Testen

Opel Astra 1.6 CDTI vs VW Golf 1.6 TDI: herverdeling van de kaarten

De Opel Astra klimt hogerop om te proberen de kaarten te herverdelen in het C-segment. Moet de Volkswagen Golf zich zorgen maken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 februari 2016
  • Volkswagen
Volkswagen Golf
    Volkswagen Golf

      De afgelopen tien jaar is het C-segment qua volume wereldwijd bijna verdubbeld. Van ongeveer 10 miljoen verkochte exemplaren steeg het tot meer dan 17 miljoen. In Europa is de vraag naar deze berlines met gemiddelde afmetingen nog altijd zeer hoog. Het C-segment vertegenwoordigt 5,5 miljoen inschrijvingen per jaar. Het is hiermee het grootste segment op het Oude Continent.

      We moeten je niet vertellen dat er dus een zware last op de schouders van de Opel Astra rust. Hij moet het succes van zijn voorganger bevestigen. Ondanks de felle concurrentie en het einde van de levenscyclus, kon het vorige model nog in de buurt blijven van de Volkswagen Golf eind 2015. Kan de nieuwkomer de koppositie overnemen?

      Gezond gewicht

      De tijd dat je niet op je gewicht moest letten, is voorbij. De kampioen van het dieet is, op papier, de nieuwe Astra. Opel kondigt tot 200 kg vermindering aan in vergelijking met zijn voorganger, tegenover 100 kg voor de zevende generatie van de Golf. Maar die absolute cijfers zeggen niet alles. Volgens de officiële meetmethode met 75 kg voor de bestuurder, weegt de VW Golf 1.6 TDI 110 minder dan de Astra 1.6 CDTI 110: 1.299 kg tegenover 1.350 kg.

      Voor de Opel Astra pleit dan weer dat hij aanzienlijk langer is. Hoewel de Golf VII 6 cm langer is dan de Golf VI, is het nog altijd één van de kleinere modellen van het segment (4,25 meter lang). Ondanks een beperking van zijn afmetingen (-5 cm) tegenover het afscheidnemende model, blijft de Opel Astra veruit de grootste met een lengte van 4,37 meter.

      Binnenruimte of koffer?

      Ondanks zijn beperkte afmetingen, biedt de Golf een correcte ruimte achterin. Toch is de Opel Astra zonder discussie meer uitnodigend. Bovendien biedt hij een achterbank met reliëf, wat een goede zijdelingse steun verzekert.

      Kijk je even in de kofferruimtes, dan stelt de Opel Astra wat teleur. Hij maakt een relatief klein volume vrij ondanks zijn 12 cm extra koetswerklengte. Maar laten we niet muggenziften voor 10 liter: hij biedt 370 liter, tegenover 380 liter in de Golf. In beide gevallen voldoet dit voor klassiek gezinsgebruik.

      Erg zuinig

      De Golf heeft het voorbeeld gegeven en het C-segment een niveau hoger getild, de Opel Astra volgt nu dezelfde weg. Zijn boordplank biedt een presentatie die zowel moderner als intuïtiever overkomt dan bij de vorige generatie met een overvloed aan knoppen. We vinden ook heel wat ‘premiumuitrusting’ terug: ergonomische zetels met ventilatie- en massagefunctie, een verwarmde achterbank of matrix-led-lichten waarmee je een maximale verlichting behoudt bij het vallen van de duisternis zonder andere bestuurders te verblinden.

      Persoonlijke assistent

      Vooral met zijn OnStar-systeem onderscheidt de Astra zich. Deze dienst wordt standaard aangeboden op de twee hoogste uitrustingsniveaus. Wat het precies inhoudt? Met een druk op een knop in het dak kan de bestuurder communiceren met een persoonlijke assistent die bijvoorbeeld het adres van een bestemming naar het navigatiesysteem kan sturen. In het begin lijkt het een gadget, maar je kunt het al snel niet meer missen.

      Voordelen van een laag gewicht

      Op de weg is de Astra een aangename verrassing. Vanaf de eerste meters heb je een aangename indruk van lichtheid in de goed afgestelde besturing. Beter nog: vanaf de eerste bochten stuur je zo lichtvoetig als in een Ford Focus, de referentie op dit vlak. Ander goed nieuws is dat dit rijplezier niet ten koste gaat van het rijcomfort. De filtering overtuigt in de Astra net zo goed als in de Golf.

      Op de weg komt die laatste rustiger over. Hij is niet echt amusant om te besturen. Maar we kunnen hem ook niets verwijten: de bediening is perfect afgesteld en aanvaardt zonder verpinken een hoger tempo in alle sereniteit. Het is niet voor niets de referentie van dit segment.

      Vijf- of zesbak

      Op mechanisch vlak kunnen we de Golf wel iets verwijten: zijn 1.6 TDI (die recent klom van 105 naar 110 pk) blijft te luidruchtig bij hernemingen. En hij moet het nog altijd stellen met een manuele vijfversnellingsbak. De versnellingen zijn vrij lang en dat voel je in de prestaties. Je moet vaak schakelen om vlot vooruit te komen. 

      Op dit vlak overtuigt de 1.6 CDTI van de Opel Astra, gekoppeld aan een manuele zesbak, veel meer. Hij biedt ook een hoger koppel (300 tegenover 250 Nm voor de 1.6 TDI) en de CO2-uitstoot ligt lager (90 tegenover 99 g/km).

      Conclusie

      Onder een buitenkant die klassiek blijft, biedt de Astra dynamische, overtuigende prestaties, een royale ruimte en een ellenlange uitrustingslijst voor zijn segment. De Golf had een voorsprong bij zijn lancering, maar begint stilaan het gewicht van de jaren te dragen op het vlak van uitrusting in vergelijking met zijn nieuwe uitdager. Binnenkort zou er wel een facelift komen (mogelijk al op het salon van Genève) die de Golf moet helpen om opnieuw de bovenhand te nemen. We hopen dat Volkswagen die gelegenheid gebruikt om bij de 1.6 TDI 110 een manuele transmissie met zes versnellingen te plaatsen. Dan zou de Golf met gelijke middelen kunnen strijden tegen de Opel Astra 1.6 CDTI 110.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km