Testen

Seat Leon Cupra: beter dan een Golf GTI?

Met de Leon Cupra steekt Seat een mes in de rug van zijn meester, Volkswagen. De Golf GTI kan, op papier althans, niet op tegen de Spaanse furie met 280 paarden. Hoe zit dat achter het stuur?

  • Piette François
  • 14 oktober 2014
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Amper duurder dan een golf gti
  • Comfort behouden
  • Doeltreffend en stabiel weggedrag
  • Homogeen geheel
  • Krachtige motor/prestaties
  • Grip (sportieve rijstijl)
  • Motorgeluid te stil of te kunstmatig
  • Te serieus weggedrag?
  • Zeer sober interieur

Wapenwedloop

Een bom slaat in bij de referenties: bij Renault levert de Mégane RS in het beste geval 275 pk, de Ford Focus ST haalt niet meer dan 250 paarden en zoals gezegd komt de ‘heilige’ Golf GTI niet verder dan 230 pk. Alleen de Opel Astra OPC met 280 pk kan deze nieuwkomer recht in de ogen kijken met een gelijk vermogen. De Golf R met 300 pk? Met zijn vierwielaandrijving en hogere prijs speelt die in een andere categorie.

Twee versies

Net als de Golf GTI bestaat de Cupra in twee varianten met een verschillend vermogen maar dezelfde tweeliter turbobenzine (265 of 280 pk). In beide gevallen heeft de Cupra een adaptief onderstel dat de rijstijl om -omstandigheden volgt, een zelfsper, een geleidelijke stuurbekrachtiging en verschillende rijmodi.

Discreet?

We hadden iets meer fantasie verwacht van het Spaanse merk. Is het zijn turbulente kantje verloren sinds Volkswagen de controle uitoefent? De stijl aan de buitenkant blijft sober: twee rechthoekige uitlaten, aangepaste bumpers, specifieke velgen, enkele kleine logo’s en dat is het ongeveer. Geen revolución.

Iets te weinig

In het interieur worden we verrast door de donkerheid: zwart van boven tot onder en alleen enkele lederen inzetstukken en een logo verwijzen naar de prestaties van dit beest. Jammer … Als je de motor start blijft het gevoel van ingehouden sensatie: de viercilinder ontwaakt stil.

Rustige gezinswagen

Met de optionele DSG-automaat is het gemakkelijk rijden. De stille motor, de lichte besturing, de tolerante schokdemping: alles doet ons geloven dat we achter het stuur van een compacte, goed opgevoede gezinswagen zitten. De passagiers hebben wellicht niets in de gaten van het vurige karakter …

Geronimo 

Tijd om het beest wakker te maken: sportmodus ingeschakeld, zetel in de juiste stand, blik vooruit en pedaal ingeduwd. Dan komt de duivel uit het doosje. De zelfsper heeft even moeite maar zodra de grip gevonden is, krijg je een stevige duw in de rug. In tegenstelling tot in de Mégane Trophy bijvoorbeeld lijkt de zelfsper vrij discreet te werken.

De grip baart misschien wat zorgen, maar het weggedrag is boven alle kritiek verheven. De Cupra rijdt sereen door de bochten en heeft niet liever dan dat je nog sneller gaat, terwijl de remmen krachtig reageren op elke oproep. Hobbelige wegen worden indrukwekkend goed beheerst. Wat een chassis!

Enkele gebreken

De remmen zijn krachtig maar hun uithouding bij intensief gebruik is beperkt. Maar ernstig is het niet. De onverstoorbare stabiliteit van het chassis zorgt helaas ook voor een onbeweeglijke achterkant. Neen, een Leon Cupra laat niet zoveel fantasietjes toe als een Focus ST. Nog een laatste gebrek: het geluid. Het is zeer discreet binnenin en is nors en duidelijk hoorbaar wanneer je de sportmodus selecteert. Maar het klinkt allemaal kunstmatig.

Prijs

VW biedt de Golf GTI aan vanaf 31.330 euro (220 pk). Seat schuift de Leon Cupra met 265 pk naar voren voor 31.520 euro. Die extra paarden kosten dus niet veel. De versie met 280 pk kost 1.300 euro meer. Tegenover de concurrentie is de Leon Cupra wel niet echt goedkoop.

Het verbruik stabiliseert rond 9,2 l/100 km. Dat ligt binnen het gemiddelde van de concurrenten, maar is ook meer dan de Golf GTI. Je kunt niet alles hebben …

Conclusie

Dat heet dan stokken in de wielen steken. De VW Golf GTI heeft aan zijn Spaanse neef een stevige concurrent met veel talenten. Voor enkele euro’s extra biedt de Leon Cupra aanzienlijk betere prestaties, terwijl hij dezelfde stevigheid en veelzijdigheid biedt als de compacte Duitser. Misschien zit daar wel een minpunt: de ernst heeft het gehaald van de fantasie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Newspress.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km