Testen

Opel OnStar: altijd een beschermengel bij de hand

Het zijn slechts drie knopjes in de buurt van de binnenspiegel, maar ze kunnen jouw leven redden of vereenvoudigen. Met OnStar kun je op elk moment naar een persoonlijke assistent bellen en bij een ongeval gebeurt dat automatisch. We maakten kennis met het systeem in de Europese hoofdzetel van OnStar.

  • Spitzer Eric
  • 09 juli 2015
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Auto te bedienen vanop afstand (claxon, deuren ontgrendelen, )
  • Kan levens redden
  • Ook beschikbaar op goedkoopste modellen (karl)
  • Abonnementskosten nog niet bekend
  • Alleen in nieuwe opels
  • Nog even wachten op wifi in belgië

Onder de naam OnStar lanceert Opel een hele reeks diensten die zowel de veiligheid als het comfort verhogen. In het buitenland (Verenigde Staten, Canada, China en Mexico) bestaat OnStar al jarenlang in auto’s van General Motors. Wereldwijd gebruiken al meer dan zeven miljoen bestuurders OnStar en de eerste (Amerikaanse) klant dateert zelfs al van september 1996. Vanaf augustus komt OnStar ook naar dertien Europese landen, waaronder België.

Wat is het?

Met OnStar kun je op elk moment van de dag contact opnemen met een callcenter van Opel in het Engelse Luton. Wanneer je op de blauwe OnStar-knop duwt in de auto, krijg je een medewerker aan de lijn. Geen computer dus, maar een persoonlijke assistent die jou aanspreekt in jouw moedertaal zoals ingesteld in de boordcomputer van de auto. Ook wanneer je in een ander Europees land rijdt, word je geholpen in jouw eigen taal.

De assistente die wij aan de lijn kregen bij de test van het systeem was in ieder geval vriendelijk en vlot verstaanbaar. Ze stuurde op verzoek het adres van de volgende bestemming rechtstreeks door naar het gps-systeem in de auto. Even bevestigen op het scherm en de navigatie is gelanceerd. Erg handig wanneer je het precieze adres niet kent of … een beetje te lui bent om het op te zoeken.

SOS

OnStar is er niet alleen voor jouw comfort, maar verbetert ook de veiligheid. Als een airbag wordt opgeblazen, dan krijgt het callcenter automatisch een bericht. Een OnStar-medewerker belt dan naar de auto om te vragen of er hulp nodig is. Komt er geen antwoord, dan worden de hulpdiensten ter plaatse gestuurd. Je kunt uiteraard ook zelf de SOS-knop induwen, bijvoorbeeld wanneer je merkt dat je plots onwel wordt.

Tegenover een klassieke oproep met gsm heeft OnStar enkele voordelen, bijvoorbeeld een sterker signaal dan een gsm. De medewerker blijft bovendien met de auto in verbinding tot de hulpdiensten ter plaatse zijn en kan de verlichting en claxon vanop afstand activeren.

De callcentermedewerkers hebben geen medische achtergrond, maar zijn uiteraard getraind om noodsituaties goed in te schatten en de juiste vragen te stellen. Soms moeten ze inventief uit de hoek komen.

Toeter één keer voor ‘ja’ en twee keer voor ‘neen’

Neem bijvoorbeeld een moeilijke oproep voor Bryan Anta, een Canadese OnStar-medewerker. “Het was heel moeilijk om in te schatten wat er precies aan de hand was. Ik hoorde een vage stem op de achtergrond, een huilende baby en een hijgende persoon.” Wat bleek? Een vrouw die met twee kinderen in de auto zat had een ernstige astma-aanval. Ze nam contact op met OnStar en belde met haar gsm naar haar moeder, die de toestand van haar dochter probeerde uit te leggen (de onduidelijke stem op de achtergrond). Uiteindelijk vond Anta een manier om met de bestuurster te communiceren en vragen te stellen: “Toeter één keer voor ‘ja’ en twee keer voor ‘neen’”.

Nog veel meer

We bespraken al de verzending van adressen naar de auto en de noodoproepen, maar OnStar kan nog veel meer. Met een druk op de knop kun je altijd een technische diagnose vragen (wat betekent het lampje op het instrumentenbord?) en maandelijks kun je een e-mailrapport krijgen met de belangrijkste voertuiggegevens (zijn de bandendruk en de olie nog wel oké?). Via OnStar kun je ook pechverhelping oproepen.

OnStar komt ook van pas voor iedereen die erin slaagt zichzelf buiten te sluiten. Wereldwijd worden de deuren maandelijks 142.000 (!) keer vanop afstand geopend. Dit is ook zeer nuttig wanneer een kind of een hond opgesloten zit.

Na een diefstalaangifte van diefstal helpt OnStar de politie door de auto te lokaliseren en een signaal te sturen zodat de motor niet meer kan starten. OnStar omvat ook een wifi-hotspot waardoor je met maximaal zeven toestellen online kunt tijdens het rijden. Deze functie komt in België pas later omdat Opel nog onderhandelt met een provider.   

App

OnStar bedien je via drie knoppen in de dakconsole of (bij de Opel Cascada) aan de binnenspiegel. Maar in de Verenigde Staten wordt OnStar vandaag al vaker gebruikt via de bijhorende app, die ook bij ons tot het OnStar-pakket behoort. Hiermee kun je vanop afstand claxonneren, gegevens zoals de autonomie of bandenspanning checken, de auto sluiten of openen en … de auto online traceren.

Heb je schrik dat jouw vrouw en/of baas ‘misbruik’ zal maken van die laatste functie? Geen paniek: duw op de privacyknop zodat OnStar jouw locatie niet meer kan volgen; alleen bij een ongeval of diefstal kan de positie nog worden opgevraagd.

Hoeveel kost het?

Goed nieuws: Opel wil OnStar zo toegankelijk mogelijk maken. Daarom wordt het systeem aangeboden op alle personenwagens, van de Karl tot de Insignia (niet in de Ampera, in de Karl vanaf 2016). Op sommige modellen betaal je 490 euro extra, in hogere uitvoeringen is het soms standaard. Het systeem achteraf inbouwen is niet mogelijk, die knoop moet je dus meteen doorhakken bij de aankoop.

Dan heb je de hardware maar voor de diensten moet je ook een abonnement nemen. De eerste twaalf maanden zijn gratis zodat je kunt uitproberen of OnStar iets voor jou is. Daarna betaal je een abonnement, maar het exacte programma en de prijs voor de Belgische markt zijn nog niet bekend. Om je toch al een indicatie te geven: in het Verenigd Koninkrijk kost een jaarabonnement 79 pond of omgerekend zo’n 110 euro en dat is zeker niet overdreven. Fleetbeheerders kunnen bovendien een overeenkomst sluiten met Opel voor de gehele vloot.

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km