Testen

Nissan Juke facelift: dappere kleine

Na vier jaar succes duikt de Nissan Juke even in de Fontein der Eeuwige Jeugd. De concurrentie in dit segment is hevig en tussen de Renault Captur en Peugeot 2008 moet de Juke zijn troon proberen te verdedigen.

  • Piette François
  • 27 mei 2014
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Atypische stijl
  • Koffer eindelijk groter
  • Leuke 1.2 dig-t
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Volledig multimediasysteem
  • Afwerking laat soms te wensen over
  • Optiebeleid
  • Reacties voortrein (1.6 dig-t 2wd)
  • Ruimte achteraan
  • Uitrustingspolitiek
  • Unieke dieselmotor (1.5 dci 110)

Never change a winning team! Het is één van de vele succesrecepten. Zijn succes dankt de Juke vooral aan zijn originele look. De designers sprongen dan ook heel omzichtig om met hun bestseller. Enkele leds hier, een groter logo daar, aangepaste koplampen en dat is bijna alles. Een streepje maquillage op een mooi meisje dat zachtjesaan het gewicht van de jaren begint te dragen.

Personalisatie

Nieuw is dat de Juke voortaan aan jouw gekste wensen aangepast kan worden. Nissan biedt namelijk een personalisatiekit met diverse exterieur- en interieurelementen in een contrasterende kleur, in zwart, geel, rood of wit.

Koffer

Nissan legde zijn oor te luister bij de klanten, die graag meer willen meenemen dan een tandenborstel en Visa-kaart. De koffer won 40 procent volume (ja, zoveel) en is nu 354 liter groot. De Juke is nog altijd niet grootste familievriend, de achterpassagiers worden niet echt verwend: ze missen licht en ruimte.

Twee nieuwe motoren

In het dieselgamma werd de vernieuwde 1.5 dCi properder, maar met zijn 110 paarden is hij nog altijd niet echt toegankelijk. Bij de benzines is de balans beter, met een gloednieuwe 1.2 DIG-T (weggeplukt bij Renault) met 115 pk en 190 Nm koppel. De 1.6 turbo levert nog altijd een mooie 190 paarden maar voldoet nu aan de Euro 6-uitstootnorm. Helaas moet je kiezen: voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak of vierwielaandrijving en automaat (CVT).

Uitrusting

De Juke scoort op dit vlak met camera’s die een zicht 360 graden rond de auto verzekeren, met een waarschuwing voor de dode hoek en wegmarkeringen en met NissanConnect, helemaal verbonden met jouw smartphone.

Kleurrijk interieur

Geen twijfel mogelijk, een Juke blijft cool. Zelfs al heeft hij een carrière van vier jaren achter de rug. De personaliseerbare inrichting van het interieur zorgt voor een vrolijke noot, terwijl het open dak het interieur doet baden in licht. Jammer dat de afwerking niet echt volgt. We hadden een kleine extra inspanning wel op prijs gesteld om de Juke een premiumaccent te geven.   

Plezier om mee te rijden

De nieuwe 1.2 DIG-T is een kleine motor vol pit. Hij voldoet ruimschoots, draait soepel bij lage toeren en klimt gewillig in de toeren zonder te veel geluid te maken. We waarderen hem vooral bij gemiddelde toeren, waar hij opvallend gewillig is. De voortreffelijke handgeschakelde zesversnellingsbak staat hem perfect bij. Leuk speelgoed, vooral omdat de directe besturing de Juke heel wendbaar maakt.

We reden ook even met de 1.6 Turbo met 190 pk en manuele versnellingsbak. In die uitvoering lijkt de Juke door het verkeer te vliegen en herneemt hij zeer vinnig. Maar is dat nodig? Neen, want de vier cilinders hebben een banale stem en doen de voortrein geen goed, als het wegdek in minder goede staat verkeert.

Prijzen

De Juke is voortaan beschikbaar vanaf 15.990 euro en de prijzen lopen op tot 28.390 euro. Er zijn weinig opties, zoals vaak bij Japanse auto’s, maar veel afwerkingsniveaus.

Conclusie

Zijn uiterlijk van een soort Manga-held blijft de voornaamste troef. Maar de Juke is slim genoeg om niet alles in te zetten op zijn vorm. De facelift draagt de nodige technologie bij, terwijl de motoren beter gewapend zijn tegen de steeds sterkere concurrentie. De Juke was nog nooit zo aantrekkelijk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km