Testen

Triumph T120: geslaagde nostalgie

Triumph beheerst zijn vak als geen ander en weet hoe het naar klanten moet luisteren. Het bewijs? Deze geslaagde T120.
  • Wouters Bruno
  • 07 februari 2017
  • None
Voor- en nadelen

      De Bonneville is uiteraard verre van een nieuwigheid voor Triumph. Het verhaal begon in 1959 met de eerste Bonneville T120. Die kreeg de naam “Bonneville” als eerbetoon aan de snelheidsrecords van J. Allen, die een “sigaar” bestuurde met een Triumph-motor op de beroemde zoutvlakten van Bonneville in Utah. “T120” verwijst simpelweg naar het feit dat deze Triumph 120 mijl per uur kon halen, zowat 195 kilometer per uur. Dat was de start van een legende, een succesverhaal dat voor Triumph evenwel tot een abrupt einde kwam begin jaren 80. John Bloor, die totaal niet vertrouwd was met de motorwereld, kocht de Triumph-naam. Lee Harris bouwde in samenspraak met John Bloor tot 1988 nog enkele Bonnevilles.

      Bloor begon met een nieuw team aan nieuwe Triumph-motoren, en nam alleen de naam van vroeger mee. Hij bouwde een gloednieuwe fabriek waar in 1990 de eerste motoren van de band rolden. Die bleken modern en betrouwbaar, en deden de laatste productiemodellen van voor het faillissement al snel vergeten. Het duurde nog tien jaar voor Triumph de Bonneville-naam opnieuw bovenhaalde voor de machine die een hommage werd aan zijn voorganger. De “nieuwe” Bonneville werd goed ontvangen en kreeg heel wat variaties (T100, SE, Scrambler, Thruxton,…), en kleine evoluties, zoals meer cilinderinhoud, injectie, enzovoort; Vijftien jaar lang wist hij heel wat liefhebbers te verleiden en vormde hij een uitstekende basis voor personalisatie.

      Steeds beter

      De Bonneville had heel wat kwaliteiten, maar was hier en daar voor verbetering vatbaar. De “vertical twin” miste bijvoorbeeld karakter, maar was wel vergevingsgezind en elastisch. Het weggedrag was ook teveel op het verleden gericht: gezond, maar weinig speels en ver verwijderd van het snedige weggedrag van de huidige roadsters.

      Boodschap duidelijk begrepen bij Triumph. Het merk vernieuwde zijn aanbod vorig jaar volledig. De Bonneville werd volledig onder handen genomen en deed zijn herintrede met vijf varianten: van de toegankelijke Street Twin 900cc via de sportieve Throxton en Thruxton R-caféracers tot de gewledige T120 en T120 Black. Een jaar later komen daar nog vier modellen bij: de T1000, een Street Twin die de mosterd haalt bij de T120, een Street Scrambler, een Street Cup en een spectaculaire Bobber T120. De nieuwe generatie Bonnevilles heeft er een voorbereiding van vier jaar opzitten en is gebouwd rond een nieuw motorblok dat in de T120 1.199 cc groot is. Hij lijkt nauwelijks gewijzigd, maar onderscheidt zich door zijn gemengde lucht- en waterkoeling, zijn Euro4-norm en lagere uitstoot. De discrete waterkoeler neemt nauwelijks meer plaats in dan de oude oliekoeler. Een ander belangrijk verschil: de plaatsing op 270° van de krukas, wat ook al gebeurde bij de oude Triumph Scrambler, America en Speedmaster.

      Gulle uitrusting

      Het vermogen van de T120 blijft lager dan dat van de Thruxton: 80 pk tegenover 97. Het maximumkoppel wordt echter sneller bereikt: 105 Nm bij 3.100 tpm, 54% meer bij hetzelfde toerental dan vroeger. Met zijn “ride-by-wire”-gasbediening beschikt de Bonneville over twee rijmodi: “Rain” en “Road”. Er is nog een (uitschakelbare) tractiecontrole, ABS, een anti-dribblekoppeling, led-lichten voor de achterlichten en dagrijlichten, sleutel met transponder, USB-poort en zelfs discreet geïntegreerde verwarmde handvaten, een centrale steun en een handvat voor de passagier. Allemaal standaard. Het klassieke instrumentenpaneel vergeet de moderne tijd niet, met twee digitale schermen die de gekozen versnelling weergeven, een klok, het rijbereik, het gemiddelde en momentane verbruik, een kilometerteller en twee tripcompouters, de rijmodus, de instelling van de verwarmde handvaten, de uitschakeling van het ABS of de tractiecontrole, en de onderhoudsindicator.

      Esthetisch werden er enkele details gecorrigeerd. De uitlaatlijn werd hertekend om een elegantere rechte lijn te vormen, net als bij de historische Bonnevilles. Het ontwerp van het achterlicht lijkt ook meer op dat uit het verleden, net als het Triumph-logo in het zadel. Deze Bonneville moet de nostalgici dus zeker kunnen overtuigen.

      Net als papa

      Stap op de Bonneville en je merkt dat de motor die van je vader had kunnen zijn je als gegoten zit. De iconische lijn van de Bonneville valt meteen in de smaak. De afmetingen zijn perfect voor alle groottes, het zadel is comfortabel, de rijhouding voelt natuurlijk aan. Maar vergis je niet: de T120 weegt 224 kilogram. Wie in de T120 een krachtigere Street Twin ziet, zal zich dus schromelijk vergissen. Maar dat zien we meteen.

      Ook al lijkt het chassis nauwelijks te verschillen, toch is de wielbasis korter vergeleken met zijn voorganger, en ook de balhoofdhoek is kleiner. De motor is minder soepel in de laagste toeren dan de 865cc, waarmee je in vijfde versnelling bijna vanuit vrijloop kon doortrekken tot aan de rode zone. De T120 zakt niet graag onder 1.500-2.000 tpm, afhankelijk van de gekozen versnelling. Daarboven geeft het blok het beste van zichzelf, met een krachtige duw. Helemaal doorgaan tot aan de rode zone hoeft niet: de 80 pk worden volledig vrijgegeven bij 6.500 tpm. Het beste voelt hij zich tussen 2.500 en 5.000 of 5.500 tpm. Sensaties gegarandeerd bij de minste draai aan de gashendel. De trillingen blijven redelijk beheerst.

      Klassiek

      Het de facto klassieke chassis brengt een… klassiek weggedrag met zich mee. De Street Twin wist ons volledig te verleiden als hedendaagse roadster, waarbij hij niet moest onderdoen voor een ER-6. De T120, met zijn klassiekere geometrie, zijn 18-duims voorwiel en meergewicht, leek ons dan weer aanzienlijk minder speels. In de stad leid je hem makkelijk en beheerst door het verkeer, waarbij zijn compacte afmetingen en zachtheid van de bedieningsorganen schitteren.

      Maar dat doet geen afbreuk aan de aangename Bonneville, die in alle omstandigheden een veilig weggedrag voor de dag legt. Hij nodigt meer uit tot een ontspannend, maar daarom niet minder plezierig, tempo. De remmen zijn efficiënt, met weliswaar een matige beet, maar een efficiënte achterrem. Alles blijft logisch en coherent met de definitie van deze T120, die heel wat comfort biedt.

      Het ouderwetse zadel, lang, breed en vooral zacht, is comfortabel voor je zitvlak. De traditionele ophanging doet het ergste vermoeden, maar werkt uitstekend. Ze zorgt bovendien voor een gezond en voorspelbaar rijgedrag voor deze machine, waarmee je liever cruiset dan scheurt.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Triumph.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km