Testen

Seat Ateca 2.0 TDI 190 4Drive: zomer en winter

De Ateca is de succesformule waar Seat al lang naar op zoek was. De Spaanse SUV is niet alleen een verdienstelijke voorwielaandrijver, maar maakt de verwachtingen ook waar wanneer het vermogen richting de vier wielen gaat. Dat konden we ontdekken tijdens een wintertest in het Hoge Noorden.
  • Bervoets Wim
  • 23 maart 2017
  • Seat
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Grip (ook op slecht wegdek)
  • Plaats aan boord
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Keuze van sommige materialen
  • Somber interieur

Voor deze test trokken we opnieuw naar Lapland. Worden we in eigen land namelijk al getrakteerd op enkele prille lenteprikjes, dan komt de temperatuur in het Finse Kuusamo zelfs eind maart nauwelijks boven het vriespunt uit. De ideale omstandigheden om te zien wat deze Seat Ateca kan bieden wanneer het wegdek er minder gunstig bijligt.

Wat is dat 4Drive-systeem precies?

De Spaanse interpretatie van vierwielaandrijving binnen de Volkswagen-groep. Voor de hardware mag Seat uit de VW-organenbank graaien. Dat betekent dat deze Ateca net als de Volkswagen Tiguan gebruik maakt van de vijfde generatie Haldex-vierwielaandrijving. Seat stemt wel de software specifiek af op zijn modellen. Dat betekent in dit geval geen achterwielaangedreven “auto emoción”, maar beredeneerde voorwielaandrijving, die bij problemen tot 50% van het vermogen naar de achterwielen stuurt.

Wat geeft dat in de praktijk?

Twee extra rijmodi in de Driving Experience-keuzeschakelaar. Naast “Eco”, “Normal”, “Sport” en “Individual” komen er “Off-Road” en “Snow” bij. Alle rijmodi beïnvloeden de gasrespons, het stuurgewicht en de reacties van de ESC-stabiliteitscontrole. Daarnaast krijgen de vierwielaangedreven versies ook de Hill Descent Control-afdaalfunctie.

En dynamisch?

Daar is onze test in de eerste plaats natuurlijk niet helemaal representatief voor wat deze Ateca op Belgische bodem kan neerzetten. Maar op besneeuwde wegen staat de Seat beslist zijn mannetje. De 4Drive-vierwielaandrijving beslist oordeelkundig over de verdeling van het vermogen, en in combinatie met winterbanden – uitzonderlijk, vergeleken met de spijkerbanden die we normaal aantreffen op testmodellen in Scandinavië – is de Ateca haast op geen foutje te betrappen. Je kunt het tempo op de sneeuw dus relatief normaal houden, zelfs in de bochten.

Wordt het wegdek toch te glad, schieten de achterwielen na een momentje nadenken meteen ter hulp, en onderstuur wordt daardoor zo snel mogelijk de kop ingedrukt. Zelfs toen we tijdens de testrit even moesten stilstaan in diepe, losse sneeuw en vreesden vast te zitten, geraakte de Seat er na twee pogingen op eigen houtje uit.

Wat zit er onder de motorkap?

In ons geval was dat de 2.0 TDI-dieselmotor van 190 pk en 400 Nm. Die was gekoppeld aan de DSG7-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De prestaties van het dieselblok zijn aan de correcte kant, met een cijfer van 0-100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 212 km/u. De zelfontbrander is vooral koppelrijk, en eigenaars van aanhangwagens en caravans zullen blij zijn om te horen dat je met de 4Drive 100 kilogram extra kunt slepen.

Ook goed om weten is dat deze 2.0 TDI met 190 pk niet de enige motor is die met 4Drive beschikbaar is. Seat biedt het systeem ook nog aan op de2.0 TDI met 150 pk en op de 1.4 TSI-benzinemotor van 150 pk.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze Ateca een van de pijlers is van Seats productoffensief. Dat offensief begon met de facelift van de Leon, en binnenkort komen daar de nieuwe generatie van de Ibiza bij, en de Arona, de kleine SUV die zijn platform met de Ibiza deelt. Dat offensief rendeert voor de Spanjaarden, want ze slaagden er afgelopen jaar voor het eerst sinds 2008 in om uit de rode cijfers te geraken.

Je hoeft ook niet noodzakelijk voor een Ateca te kiezen als je bij Seat 4Drive wilt aanstippen: je kunt bij de Spanjaarden ook terecht bij de Leon ST X-Perience, de Alhambra en de Leon ST Cupra 300. Over die laatste lees je hier binnenkort meer.

Ten slotte is het handig om te weten dat het SUV-gamma bij de Volkswagen-groep stilaan enorme proporties begint aan te nemen. Bij “massaconstructeurs” Seat, VW en Skoda alleen al heb je – van klein naar groot – binnenkort de Seat Arona en Ateca, Volkswagen Tiguan en Tiguan AllSpace en de Skoda Kodiaq. Ze onderscheiden zich van elkaar vooral in hun verschillende formaten, want in de catalogus vind je heel wat van dezelfde uitrusting terug.

Ook binnenin oogt het in de Ateca vertrouwd voor wie bekend is met Volkswagen-producten. De Seat kiest hier en daar voor iets minder kwalitatief aanvoelende materialen, maar moet verder niet zwaar onderdoen. Helaas geldt dat ook voor de sfeer die het interieur uitstraalt: eerder streng Duits dan fleurig Spaans.

Hoeveel kost hij?

De Spanjaarden bieden hun 2.0 TDI 190 voorlopig alleen aan in het hoogste uitrustingsniveau, Xcellence. Die kost een stevige € 38.390. Is de 150 pk-versie ook naar je zin, dan kan je in het uitrustingsniveau Style al voor € 31.490 met een 4Drive-exemplaar met manuele versnellingsbak aan de haal. In het hoogste uitrustingniveau bolt die dan weer voor € 34.590 de showroom uit.

Seat geeft voor deze Ateca 2.0 TDI 190 met 4Drive een gemiddeld verbruik op van 5,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 135 g/km. Dat hopen we binnenkort te verifiëren met een test op eigen bodem.

Besluit?

De Seat Ateca blijkt een geslaagd recept te zijn, en 4Drive is daar een welgekomen aanvulling voor als je af en toe een aanhanger sleept of de platgereden banen verlaat. Verder zal de SUV zijn plaats moeten opeisen in het stilaan drukbezette SUV-segment bij de Volkswagen-groep. De 190 pk-versie van deze 2.0 TDI is een prijzige topper, maar in het algemeen heeft deze Ateca nog steeds een belangrijk argument achter de hand dat sommige VAG-stalgenoten stilaan uit het oog verloren zijn: een aantrekkelijke basisprijs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km