Testen

Toyota Verso 1.6 D-4D: BMW onder de motorkap

Een Toyota met BMW-motor ? Dat moet het vuur in de aloude Verso ongetwijfeld aanwakkeren. De monovolume doorloopt tot nu toe een vrij discrete carrière tegenover tenoren zoals de Renault Scénic, Opel Zafira en Citroën C4 Picasso. Maar nu heeft hij een grote troef om hen van antwoord te dienen.

  • Piette François
  • 07 februari 2014
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Soepele en krachtige 1.6 d-4d
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Middelmatige co2-uitstoot
  • Te lange zesde versnelling
  • Vrij droevige sfeer binnenin

In België is het segment van de compacte monovolumes met vijf of zeven zitplaatsen helemaal ‘verdieseld’: meer dan 74 procent marktaandeel. Helaas had de Verso tot nu toe alleen een dikke tweeliter diesel in de aanbieding, die fiscaal afgestraft wordt. Dat verklaart waarom twee derde van de Verso’s verkocht werd met benzinemotor. Een lange marktstudie was dus niet nodig om in te zien dat daar een gat te vullen was.

Goed nieuws

De oplossing komt uit Duitsland en meer bepaald uit Beieren. Met een samenwerkingsakkoord geeft Toyota BMW een duwtje in de rug qua hybrides, terwijl BMW dieselmotoren levert. De eerste vrucht van deze samenwerking is deze Verso met een 1.6 dieselmotor uit München. Die mechaniek verscheen al in verschillende Mini’s en BMW’s (116d en 316d).

Enkele cijfers

De motor levert 112 pk bij 4.000 tr/min met een koppel van 270 Nm tussen 1.750 en 2.250 tr/min. Toyota kondigt een CO2-uitstoot aan van 119 g/km met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km. Dat lijkt weinig, maar kan nog beter. Voor de transmissie behield Toyota zijn manuele zesversnellingsbak, maar werd de spreiding van de tweede en vijfde versnelling aangepast.

Tussendoor …

Toyota maakte van de gelegenheid gebruik om nog enkele details aan te passen. Dat is nu blijkbaar een jaarlijkse gewoonte. Voor 2014 geniet de Verso van een nieuwe buitenkleur, nieuwe velgen, enkele aanpassingen in het interieur en een verbeterd multimediasysteem met achteruitrijcamera.

Saaie maar kwaliteitsvolle omgeving

De Verso is goed afgewerkt en vrij van kritiek wat de assemblage betreft. De presentatie van het interieur ziet er echter verouderd uit in vergelijking met de concurrentie, de C4 Picasso op kop. De ruimte is correct voor vijf plaatsen, maar twee zetels van de laatste rij (zevenzitter) zijn alleen geschikt voor kleine, lenige personen tijdens korte ritten.

Achter het stuur

Op de weg vervult de 1.6 diesel zijn taak opmerkelijk goed. Hij is beschikbaar vanaf de laagste toeren en heeft een goed bereik. Pas hogerop in de toeren geraakt hij geleidelijk buiten adem. De dieselmotor is discreet en goed ingekapseld, waardoor je hem in het interieur volledig vergeet. Het enige verwijt dat we kunnen formuleren, betreft de spreiding van de laatste versnelling, die te lang is en hernemingen op de autosnelweg bemoeilijkt.

Natuurlijk is zo’n auto meer gericht op comfort dan op sport, wat het gezonde en veilige weggedrag in alle omstandigheden verklaart. De ophanging blijft comfortabel. Een goede leerling dus, maar niet de meest briljante of karaktervolle.

Prijzen

De Verso is niet de spectaculairste Toyota, maar wel één van de beste qua prijspositionering. Oordeel zelf maar: voor 26.500 euro krijg je de 1.6 D4-D Skyview-versie met vijf plaatsen, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling met twee zones, een panoramisch dak, getinte achterruiten, regen- en lichtsensoren, navigatiesysteem, achteruitrijcamera en 16-duimsvelgen. Voeg er nog 600 euro bij en je hebt de versie met zeven plaatsen.

Conclusie

De Verso is niet de meest sexy of glamoureuze monovolume. Maar objectief bekeken heeft hij heel wat kwaliteiten, te beginnen met zijn verbazende verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting. Hij is goed gebouwd en aangenaam om te besturen. Met de BMW-motor profileert hij zich als een belangrijke outsider: voortaan moeten we rekening houden met deze Verso.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km