Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De Z Nismo werd nog maar een jaar geleden gepresenteerd en wordt nu al aangepast. Nissan morrelt aan de details, wat het beest nog net iets agressiever maakt. Het hart wordt gevormd door de laatste evolutie van de atmosferische 3,7 liter V6 met 344 pk. Dat belooft!
De horizontale dagrijverlichting met leds, de rode inzetstukken, de grotere luchtinlaten en de aangepaste achtervleugel zorgen ervoor dat de Nismo agressiever oogt, maar ook dat het aerodynamische evenwicht verbetert. Zelfs de buitenspiegels werden hiervoor gewijzigd.
Onder de motorkap blijft de 3,7 liter V6 trouw aan zichzelf. Hij ontwikkelt 344 pk en een koppel van 371 Nm. In atmosferische configuratie was deze motor nooit zo krachtig. Hij wordt uitsluitend gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak maar is ook verkrijgbaar met zeventrapsautomaat … als een oversteek naar de Verenigde Staten geen probleem vormt voor jou. Deze Nismo heeft ook een uitlaat op maat, om voor een muzikale noot te zorgen.
De Nissan Z is een oude bekende die we graag opnieuw ontmoeten. Hij heeft weinig te zien met de jonge en sexy Porsche Cayman. Hij steekt in een sportief (en weinig discreet) pak en spreek vooral niet over kinderen. Het is een strikte tweezitter met een heel beperkte kofferruimte. Kortom, praktisch is het allemaal niet. Vergeet ook de opbergvakken in het interieur, die zijn schaars.
Met al die turbomotoren die de markt overspoelen, vergeten we bijna de geneugten van een atmosferische motor. Op een sportwagen is het des te aangenamer om een stevige respons te krijgen. De reactiesnelheid en geleidelijkheid van de koppelcurve zorgen voor een aangenaam bereik. De motor heeft koppel bij de vleet: het is perfect mogelijk om snel vooruit te gaan en onder 3.000 tr/min te blijven. Daarboven duwt hij exponentieel tot de grens van 7.000 tr/min nadert. Boven dat toerental krijg je alleen meer geluid.
Met de versnellingsbak die perfect gespreid is en automatisch een beetje gas geeft bij het terugschakelen, kun je maximaal genieten van deze mooie mechaniek. Toch één minpunt: het geluid wordt te sterk gedempt. Tot 3.500 tr/min blijft de motor nogal stil. Bij hogere toeren klinkt de stem wat wilder, maar het blijft allemaal discreet. Heren ingenieurs, jullie sportuitlaat is nog altijd niet sportief genoeg … De trillingen voel je wel precies zoals het hoort: een plezier voor de liefhebbers.
Met zijn hardere ophanging (die wel iets zachter werd voor modeljaar 2015), stuurt de Nissan met gemak, remt hij krachtig bij het ingaan van de bocht en gaat hij bijna zonder koetswerkbeweging de bocht in om er weer uit te komen als een raket dankzij het zelfblokkerende differentieel. Op bochtige wegen zet deze Japanner de tijden van authentieke sportwagens neer. Een acrobaat is het nu ook weer niet, want in bochten voel je het aanzienlijke gewicht.
Op hobbelige wegen wordt de homogeniteit verstoord. De Nismo reageert droger en de bestuurder zal het al snel oncomfortabel vinden. De homogeniteit van de standaard-370Z verliest dus van zijn pluimen bij deze metamorfose.
De Nismo is minder verfijnd dan de gewone 370Z en iets bruter in zijn manieren. Het comfort gaat achteruit en de harde schokdemping brengt in herinnering deze auto vooral sportief is. De motor blijft op de achtergrond. Helaas, zullen sommigen vinden. De stroomlijn- en rolgeluiden komen dan weer sterker naar de voorgrond. Voeg daar nog een stuurwiel aan toe dat niet regelbaar is in de diepte en een stroeve bediening (vooral van de versnellingspook) en je begrijpt dat dit geen auto is om dagelijks 150 km af te leggen.
Door ongeveer 9.000 euro meer te vragen dan voor een klassieke Nissan 370Z, vallen de aanpassingen van de Nismo duur uit. Maar laten we dat relativeren: met een prijs van 45.400 euro is hij nog altijd goedkoper dan een Porsche Cayman en de uitrusting is echt compleet. Het verbruik schommelt rond 12,8 l/100 km, wat normaal lijkt gezien het beschikbare vermogen.
Met zijn sportkleren, nieuwe baskets en brute temperament, maakt Nismo de 370Z mannelijker. Dit is ongetwijfeld een toekomstig collector’s item gericht op liefhebbers van exclusiviteit die een flamboyante auto zoeken. Volgens ons vallen de aanzienlijke meerkosten moeilijk te rechtvaardigen, vooral omdat de homogeniteit van het traditionele model enkele pluimen verliest. Maar bij zo’n aankoop is het vaak niet het verstand dat de doorslag geeft …
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?