleine gezinswagen maar vind je het huidige aanbod nogal saai? Mini heeft misschien een oplossing met deze Countryman, een origineel en modern aanbod met heel wat mogelijkheden om te personaliseren. En als je dan toch een Countryman koopt, waarom doe je jezelf dan niet meteen een plezier met de krachtigste van allemaal, de JCW?

  • Piette François
  • 28 mei 2014
  • MINI
Voor- en nadelen
  • Comfort/ruimte
  • Leuke presentatie interieur
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Gevoelloze besturing
  • Opties doen rekening oplopen
  • Temperament mechaniek

Unieke look

De Countryman rijdt al enkele jaren door het autolandschap, maar ik moet toegeven dat ik altijd wat moeite heb gehad met deze ‘opgeblazen bulldog’ vol steroïden. Mijn excuses aan de liefhebbers van dit model. De Countryman heeft wel de verdienste dat hij op geen enkel ander model lijkt. En we zijn zeker niet ongevoelig voor de ronde koplampen, de kleine chroomaccenten en de optionele stickers.

Plaats

Vooral in het interieur onderscheidt deze Mini zich duidelijk van de rest. De plaats is niet beperkt, in tegenstelling tot in de andere modellen van het merk. Hij is echt moduleerbaar en de koffer kan meer dan alleen een tandenborstel vervoeren. Wat niet verandert, is de sfeer: het enorme centrale scherm tekent nog altijd present, net als de tuimelschakelaars en de personalisatie met fantasierijke kleuren.

Temperament

De naam Cooper S doet een vurig temperament veronderstellen, een wild geluid, energieke acceleraties en een lastige voortrein. Niets van dat alles hier. De 184 paarden (190 voor het modeljaar 2015) van de motor zijn voortdurend beschikbaar, al geraken ze wat vermoeid boven 5.500 tr/min en voelen ze nooit de nood om hun stem te verheffen. Alleen wanneer je jouw voet van het gas licht, merk je enkele kleine ‘explosies’. Jammer, een meer uitgesproken temperament had niet misstaan.

Voor de rest zien we niet echt flamboyante zaken: een vlotte mechaniek, gewillige maar zeker niet overdonderende acceleraties en een voortrein die het vermogen correct verteert. Kun je de kleine reacties in de besturing niet verdragen, dan kun je nog altijd kiezen voor de vierwielaandrijving ALL4 die het koppel verdeelt over de vier wielen. De manuele zesversnellingsbak staat vrij van kritiek.

Comfortabel

De Countryman is ongetwijfeld de eerste Mini die echt comfortabel is. De kwaliteit van de filtering is goed en, hoewel hij niet aan de top staat, kunnen we ons lange ritten in deze auto best inbeelden. Natuurlijk betaal je dat comfort ergens: de Countryman is minder levendig en wendbaar dan de traditionele hatchback. Op zich geen probleem, gezien de filosofie van dit type auto. We betreuren wel dat de besturing te kunstmatig aanvoelt.

Prijzen

De Countryman Cooper S is beschikbaar vanaf 28.150 euro, voor de ‘fiscale’ versie met 163 pk. Niet bepaald een cadeau, zeker aangezien je voor de ALL4-transmissie nog 1.650 euro moet toevoegen. Met de ‘nodige’ opties en enkele persoonlijke accenten moet je niet hopen op minder dan 37.000 euro. Veel geld voor een auto van 4,11 meter lang. Maar dit aanbod is uniek op de markt.

Het verbruik schommelt rond 8 l/100 km op een parcours dat de autosnelweg, de stad en het platteland afwisselt, met reglementaire snelheden.

Conclusie

De Countryman is niet echt verouderd en stelt zich tevreden met een discrete facelift in het midden van zijn carrière. Hij is zeer origineel in vergelijking met de rest van de markt en is de enige Mini die comfort en ruimte aanbiedt. Aangezien de Cooper S niet de verhoopte extra ‘spirit’ bijdraagt, kun je net zo goed de dieselversie Cooper SD kiezen, die zuiniger is en ongetwijfeld gemakkelijker doorverkoopt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km