Testen

Opel Astra CDTi 110 vs Renault Mégane dCi 110: Nieuwe sterren

De twee nieuwkomers in het segment, de Opel Astra en de Renault Mégane, vechten om marktaandeel in een enorm belangrijk segment voor constructeurs. Maar welke van de twee is de beste? Ontdek het samen met ons…

  • Piette François
  • 20 april 2016
  • Renault
Renault Megane
    Opel Astra

      De nieuwe Mégane verbaast door zijn design. Een gespierde lijn die zich zonder blikken of blozen onderscheidt door allerlei stijlgimmicks. Doorheen de generaties werd de Mégane steeds unieker, en deze vierde generatie zet dat nog eens extra in de verf. Ook de Opel Astra komt dynamisch voor de dag, met sportievere lijnen dan voordien. Toch is hij in het algemeen discreter dan de Mégane.

      Afmetingen en koffer: gelijkspel

      De gespierde lijnen van de Mégane hebben meer plaats om zich te tonen dan voordien, met een lengte van 4,36 meter. Dat komt vooral de koffer ten goede, die 434 liter kan slikken. De Opel Astra maakt dan weer de omgekeerde beweging en is 5 centimeter korter dan de vorige versie. De totale lengte van… 4,37 meter plaatst hem perfect naast de Mégane. De koffer van de Opel is dan weer kleiner (370 liter), maar de laaddrempel is lager en de laadruimte rechter. Bij dagelijks gebruikt maakt dat een verschil.

      Interieurruimte: punt voor Opel

      De uitgetrokken afmetingen van de Mégane doen vermoeden dat de interieurruimte toenam. Maar dat is helaas niet het geval. Vooraan heb je niet te klagen, maar achteraan is de beenruimte gewoon beperkt. In elk geval veel beperkter dan in de Astra, die zijn achterpassagiers ook veel plaats biedt.

      Sfeer/afwerking: punt voor Renault

      De Opel is ruimer binnenin, maar daar is de sfeer wel sober. De Mégane weet met inlegplaatjes, sfeerverlichting en de deurbekleding de sfeer te verlichten, maar in de Opel baden de inzittenden in een sombere en trieste sfeer. De Duitse en Franse stereotypes bestaan nog!

      Desondanks: de afwerkingskwaliteit van de Astra is niet wat we van Opel gewoon zijn, met harde plastics die je zowat overal tegenkomt. Op dat vlak doet de Mégane op het eerste gezicht beter, maar hij ontgoochelt toch als je de afwerking van dichterbij bekijkt. Deurlijsten die zichtbaar zijn vanuit het interieur, dat zou toch niet mogen in dit segment. En een laatste detail: waarom heeft Opel zijn Astra voorzien met zulke luide parkeersensoren?

      Multimediasysteem: gelijkspel

      Qua uiterlijk vertoon is er geen twijfel mogelijk. De Mégane pakt uit met een grote rechtopstaande multimediatablet. Hallo Tesla? Het systeem is volledig, ludiek en zal je passagiers zeker weten te entertainen. Het multimediasysteem van Opel is discreter en kleiner, maar niet minder volledig. Het is bijvoorbeeld voorzien van het OnStar-systeem, een helpdesk die je bij bepaalde zoektochten assisteert.

      De jacht op overbodige knoppen op het dashboard heeft ervoor gezorgd dat beide constructeurs het grootste deel van de bediening in de tablet heeft gegroepeerd. En daar wringt het schoentje: Opel geraakt er nog mee weg, maar de ergonomie van het systeem in de Mégane laat te wensen over. Gelijkspel dus, tussen een Mégane die groots met het multimediasysteem uitpakt, en een Astra die dat discreter maar ergonomischer doet.

      Comfort: punt voor Renault

      In beide auto’s zitten we in uitstekende ergonomische zetels, die hoogstaande steun en hoogstaand comfort bieden. Dezelfde opmerking geldt ook voor de filtering en de kwaliteit van de schokdemping. De geluiddemping gooit dan weer de clichés overboord: de Renault houdt het motorgeluid beperkt tot het strikte minimum, terwijl de Opel luider ronkt, zonder echt storend te worden.

      Motor: gelijkspel

      Op papier lijkt het een uitgemaakte zaak: de Opel heeft een 1.6 CDTi van 110 pk en 300 Nm, terwijl de Mégane het met een 1.5 dCi moet stellen. Toegegeven, hij heeft ook 110 pk, maar het koppel van 250 Nm slaat bleek uit. De acceleratiecijfers liggen dan ook voor de hand: de Duitser smeert de Fransman een seconde aan de broek bij de 0-tot-100-sprint.

      Waarom dan een gelijkspel? Gewoon door de spreiding van de versnellingsbak. Die van de Astra is lang. Heel lang. Je bent al lang voorbij de tweede versnelling in de Renault wanneer je met de Opel nog steeds in eerste rijdt. Dat heeft een invloed op het rijplezier, en op stapvoets rijden: daarvoor moet je met de Astra terug naar eerste, terwijl de Mégane het moeiteloos in tweede doet. Laatste opmerking: in beide gevallen laat de bakbediening een steekje vallen.

      Weggedrag: punt voor Renault

      Opel heeft enorme stappen vooruit gezet qua rijdynamiek. 200 kg minder op de weegschaal maakt de Astra levendiger dan ooit. Bovendien betrekt hij de achteras graag in het spel wanneer je in de bocht het gas licht. Ook de vooras is veel preciezer, maar wordt jammer genoeg aangestuurd door een te licht stuur. Een sprong vooruit dus, maar nog niet op het niveau van de Mégane. Die heeft een vooras die zich met een sportieveling kan meten, houdt koetsrol perfect onder controle en stuurt precies, goed afgewogen en direct.

      Uitrusting: gelijkspel

      De Mégane haalt heel wat van zijn uitrusting van hoger in het gamma, zoals de rijstrookwaarschuwing, de verschillende rijmodi, het automatische parkeersysteem, het head-updisplay en de adaptieve snelheidsregelaar. Die twee laatste heeft de Opel niet, maar hij heeft dan weer het “OnStar”-systeem en krachtige matrix-ledkoplampen.

      Budget: punt voor Opel

      De Opel Astra CDTi 110 staat in de toonzaal vanaf € 22.225. Het uitrustingsniveau Innovation van onze testwagen is bijzonder volledig en kost € 24.375. Renault verkoopt zijn Mégane dCi 110 iets duurder, met prijzen tussen € 23.500 en € 27.700 (Bose Edition). Aan de pomp is de Astra ook iets zuiniger, met net geen 5 l/100 km gemiddeld, terwijl de Mégane daar aanzienlijk boven zit.

      Besluit: gelijkspel

      Als je de punten optelt, haalt de Renault Mégane de overwinning nipt binnen. De Fransman stapt dus met opgeheven hoofd het segment terug binnen. De Mégane, die dynamischer en verleidelijker is geworden, heeft alle troeven in handen om de verkooplijsten te blijven aanvoeren. Maar punten zeggen niet alles. De Astra maakt hem namelijk het leven zuur, met een ruimer interieur en een lagere prijs. Tussen de flamboyante Fransman en de rationele Duitser geven uiteindelijk jouw prioriteiten de doorslag.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km