Testen

Porsche Macan S: Abel tegen Cayenne?

Porsche volgt de trend van de compacte SUV’s en schotelt ons de Macan voor. Met zijn uiterlijk van een mini-Cayenne, zijn onderhuidse verwantschap met de Audi Q5 en zijn interieur geïnspireerd door de Panamera lijkt het misschien snel knip-en-plakwerk om een markt in volle explosie te bedienen … Maar de Macan is veel meer dan dat.

  • Piette François
  • 12 mei 2014
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Comfort van hoog niveau (pasm)
  • Prestaties
  • Technologische uitrusting (optioneel)
  • Uitstekend weggedrag
  • Verzorgde presentatie
  • Bijna even duur als een cayenne!
  • Iets te steriel karakter?
  • Lange en dure optielijst
  • Motor niet hoorbaar in interieur
  • Standaarduitrusting

De Macan staat vrij geïsoleerd in de markt. Zijn unieke aanbod van (voorlopig) alleen zescilinders zet meteen de toon: hij behoort tot het topgamma. Zijn stijl met gladde koplampen, strakke achterlichten en gespierde flanken past perfect binnen de lijn van het merk. Dit is een Porsche en dat mag duidelijk zijn.

Familietrekjes

De technische basis wordt gedeeld met zijn Duitse neef, de Audi Q5 of eerder de SQ5. Al zijn heel wat afstellingen wel volledig eigen aan de Macan. Het doel was om een nieuwe referentie te creëren inzake weggedrag en, nog belangrijker, het merkimago te behouden.

Onder de Cayenne

De Macan is 4,68 meter lang, 16 cm korter dan de grote Cayenne. Hij is ook 8 cm lager, je zou hem dus kunnen zien als de kleine broer van de Cayenne. Maar dat is hij eigenlijk niet, want als je naar de prijzen kijkt, blijkt hij nauwelijks goedkoper, hoogstens een paar duizend euro. Het geheim zit in de uitrusting, met een indrukwekkend aantal opties die er de meest geavanceerde Porsche van maken qua actieve veiligheid.

Topuitrusting

Op de lange optielijst (volgens de traditie van het huis) vinden we een actieve snelheidsregelaar die de afstand kan instellen, waarschuwing voor de dode hoek, trajectcorrectie die de auto op de rijstrook houdt, parkeerhulp, een camera 360° rond de auto, weergave van snelheidsbeperking, … Met de Macan haalt Porsche de achterstand in die het op dit domein had opgelopen.

Koning van de SUV’s

Op de weg is er geen twijfel mogelijk: de Macan domineert. De actieve ophanging PASM filtert doeltreffend en biedt een ongezien comfort. De Macan vliegt over alle moeilijkheden en de bestuurder beschikt over een zachte, nauwkeurige besturing met uitstekende feedback. Het zet aan om een versnelling hoger te schakelen, waarbij de Macan alle andere SUV’s definitief achter zich laat: voortreffelijke koetswerkbeheersing, vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan wendbaarheid (de achterwielen dus), nauwkeurige wieltreinen, … Je kunt je moeilijk voorstellen dat het om een SUV gaat.

Leuke motor

Van een Porsche verwacht je een zeker mechanisch karakter. En op dat vlak blijven we een beetje op onze honger: onze S-benzineversie is uitgerust met een drieliter V6 turbo met 340 pk. Een soepele, ronde motor die het beste van zichzelf geeft bij gemiddelde toeren. Niet echt karaktervol dus, al is hij wel vinnig. De vier uitlaten laten een opwindende klank met explosies ontsnappen bij het schakelen. Maar in het interieur komt niets door, de V6 blijft stil.

De PDK-automaat met dubbele koppeling is veel comfortabeler dan in de sportwagens van het merk. Dat past goed bij de filosofie van deze auto. De automaat presteert op het hoogste niveau. Hij heeft alles: snelheid, een goed beheer, zachtheid, …

In de praktijk

De Macan is een mooi ding. De afwerking staat op een zeer hoog niveau en de kenners van het merk zullen niet vreemd opkijken bij de centrale toerenteller, het contactslot links en de centrale console uit de Panamera. Qua ruimte kan het beter, maar de Macan is verdienstelijk. En als je echt meer ruimte nodig hebt, zal Porsche antwoorden dat de Cayenne nog altijd in de catalogus staat.

De koffer heeft een genereus volume van 500 liter. Goed nieuws want de opbergruimte in het interieur is natuurlijk niet zoals in de Scénic van jouw buurman.

Budget

Dit is een pijnlijke zaak: de Macan komt qua prijzen zelfs dicht in de buurt van de grote broer Cayenne. Alles start bij 60.258 euro voor deze S met 340 pk, bijna hetzelfde als de Cayenne 3.6 Tiptronic. En dan zijn er nog de opties. Dit type auto smaakt natuurlijk het best met veel opties, zoals overal leder, de actieve ophanging PASM, het multimediasysteem en alle snufjes aangaande actieve veiligheid. Ter illustratie: onze testwagen telde voor meer dan 35.000 euro aan opties.

Conclusie

Wat een demonstratie. De test met de Panamera S e-Hybrid toonde ons al een blik op de toekomst en deze Macan staat aan de top van de compacte SUV’s. Porsche blijft dus de handen uit de mouwen steken. Porsche-fans missen misschien wat temperament, maar de liefhebbers van compacte, luxueuze SUV’s met status zullen zeker hun gading vinden. Hij is zo elegant en technologisch geavanceerd dat hij zelfs zijn grote broer kan overtreffen, die bijna evenveel kost.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km