Testen

Porsche 911 Carrera: turbokuur

Het gaat ‘maar’ om een facelift, maar die zorgt wel voor een heuse revolutie van de klassieke 911. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis doet de ‘traditionele’ 911 een beroep op drukvoeding met turbo’s. Maar wat verandert dit?

  • Piette François
  • 25 maart 2016
  • Porsche
2,6
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Explosieve prestaties
  • Fiscaal interessanter
  • Leuk weggedrag
  • Rijpositie
  • Veelzijdigheid en dagelijks comfort
  • Achterwielsturing niet beschikbaar (carrera)
  • Gedempter geluid (standaarduitlaat)
  • Krappe plaatsen achterin
  • Opbergruimtes, beperkte koffer
  • Stevige prijs
  • Talrijke en dure opties

De drukvoeding is voortaan niet langer voorbehouden aan de 911 Turbo. Sinds september 2015 hebben alle 911’s (uitgezonderd de GT3, GT3 RS en R) recht op een nieuwe motor met een kleinere cilinderinhoud van drie liter, maar die vooruit wordt gestuwd door een paar turbo’s. Volgens Porsche profiteert niet alleen het verbruik maar ook het vermogen van deze verandering. Zowel de 911 Carrera als de Carrera S wint 20 pk. Maar welke gevolgen heeft dit voor wat de 911 zo bijzonder maakt en moeilijk meetbaar is: zijn karakter?

Neen, je bent niet veranderd

Bepaalde aspecten evolueren, andere lijken onveranderlijk. Deze ‘nieuwe’ 911 verandert bijvoorbeeld niet veel aan zijn stijl: nieuwe lichten, nieuwe handgrepen op de deuren, een hertekende motorkap achteraan en dat is het ongeveer. Hij behoudt een stijl met veel finesse, al zijn de heupen en schouders met de jaren wel iets dikker geworden.

In het interieur

Alles lijkt nog altijd goed op zijn plaats te zitten. Er is al zoveel geschreven over de 911 dat we soms vergeten om te benadrukken hoe aangenaam deze sportwagen is in dagelijks gebruik: een zeer gemakkelijke toegang tot het interieur, opmerkelijk veel plaats (op de voorste zetels toch), een uitstekend zicht, comfortabele zetels, een voortreffelijke ergonomie en last but not least een onberispelijke afwerking. In deze omgeving zouden we elke dag willen vertoeven. De kofferruimte (voorin) is daarentegen nog altijd even krap bemeten en de weinige opbergruimtes in het interieur bieden geen soelaas. Gelukkig zijn er nog de achterste plaatsen voor jouw bagage, aangezien die zitjes toch niet echt bruikbaar zijn voor volwassenen. 

Meer uitrusting

De 911 is weer helemaal mee en krijgt een nieuw multimediasysteem: het bevat alles wat vandaag essentieel is, zoals optimale integratie van smartphones, de mogelijkheid om die ook draadloos op te laden (inductie), een internetverbinding met verkeersinfo in real time enzovoort. Je bedient het allemaal met een aanraakscherm van zeven duim dat relatief gemakkelijk te gebruiken is.

Veiligheid? Ja, maar niet voor iedereen 

Het zou vreemd zijn om in een sportwagen die bedoeld is voor rijplezier systemen voor autonoom rijden aan te treffen. Die vind je dan ook niet. Al de rest is wel aanwezig: een adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor de dode hoek, herkenning van verkeersborden enzovoort. Helaas hebben die functies een stevige prijs. Zelfs de ruitenwisser achteraan is een optie.

Muzikaal?

Een perfecte rijpositie, vijf mooie wijzerplaten achter het stuur, de contactsleutel links: alle typische Porsche-elementen zijn aanwezig. Na de start hoor je de flat six achter jou nog altijd. Maar hij klinkt heel gedempt, alsof de turbo’s hem de stem hebben afgesneden. Jammer. Goed om te weten: ons exemplaar was niet uitgerust met de sportuitlaat. 

