Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De XLV is 24 cm langer dan de Tivoli, en onderscheidt zich vooral door zijn herwerkte achterkant. Een geslaagde ingreep, maar helaas verzwaart hij de speelse stijl van de korte Tivoli. De wielbasis wordt namelijk geen centimeter langer, maar de overhang achteraan overheerst. Vooraan zijn er enkele lichte wijzigingen aan de bumper, maar dat maakt natuurlijk geen volledig nieuwe auto. Des te beter, want uiteindelijk: never change a winning team.
Met een lengte van 4,44 meter biedt de XLV een gigantisch koffervolume van 720 liter. Dat is 300 liter meer dan de Tivoli. Merkwaardig genoeg profiteert SsangYong niet van de extra ruimte om een derde zitrij te installeren en er een zevenzitter van te maken. De interieurruimte achteraan verandert niet, maar de achterpassagiers krijgen wel een verstelbare rugleuning.
Naast het extra koffervolume biedt de XLV ook een 40/60 neerklapbare achterbank, verschillende opbergruimtes (onder meer een centrale console waar je een tablet in kunt opbergen) en deurvakken waar je een fles van 1,5 liter in kwijt kunt. We vermelden ook nog de verstelbare kofferbodem en het 220V-stopcontact in de koffer. Het enige minpunt: een iets te hoge laaddrempel.
Wat motoren betreft, verandert er niets ten opzichte van de Tivoli. De XLV biedt nog steeds alle mogelijke combinaties tussen een 1.6 diesel (115 pk, 300 Nm), 1.6 benzine (128 pk, 160 Nm), manuele of automatische versnellingsbak (6 verzetten in beide gevallen) en twee- of vierwielaandrijving. Eén mogelijkheid gaat niet: benzine, manuele bak, vierwielaandrijving.
Hij mag dan niet veel kosten, het interieur van de XLV ontgoochelt niet. SsangYong heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op vlak van afwerking en uitrusting: verwarmde en geventileerde zetels, krachtig multimediasysteem, variabele stuurbekrachtiging (comfort-, normal- en sportmodus), zeven airbags,… De basisuitvoering ziet er misschien niet levendig uit, maar de XLV kan profiteren van gedurfde kleurcombinaties om de sfeer te verhogen. De afwerking is aanvaardbaar, met harde maar duurzame materialen.
De benzineversie mist wat pit, maar de diesel is veel guller. Met 300 Nm koppel heeft hij steeds genoeg adem om het grote koetswerk vooruit te trekken. Hij staat bij alle toerentallen paraat, en klinkt gedempt in het interieur tot je hem tot op de bout uitwringt. Ook de automaat ontgoochelt niet, met vloeibare overgangen en een logische… schakellogica.
De XLV is uiteraard niet gemaakt om bochten scherp aan te snijden, maar toch doet hij het niet slecht. Het stuur is voldoende precies, de aandrijving correct en de ophanging doet het correct op een bochtig parcours. Ook het comfort staat op punt. We kunnen hem niets verwijten!
Met een basisprijs van € 15.990 kost de XLV slechts € 1.000 meer dan een basis-Tivoli. De dieselmotor is iets duurder, met een basisprijs van € 18.490. De topversie, de Sapphire-afwerking, met diesel, automaat en vierwielaandrijving kost net geen € 30.000: € 29.890 om precies te zijn. Ook qua verbruik gaat de Koreaan erop vooruit: SsangYong geeft een gemiddelde op van 4,5 l/100 km voor de XLV diesel met voorwielaandrijving en manuele bak. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 117 g/km.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?