Testen

Peugeot 508 BlueHDI 136: Franse bourgeoisie in opstand

Als hij een gezinswagen zoekt, kijkt de Belg bijna automatisch naar de Duitse producten. Peugeot wil die gewoonte graag doorbreken met de opgefriste 508.

  • Piette François
  • 23 december 2014
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Comfort en geluiddemping
  • Soepele motor
  • Weggedrag is referentie
  • Centraal aanraakscherm niet zo intuïtief
  • Ergonomische details
  • Geen automaat
  • Onvolledige veiligheidsuitrusting

De leeuw heeft een nieuwe muil. Verticaler en dynamischer, met full led-koplampen die uitmonden in een motorkap die meer horizontaal ligt. De laatste tijd zijn facelifts erg onopvallend, maar niet bij Peugeot. Van voor bekeken, lijkt het wel een nieuwe auto. De andere veranderingen zijn minder radicaal, al kwam er veel chroom bij.

“Precisiehorloges”

Het persbericht klinkt bijzonder opgetogen en spreekt over een instrumentenbord ‘dat inspiratie put uit de wereld van de precisiehorloges’. Zo ver zouden we niet gaan, maar we moeten toegeven dat de afwerking en presentatie niet moeten onderdoen voor de Duitse rivalen. Dat is een groot compliment. Niet alleen door zijn geografische ligging is Peugeot de meest ‘Duitse’ van de Franse constructeurs. Kwaliteitsvolle materialen, een verzorgde afwerking: alleen een iets betere ergonomie ontbreekt nog om het plaatje compleet te maken.

Connectiviteit

Nadat we vertrouwd zijn met deze vernieuwde en verzorgde omgeving, duiken we in het infotainmentsysteem. Peugeot is vandaag helemaal mee en biedt een brede waaier van apps, gaande van verkeersinformatie, het weer of toeristische info tot de dichtste tankstations en zelfs de Coyote-radarverklikker. Het wordt allemaal bediend met een aanraakscherm dat ook de navigatie, het klimaat en het audiosysteem regelt. Het is niet gemakkelijk om door de vele functies te navigeren en de bediening van het scherm mocht vlotter.

BlueHDi 136

Peugeot maakte zijn diesels conform de Euro 6-uitstootnorm door ze uit te rusten met een NOx-katalysator en Adblue-uitlaatgasbehandeling. Terwijl de 1.6 al 115 pk levert, biedt de tweeliter van deze test de keuze tussen 136, 150 of 180 pk. Redelijk als we zijn, opteerden we voor de versie met 136 paarden.

De motor heeft de transformatie goed doorstaan en blijkt aangenamer dan ooit. Deze oude bekend werkt in stilte en zijn zachte kracht komt vooral bij lage toeren tot zijn recht. Hij past uitstekend bij de handgeschakelde zesversnellingsbak. Peugeot biedt voorlopig geen automaat.

Weggedrag en comfort Peugeot-waardig

De ruimte in het vlaggenschip uit Sochaux is algemeen gezien uitstekend. Niemand zal klagen over de plaats, zowel voorin als achterin. Vermijd alleen reizen met vijf personen. Tijdens het rijden blijkt de geslaagde geluiddemping uitstekend te passen bij de zachte ophanging. Die werd heel verfijnd afgesteld, zoals Peugeot dat goed kan. De 508 rijdt perfect stabiel, houdt zijn wielen op grond en biedt absolute rust in alle omstandigheden, zelfs bij een actieve rijstijl. In dat geval is de nauwkeurige besturing de ideale interface. Kortom, het is allemaal goed.

Praktisch gebruik 

We raden de praktische breakversie aan. De kofferruimte van de berline is correct, maar het interieur mist enkele opbergmogelijkheden. Het verbruikt bleef beperkt. Ons gemiddelde draaide rond 6,5 l/100 km bij een soepele rijstijl. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Peugeot 105 g/km.

Prijs

In de BlueHDi-versie kost de tweeliter met 136 pk 28.880 euro. Er zijn vier afwerkingen beschikbaar, waarvan de GT Line met 35.580 euro het sportiefste oogt. De uitrusting is correct, al betreuren we dat hulpmiddelen zoals een actieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor onvrijwillig rijden over wegmarkeringen en botswaarschuwing ontbreken. Het is hoog tijd dat Peugeot die achterstand inhaalt, een head-updisplay maakt dat niet goed.

Conclusie

Franse gezinsberlines, het is een haat-liefdeverhouding. Meer dan ooit nadert Peugeot op de tenoren van het segment met deze berline boordevol troeven en charme. Een verzorgder multimediasysteem, meer veiligheidsuitrusting en een automaat als optie zouden hem een mooie plek onder de zon garanderen. In afwachting genieten we van zijn weggedrag, dat tot de top behoort.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km