Testen

Skoda Octavia G-TEC: gas geven

De Tsjechen geven gas. Na de kleine Citigo is het de beurt aan de Octavia om te genieten van een G-TEC-mechaniek, een motor die op aardgas draait. Een korte rit achter het stuur leert ons heel wat meer.

  • Piette François
  • 02 juni 2014
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Heel veelzijdig
  • Rijeigenschappen blijven intact
  • Verleidelijke prijs aan de pomp
  • Autonomie met cng
  • Distributienetwerk (vooral in wallonië)
  • Koffer lichtjes gekrompen

Voordelen van aardgas

In vergelijking met brandstof zoals benzine of diesel, is aardgas (CNG) veel properder. De uitstoot is geurloos en veel minder schadelijk. Een goede zaak dus?

Distributienet groeit

De distributie van CNG blijft wel een probleem: CNG-stations zijn zeldzaam, vooral in Wallonië. Maar de situatie evolueert en het aantal pompen groeit geleidelijk, vooral dankzij het netwerk van DATS 24.    

Een Octavia (bijna) zoals alle andere

De Octavia G-TEC, uitgerust met een 1.4 TSI, levert hier een vermogen van 110 pk en een koppel van 200 Nm. Laten we even dieper ingaan op deze motor, want hij werd specifiek aangepast. Aardgas smeert minder dan benzine, daarom werd de cilinderkop verstevigd. Deze mechaniek blijft in de basis een benzinemotor, maar is hier tweezijdig.

Met andere woorden: de motor kan werken op aardgas of benzine. De Octavia beschikt over een tank voor 50 liter benzine en twee tanken voor aardgas, in totaal 97 liter. Dat geeft een autonomie van ongeveer 600 km op benzine en 400 km op aardgas. Vreemd dat Skoda benzine nog altijd een groter stuk toebedeelt.

In gebruik

Of hij op benzine dan wel op CNG draait, de bestuurder merkt geen groot verschil. De 1.4 TSI blijft op de achtergrond: hij werkt stil en geeft het beste van zichzelf tussen 2.000 en 4.500 tr/min. Met 110 pk en 200 Nm koppel beleef je geen grootse sensaties, maar het volstaat voor dagelijks gebruik.

Praktische kant

De twee opslagtanks voor aardgas verminderen het koffervolume een beetje. Geen drama, want de Octavia had voldoende reserves: hij haalt nu nog 460 liter in de berline en 480 liter in de Combi.

Knalprijs aan de pomp

De brandstofprijs – wellicht het grootste voordeel in de ogen van de kopers – draait rond 0,80 à 0,90 euro per kilogram. Met een gemiddeld verbruik in het geval van deze Octavia van minder dan 5 kg/100 km (volgens onze eerste schatting), is de rekening snel gemaakt.

Tijd om te rekenen

De Octavia G-TEC kost 24.980 euro in de afwerking Ambition (berline) en 800 euro meer als Combi. Tegenover een klassieke benzineversie (1.4 TSI 140 met manuele zesbak) betekent dat 1.700 euro meer en een verlies van dertig paarden onder de motorkap. Vergelijken we met de Greenline diesel (ook 110 pk), dan vergt deze Octavia G-TEC een bijkomende inspanning van 800 euro. Aan jou om uit te rekenen of dit rendabel is in functie van jouw kilometeraantal. Vergeet ook niet te controleren of er in jouw buurt een tankstation is! De Octavia G-TEC is in ieder geval een propere en zuinige oplossing die de verdienste heeft de traditionele rijeigenschappen te behouden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km