Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Peugeot boekt een commercieel succes met de verfijnde 308: van de compacte Fransman werden al 208.000 exemplaren verkocht in Europa. Aan het motorengamma valt nog weinig toe te voegen en dus richt Peugeot zich op enkele fantasierijke versie zoals deze GT, die sportief is maar niet overdrijft.
“Vergelijk hem vooral niet met de Volkswagen Golf GTI”, vertelt Peugeot ons. Het is dus geen toeval dat de ‘i’ ontbreekt in de naam van deze nieuwkomer. Volgens Peugeot richt deze versie zich vooral op mannelijke klanten rond vijftig jaar. Verwacht dus geen speelse en supersportieve auto. Die komt later nog, zo is al beloofd.
Het gamma omvat vier modellen: berline of break (SW in Peugeot-jargon) en benzine of diesel. De eerste motor is de alom bekende 1.6 THP met 205 pk (en 285 Nm koppel), de tweede gebruikt de 2.0 BlueHDi met 180 pk (en 400 Nm koppel). Die laatste doet je misschien denken aan de Ford Focus ST en inderdaad, het is dezelfde krachtbron. Maar hier wordt hij alleen gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen, gezien de meer burgerlijke filosofie. Met de benzinemotor is er alleen de handgeschakelde zesversnellingsbak. In beide gevallen is de CO2-uitstoot een referentie: van 103 tot 134 g/km.
Een 308 in oorlogspak is voorbehouden aan de R-versie (of GTI, afhankelijk van welke naam Peugeot uiteindelijk kiest voor zijn sportiefste 308). Deze GT-versie blijft dus eerder discreet: er zijn sportieve accenten maar die domineren het ontwerp niet en getuigen van goede smaak, een tweede natuur van Peugeot. De GT ligt vooraan 7 mm lager, achteraan 10 mm. Hij heeft een specifiek radiatorrooster met chroom, een dubbele uitlaat, 18-duimsvelgen en tot slot enkele logo’s.
Ook het interieur getuigt van goede smaak: de donkere sfeer door de bekleding in leder en alcantara (nappaleder is een optie) wordt opgevrolijkt door enkele rode stiksels, terwijl het aangepaste stuur extra dik is. We vermelden ook de aluminium pedalen, die je spontaan zin geven om te vertrekken.
De kleine sportknop op de centrale console staat er niet ter versiering: even drukken en de instrumenten worden rood, het stuur wordt sterker bekrachtigd, het gaspedaal reageert feller en de luidsprekers laten meer motorgeluid horen. Het klinkt kunstmatig bij de benzine maar eerder leuk bij de diesel, waar het gegrom vreemd genoeg herinnert aan een vijfcilinder-in-lijn.
Op de weg toont het hardere onderstel zijn kwaliteiten: zo’n snedige voortrein is echt grote kunst. Oké, de rijpositie met het kleine stuur tussen de knieën van grote bestuurders zal niet iedereen bevallen. Maar wat een demonstratie van knowhow: de 308 gaat zeer snel de bocht in, zo snel dat hij enkele prestigieuze sportwagens ongerust kan maken. In tegenstelling tot in de Ford Focus ST beweegt de achtertrein echter niet. Zelfs met een zeer enthousiaste rijstijl blijft die aan de grond kleven. De stabiliteit vaart wel bij, het plezier iets minder.
De motoren hebben we in deze testrubriek al eerder voorgesteld. De 1.6 THP blijft trouw aan zichzelf, is altijd beschikbaar en heeft een groot bereik tot aan de rode zone. Hij draait beschaafd en stil (behalve in de reeds omschreven sportmodus) en levert knappe prestaties.
Ook de diesel zet mooie prestaties neer, vanaf de laagste toeren. 400 Nm in een auto van nauwelijks meer dan 1.300 kg, dat gaat vooruit. Het dieselgeluid blijft tot slot goed gedempt. De automaat met zes versnellingen vult hem goed aan, maar reageert net niet snel genoeg in de sportmodus. Hij bewaart wel altijd het comfort.
Bij een chique auto hoort een chique prijs. De 308 GT krijg je dus niet cadeau: 30.050 euro voor de benzine of bijna 1.000 euro meer dan een Ford Focus ST die nochtans 50 pk meer heeft. Zelfde vaststelling bij de diesel: minstens 33.000 euro. Nog een tip voor wie alleen interesse heeft in de automaat: er bestaat een 308 GT Line met dezelfde esthetische opsmuk en de 2.0 BlueHDI van 150 pk (amper 30 pk minder) voor 29.500 euro. Gelukkig is de uitrusting van de GT volledig.
De 308 GT is perfect conform het burgerlijke imago van Peugeot en stoot de sportieve referenties van het segment niet van hun troon. Ondanks zijn leuke weggedrag is het is meer een dynamische GT met comfortabele uitrusting (wat je ziet aan de prijs). Liefhebbers van sterke sensaties moeten nog wat meer geduld hebben: Peugeot bereidt een nog straffere 308 voor.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?