Testen

Range Rover Hybride: voor een goed geweten

Het is een première voor de Britse groep. De Range Rover, een krachtig vlaggenschip, kiest voor een hybride aandrijving. Een nieuwe versie die de prestaties van de V8 diesel wil koppelen aan een lager verbruik dan de V6 diesel. Is dat ook gelukt?

  • Piette François
  • 10 augustus 2015
  • Land Rover
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Echte verbruikswinst
  • Nog altijd even weelderig
  • Prestaties
  • Terreincapaciteiten
  • Elektrische autonomie is beperkt
  • Enkele lacunes in de standaarduitrusting
  • Geen herlaadbare hybride
  • Geen versie met 7 plaatsen
  • Stevige prijs

Een Range is monumentaal: bijna vijf meter lang in de korte versie en 1,83 meter hoog. Je kunt je voorstellen dat een motor met 340 paarden onder de kap van dit model niet bepaald vertrouwen inboezemt aan de pomp. De hybride weet nochtans de schade te beperken: de constructeur spreekt over 164 g CO2/km en een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km.

Nu nog niet herladen

Land Rover heeft een kleine achterstand op de Dutise concurrenten inzake hybrides. Terwijl die steeds meer herlaadbare oplossingen aanbieden (plug-inhybride), kiezen de Britten voor een klassiekere formule. De batterijen van deze Range Hybride herladen via bewegingsenergie van de auto, wanneer je vertraagt. Je moet hem dus nooit in een stopcontact steken. Dat houdt de kosten lager, maar beperkt ook de autonomie in elektrische modus en dus de verbruikswinst.

Onder de kap

Om de ruimte niet te compromitteren, installeerde Land Rover de lithium-ionbatterij onder de passagierszetel. De elektromotor ligt dan weer in de versnellingsbak, een achttrapsautomaat. De verbrandingsmotor is de oude bekende V6 diesel in zijn krachtigste versie, de SDV6. De combinatie van de twee motoren zorgt voor mooie resultaten: 340 pk en 700 Nm. Dat is niet ver verwijderd van de eigenschappen van de V8 diesel.

Groots, zoals gewoonlijk

Ook als hybride blijf de Range Rover een referentie qua welzijn binnenin. De ruime voor de passagiers is genereus, al zou je beter verwachten van zo’n groot model. Maar vooral de sfeer verleidt. Door de rijkelijke catalogus kun je dit interieur transformeren in een warme cocon. Kortom, je voelt je er thuis. Deze hybride verandert daar niet veel aan: hij voegt alleen een kleine EV-knop toe om de elektrische modus in te schakelen en de instrumenten hebben een ecomodus om te meten hoe zwaar jouw rechtervoet is.

Helemaal elektrisch

Schakel de elektrische modus in en de Range rijdt in perfecte stilte. Dan moet je wel een zeer lichte rechtervoet hebben. De autonomie in elektrische modus is heel beperkt en vereist dat je ‘op eieren’ rijdt om de dieselmotor niet wakker te maken. Kortom, zie deze Range niet als een auto die langdurig in de stad rijdt zonder plaatselijke uitstoot.

De elektromotor geeft meer ademruimte aan de sowieso al gezonde mechaniek. De hernemingen doen het meergewicht van 120 kg snel vergeten. In dagelijks gebruik is het verschil in spierkracht nochtans beperkt tegenover een klassieke SDV6.

Grote sterkte

De grote sterkte van de Range is dat hij zich overal op zijn gemak voelt. Zowel in chique lanen van moderne steden als op grote snelwegen of … de wildernis. De hybride maakt hem niet minder bekwaam in het terrein. Bij een dynamische rijstijl op bochtige wegen kun je verrast worden door de rolneigingen of de ontdubbeling van het stuur, maar minder dan je zou vrezen. Het weggedrag is gezond en homogeen, ondanks het gewicht en de hoogte.

Comfort aan de top

Vanbinnen kom je tot rust. In de Range Rover lijken afstanden korter en de passagiers zitten in een cocon die ongevoelig lijkt voor oneffenheden op het terrein of meteorologische omstandigheden. Wat een vlaggenschip. Ga zitten en geniet van de uitstekende stereo.

Prijs/uitrusting

De Range Hybrid koop je niet om economische redenen. Zijn CO2-uitstoot van 164 g/km en prijs van 126.200 euro (een pak duurder dan een SDV8) maken hem niet bepaald democratisch. Je moet nog enkele opties toevoegen die helaas niet standaard zijn: het automatische parkeersysteem, de dodehoekcontrole, de verkeersbordenherkenning met waarschuwing voor wegmarkeringen, de adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, …

Aan de pomp maten we een gemiddeld verbruik van 7,8 l/100 km, wat een reële verbruikswinst betekent tegenover de SDV6. Uiteindelijk is dat best goed voor een auto met deze afmetingen en dit vermogen.

Het multimediasysteem is niet het meest complete van de markt en beschikt niet over de laatste functies die je bij de Duitse constructeurs vindt. We vermoeden dat Land Rover dit snel zal rechtzetten, want er bestaat al een nieuwer systeem bij het merk (in de Land Rover Discovery Sport en de Jaguar XE). Op verzoek is het mogelijk om enkele functies van de auto te bedienen via je smartphone.

Conclusie

Deze auto koop je niet om te besparen. De elektrische module laat niet toe om de elektromotor ten volle te benutten, daarvoor is de autonomie te klein. Dat beperkt het gebruik in nulemissiezones en de verbruikswinst. Maar deze hybride is toekomstgericht zonder enig compromis te sluiten inzake prestaties of binnenruimte. Een Land Rover die zonder geluid rijdt, is majestueus. En voor wie de eindjes moeilijker aan elkaar kan knopen op het einde van de maand (alles is relatief), bestaat er ook een hybrideversie van de Range Rover Sport.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km