Testen

Opel Zafira: de rots in de branding

Een monovolume wanneer de rest van de sector volop inzet op crossovers en SUV’s? Jazeker: in onzekere tijden heb je nood aan houvast. Opel biedt die met de vernieuwde Zafira.
  • Bervoets Wim
  • 04 juli 2016
  • Opel
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gewillige 1.6 turbo ecoflex
  • Moduleerbaar interieur
  • Overzichtelijker dashboard
  • Plaats aan boord
  • 2.0 cdti mist wat pit
  • Flexride biedt weinig meerwaarde
  • Harde achterbank
  • Ontvangst intellilink

Waarom Opel nog steeds een monovolume aanbiedt? Omdat het segment waarin de Zafira uitkomt nog steeds 5% van de markt inneemt. En in tegenstelling tot de Renault Espace, wiens stijl meer richting crossover ging, zweert de Opel Zafira bij het klassieke recept. De compacte SUV die Opel eerder aankondigde, zal broederlijk naast de Zafira komen te staan.

Design

De nieuwe Zafira herken je meteen aan zijn gewijzigde voorzijde. Die geeft ook meteen weg dat het eerder om een facelift gaat dan een volledig nieuw model. Het X-vormige design van de voorganger werd ingeruild voor een horizontaler design, dat de familiebanden met de nieuwe Astra duidelijker moet aanhalen. Maar de buitenzijde vertelt niet alles…

Interieur

Binnenin werd de Zafira namelijk ingrijpender gewijzigd. Het dashboard werd grondig hertekend, waardoor de klassieke wildgroei aan knoppen drastisch werd teruggebracht. Op de tweede rij zit je royaal, met meer dan voldoende beenruimte en hoofdruimte. Bovendien kan je de middelste zetel neerklappen en omvormen tot armleuning, en de buitenste zetels in de lengte en breedte verschuiven om het loungegevoel te versterken.

Ruimte

Naar goede Zafira-gewoonte kan je ook een derde zitrij aanstippen, die volledig in de vloer verdwijnt om een vlakke laadvloer te creëren. Stip je die niet aan, dan slikt de koffer 710 liter met de achterbank rechtop, en 1.860 liter met de tweede zitrij neergeklapt. Het enige minpunt? Dat de achterbank aan de harde kant is, zeker vergeleken met de optionele ergonomische voorzetels.

Infotainment

Opel maakt van de facelift gebruik om zijn OnStar-systeem in de Zafira te introduceren. Daardoor sta je met een druk op de knop meteen in verbinding met een helpdesk, die je uit de nood kan helpen bij een ongeval of panne. Kies je voor het optionele ingebouwde IntelliLink-navigatiesysteem, dan kan de helpdesk ook bestemmingen rechtstreeks naar je navigatiesysteem sturen. Binnenkort is er ook een wifi-functie mogelijk.

Standaard is het IntelliLink-systeem combineerbaar met Apple CarPlay, op termijn volgt ook Android Auto. Op die manier wordt het scherm van je telefoon weergegeven op het 7”-touchscreen en kan je de navigatiefunctie van je telefoon in de auto gebruiken. Klinkt goed in theorie, maar in de praktijk is het sterk afhankelijk van het signaal van je gsm. Dat konden we tijdens onze testrit vaststellen, toen we zonder ontvangst via enkele smalle straten uit het centrum van een stad probeerden te geraken…

Onder de kap

Opel neemt zowat alle motoren van de vorige Zafira over, en voegt er nog enkele andere blokken aan toe. Je kan nu kiezen uit een 1.4 Turbo van 120 of 140 pk, en een 1.6 Turbo van 170 of 200 pk aan benzinekant; en een 2.0 CDTI-dieselmotor van 130 of 170 pk aan dieselkant. Binnenkort komt daar nog een 1.6 CDTI van 120 en 134 pk bij. Ook CNG-gebruikers komen bij de Zafira aan hun trekken: Opel biedt ook een 1.6 Turbo op CNG van 150 pk.

Onderweg

Wij probeerden eerst de 2.0 CDTI van 170 pk. Die kwijt zich tijdens onze testrit prima van zijn taak en is voldoende gedempt. Alleen vrezen we dat hij ondanks een koppel van 400 Nm met vier passagiers en bagage wat adem te kort komt. De 1.6 Turbo-benzinemotor van 200 pk doet het op dat vlak beter. Diens 280 Nm koppel zorgt ervoor dat hij voldoende soepel reageert.

Onze testauto’s waren uitgerust met de optionele FlexRide-adaptieve demping. Daardoor kan je naast de standaardsetting via een knop nog kiezen uit een zachtere “Tour”-demping en een hardere “Sport”-demping. Een leuk gadget, maar de standaarddemping doet zijn werk naar behoren, en vooral de Sport-setting is te hard voor een monovolume.

Prijs

Opel zet zijn Zafira in de catalogus vanaf € 22.500. Daarvoor heb je weliswaar alleen de 1.4 Turbo-benzinemotor van 120 pk in het Comfort-uitrustingsniveau. Die beschikt standaard onder meer over een snelheidsregelaar, manuele klimaatregeling en het IntelliLink-infotainmentsysteem. Daarboven heb je het uitrustingsniveau Edition, dat vooral visuele details toevoegt.

Maar vanaf € 25.450 (voor de 1.4 Turbo-benzinemotor van 120 pk) heb je het interessantere uitrustingsniveau Innovation, dat onder meer een regensensor, automatische koplampen, parkeersensoren, elektronische klimaatregeling en het OnStar-systeem toevoegt. Veiligheidssnufjes (zoals een aanrijdingswaarschuwing, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning) groepeert Opel in een optiepack.

Besluit

De Zafira blijft nog steeds een rijdend ruimtewonder, dat na de facelift ook technologisch weer mee is met zijn tijd. Ook het motoraanbod moet de klanten kunnen overtuigen, die Opel nog steeds zoekt bij mensen die niet koste wat het kost een crossover of een SUV willen. Geen slechte zet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km