Mercedes-Benz
Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.
“Wil je de geprepareerde SsangYong Actyon Sports proberen op het rallycrosscircuit van Mettet?”, vraagt collega Piette. Even denken. De collega in kwestie waagde zich vroeger wel eens aan de occasionele rally en kan zijn rijtechnieken bijschaven op de glooiende plattelandswegen bezuiden de taalgrens. Ondergetekende? Die heeft zich in zijn korte carrière nog maar enkele keren op circuit gewaagd, en schaaft vooral zijn… filetechniek bij op de Antwerpse ring.
Rallycross, dat is toch met pk-zwangere monsters door de modder scheuren? Die specialiteit van Scandinavische adrenalinejunks, aangevuld door bandenrokende figuren als Ken Block? Absoluut, maar de SRX Cup wil vooral toegankelijk blijven, en iedereen de kans geven om zich uit te leven op het circuit. Daarom bulkt de Actyon Sports niet van het spoilergeweld en beantwoordt hij tegelijk aan de FIA-vereisten. Zo zie je onder meer een rolkooi, kuipzetels en racestuur in het interieur, en polyester koetswerkonderdelen en ruiten uit polycarbonaat aan de buitenkant. In totaal werd er 250 kilogram bespaard tegenover het standaardmodel.
Mechanisch maakte SsangYong dan weer gebruik van de 2.2 TDCI-viercilinder diesel, weliswaar met een lichte vermogensupgrade: 225 pk, dus 40 pk meer dan de gewone Actyon Sports. Daarnaast heb je nog een manuele zesversnellingsbak en hydraulische handrem, Proflex-dempers en een sperdifferentieel. En een sportuitlaat natuurlijk, want een racewagen die als een banale diesel klinkt…
Zulke ingrepen moeten toch handenvol geld kosten? Zeker, maar “laagdrempelig” betekent voor SsangYong ook: de prijzen laag houden: € 37.500 (exclusief btw en racelicentie van de RACB) per seizoen, of € 7.000 per wedstrijd (idem). Voor dat budget prepareren, onderhouden en transporteren de Koreanen de auto, en zorgen ze voor de catering. Het enige wat de deelnemers moeten doen, is instappen en rijden. En dat doe ik dan ook maar.
Nu ja, “instappen”: mezelf dubbelplooien tussen het koetswerk en de rolkooi. En mijn bijna 33 lentes die me eraan herinneren dat ik ooit leniger ben geweest. De eerste rondjes op Mettet breng ik door op de passagierszetel, want een van de usp’s van de SRX Cup is dat je steeds met een copiloot rijdt. Mijn instructeur toont me eerst vijf ronden lang het circuit. Dat is nodig, want ik heb nog nooit op Mettet gereden.
“Ik ook niet”, zegt de instructeur. Waarna hij er vandoor knalt en terstond een armvol overstuur bedwingt. Het circuit ligt er door het weer van de afgelopen weken verraderlijk glad bij, en de onverharde stukken pokdalig. Gevolg: de achterkant breekt in zowat elke bocht uit, en de ophanging krijgt het bikkelhard te verduren. Maar de Actyon Sports geeft geen krimp. Wat ik vooral probeer te onthouden: de juiste racelijn is ontzettend belangrijk.
Maar die racelijn is natuurlijk minder evident als er drie andere SsangYongs naast je ook als eerste de bocht willen induiken en de helling af willen. Wat dat geeft, kan ik meteen ondervinden: tijd om de rollen om te draaien. Ik neem plaats achter het stuur, zet de pook in eerste versnelling, en ga op het einde van de pitlane de 180-gradenbocht in.
Mijn eerste indrukken? Het verrassende gemak waarmee je de Actyon Sports bestuurt. Aan de pedalen en de stuurbekrachtiging werd niet geraakt, waardoor je net zo eenvoudig vertrekt als met een stadsauto. De bekrachtiging zorgt er wel voor dat je minder contact voelt met de weg, en dat je aardig mag zwoegen als de achterkant van de pick-up nog eens kuren krijgt. Ook de versnellingsbak vergt wat gewenning, omdat de verzetten dicht bij elkaar liggen.
Maar ronde na ronde stijgt mijn vertrouwen, en de regelmatige dosissen overstuur weet ik al snel netjes op tijd op te vangen. Alleen de juiste rijlijn in de bocht is nog even zoeken. Zeker op de onverharde stukken, waar de SsangYong anders reageert. Mijn initiële intimidatie ruimt dus al snel plaats voor plezier. Een snelle tijd neergezet? Hoegenaamd niet. Mooie schuivers neergezet? Wees maar zeker.
Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.
Volvo lanceert zijn compacte elektrische SUV, die een verzorgd design combineert met een interessante packaging en enkele slimme snufjes om zijn prijs te drukken. Een bestseller in wording!
Dit is de nieuwe Peugeot (E-)3008. Zijn missie? Het razend populaire model opvolgen dat de kaarten heeft herschud in het segment van de compacte SUV’s. Kan het nieuwe model de schoenen van zijn voorganger vullen?
De hybride stadswagen van Mazda wint aan finesse met een nieuwe neus, getekend door een Belg en met als doel zijn Toyota-DNA te verbergen. We leggen uit...