Testen

Nissan GT-R 2015: nog altijd top

Deze sensationele Japanse sportwagen verbetert jaar na jaar. Maar het temperament van deze hete sportieveling, die 550 pk gedisciplineerd overbrengt op de vier wielen, is nog altijd hetzelfde.

  • Piette François
  • 30 augustus 2015
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aanvaardbaar comfort
  • Hallucinante prestaties
  • Prijs is moordend voor concurrentie
  • Verduiveld doeltreffend
  • Bruikbaarheid in de stad
  • Gevaarlijk voor je rijbewijs
  • Motorgeluid weinig opwindend
  • Verouderd interieur

Het blijft altijd even wennen. De transmissie pruttelt tegen bij lage snelheden, het gaspedaal reageert fel en de GT-R mist zachtheid. Vanaf de eerste meters is de toon gezet. Meer nog dan het relatief gedempte geluid en de bijna klassieke sfeer, geven de sensaties de doorslag. De GT-R is een raket gebouwd om snel door de bochten te gaan, geen kleine stadswagen waarmee je zaterdagochtend gaat shoppen.

Het is zover, tijd om te rijden!

De eerste meters lijken eerder een ‘marteling’ voor onze testwagen, die niet houdt van stapvoets rijden. Geen probleem: voor ons zien we vier rijstroken zonder verkeer. Verkeerslichten? Die zijn er niet. Laten we geleidelijk versnellen. Schakelen gaat snel, we zitten al in zesde terwijl we nog maar 80 km/u rijden. We duwen lichtjes het gaspedaal in. Een gigantische hand lijkt de GT-R te katapulteren, terwijl het gefluit van de transmissie en het gegrom van de motor een harmonie vormen. Er zit leven in dit beest! En hij heeft nog niet eens alles laten zien.

Wat verandert er?

Esthetisch is er aan dit 2015-model niets veranderd. Nissan werkte aan de technische details: aangepaste schokdemping voor meer comfort (zonder het weggedrag te verstoren), een preciezere stuurbekrachtiging en een betere isolatie. Het doel was om de auto aangenamer te maken in dagelijks gebruik, zonder afbreuk te doen aan zijn temperament wanneer het sneller gaat.

V6 biturbo

Technisch zijn de eigenschappen hetzelfde: we vinden dus nog altijd de 3,8 liter V6 biturbo die 550 pk een koppel van 632 Nm levert. De motor wordt gecombineerd met een zesbak met dubbele koppeling die het vermogen op de vier wielen overbrengt (vooral op de achterwielen) volgens een logica waar zelfs een ingenieur van de NASA hoofdpijn van krijgt. De prestaties zijn niet te temmen: 2,8 seconden van 0 tot 100 km/u (dankzij de agressieve Launch Control) en een topsnelheid van 315 km/u.

Niet zo klein

In deze zwarte kleur rijdt de GT-R bijna ongemerkt voorbij. Zijn afmetingen lijken op die van een gezinsberline (4,67 meter lang, 1,37 meter hoog) en hij klinkt niet zo flamboyant als zijn Italiaanse concurrenten. De vier enorme uitlaten en de ronde achterlichten stralen wel karakter uit.

In het interieur zorgen zachte plastics en leder voor een eenvoudige sfeer, een beetje verouderd in vergelijking met de nieuwste Europese realisaties. Hier is geen sprake van een gepolijste afwerking of obsessionele zorg voor detail. De presentatie is eigenlijk van ondergeschikt belang in de GT-R. Nochtans zal het infotainmentscherm de liefhebbers van games wel bekoren door de uitgebreide informatie.

Woesteling

Laten we recht op ons doel afgaan en het gaspedaal resoluut induwen. De twee turbo’s blazen sterk, de inzittenden worden in hun zetel geduwd, de V6 laat zich horen en de automaat schakelt tussen de versnellingen. De horizon nadert verduiveld snel en de bestuurder moet bij de eerste bocht op de rem staan. De GT-R gooit zijn ankers uit en komt nagenoeg tot stilstand.

Het is even wennen aan de prestaties van deze bolide met zeer directe en chirurgisch precieze stuurbekrachtiging, bijzonder krachtige remmen, onuitputtelijk chassis en krachtige motor. Beetje bij beetje leer je later te remmen en vroeger op te trekken. De GT-R gaat als een torpedo door de bochten en schudt de inzittenden door elkaar maar blijft altijd bij de les. Hij lijkt ons minder speels dan vroeger maar vraagt de nodige ervaring om op de limiet te besturen. Let dus op voor de brutale reacties van deze duivels machine …

Gemakkelijker

De ingenieurs wilden de GT-R gemakkelijker maken voor dagelijks gebruik, maar het is nog altijd niet de ideale auto om in de stad te flaneren. De transmissie houdt niet van manoeuvres, het zicht naar achteren is verschrikkelijk, de koffer is belachelijk klein en de plaatsen achterin zijn alleen goed om bij gelegenheid een kleine persoon te vervoeren. Voor lange trajecten werd de GT-R nochtans rustgevender: de ophanging verteert oneffenheden beter in de Comfort-modus en de isolatie houdt de mechanische en rolgeluiden iets beter buiten. Niet dat deze Nissan nu zo stil wordt als een kathedraal natuurlijk.

Budget

Met een prijs van 94.600 euro is de GT-R nog altijd een koopje. Zijn afwerking is minder verzorgd dan in een Porsche 911 en zijn interieur lijkt uit de mode, maar hij presteert op een verbluffend niveau. Vergeet ook de laatste gadgets zoals rijhulpsystemen, een adaptieve snelheidsregelaar of een head-upscherm. De GT-R is een 100 procent pure sportwagen, alleen voor liefhebbers. Als verbruik realiseerden we een gemiddelde van 15 l/100 km.   

Conclusie

De kleine evolutie maakt ‘Godzilla’ iets gemakkelijker in gebruik, zonder evenwel het karakter van dit monster aan te passen. De GT-R rijdt heel doeltreffend en blijft ook acht jaar na zijn presentatie liefhebbers van sportwagens bekoren. Voor de volgende generatie van de GT-R zal Nissan de wetten van de fysica moeten verleggen …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km