Op de weg

De PDK-zevenversnellingsbak is nog altijd een toonbeeld in gebruik. Soepel, intelligent en bliksemsnel. Het blijft een referentie onder de versnellingsbakken met dubbele koppeling. In de stad bestuur je de 911 zoals een fiets. De bodemvrijheid en comfortabele schokdemping zijn geschikt voor de moeilijkste omstandigheden. 

Het ernstige werk

Rij je wat harder, dan is de extra steun van het koppel onmiskenbaar. Het is gedaan met de fantastische boxermotor met twee ‘standen’, deze keer duwt de flat six onophoudelijk vanaf de laagste toeren. Even gas geven en deze 911 schiet als een raket vooruit en haalt ongehoorde snelheden. Het is een geleidelijke, intense duw die begint vanaf 1.500 tr/min en nooit ophoudt, zelfs rond 7.000 tr/min, waar de motor eindelijk zingt.

De nieuwe mechaniek werkt meer geleidelijk en verlangt niet meer van de bestuurder dat hij voortdurend de centrale toerenteller in de gaten houdt en de wijzer rond 4.000 tr/min vasthoudt. Goed om te weten: met het Sport Chrono-pakket krijg je een draaiknop op het stuurwiel om vier rijmodi te bedienen en met in het midden een knop voor een maximale acceleratie gedurende twintig seconden. Voor het geval er een kleine stadswagen zou opduiken in jouw achteruitkijkspiegel …

Vastgekleefd aan de weg

Bij Porsche is de uitrustingspolitiek moeilijk te begrijpen voor de gewone man. Zo kan de nieuwe 911 uitgerust worden met meesturende achterwielen. Ja, maar alleen als optie op de Carrera S. Zonder deze uitrusting toonde onze ‘standaard-Carrera’ ook een bijzonder doeltreffend weggedrag. De koetswerkbewegingen zijn heel beperkt, de auto verandert van richting met ontwapenend gemak, de besturing is opmerkelijk nauwkeurig en de stabiliteit in een 911 werd nog nooit zo goed beheerst als in deze generatie. 

De architectuur     

De architectuur met motor helemaal achterin verzekert een optimale grip die toelaat om stevig op het gas te gaan wanneer je een bocht uitkomt. Op de weg is er bijna geen limiet, de doeltreffendheid op elk type wegdek profiteert dermate van de adaptieve ophanging PASM (voor een keer … standaard geleverd). Tegelijk is het comfort van de schokdemping een gezinswagen waardig. Tot slot moet je weten dat een Porsche stevig remt. Zeer stevig en langdurig, zelfs zonder de (dure) keramische remschijven.

Budget

De prijzen schieten jaar na jaar omhoog: een 911 Carrera blijft nog maar net onder de grens van 100.000 euro (99.825 euro om precies te zijn). Zoals traditioneel bij het merk, klimt dat bedrag razendsnel zodra je de bomvolle optiecatalogus bekijkt.

En het verbruik? Op dat vlak valt deze Porsche zeer goed mee. Bij een soepele rijstijl op snel- en gewestwegen realiseerden we een gemiddelde van iets meer dan 8 l/100 km, wat opmerkelijk is voor een beest met 370 pk en 450 Nm koppel. Natuurlijk is het perfect mogelijk om het dubbele te verbruiken (of nog veel meer) wanneer je een zware voet hebt. Ook dat is het effect van de turbo. Goed nieuws voor zelfstandigen: met een CO2-uitstoot van 169 g/km is de 911 Carrera met PDK-versnellingsbak voor 70 procent aftrekbaar.

Conclusie

Enkele puristen betreuren misschien de soepelere en minder luide motor. Zij moeten begrijpen dat het extra koppel het rijgemak en de prestaties verbetert en dat een optionele sportuitlaat de meubelen nog altijd kan redden. De jaren gaan voorbij en de technologie evolueert, maar het ‘oudje’ 911 staat nog altijd aan de top. Het is meer dan ooit de koning van de veelzijdigheid.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km