Testen

Volkswagen Golf R: de ultieme Golf?

Beeld je in: 300 pk in een Golf. Dat moet een brutaal monster opleveren dat je niet zomaar in ieders handen geeft. Of toch niet?

  • Piette François
  • 12 augustus 2014
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dsg-automaat
  • Prestaties
  • Veelzijdigheid en comfort
  • Verduiveld doeltreffend
  • Draaicirkel
  • Kunstmatig geluid (vooral in sportmodus)
  • Missers in standaarduitrusting
  • Te rustig weggedrag?

Voor de meest veeleisende bestuurders volstaat een Golf GTI niet meer, want in 2002 lepelde Volkswagen zelfs een V6 van 3,2 liter onder de motorkap van de Golf IV. Sindsdien kreeg elke generatie van de Golf een R-variant, eerst met een grote atmosferische V6, dan met een viercilinder turbo maar altijd met vierwielaandrijving.

Goedkope S3?

Technisch lijkt deze Golf heel sterk op zijn neef, de Audi S3: een tweeliter viercilinder turbo met 300 pk voorin, een manuele zesbak standaard (of een DSG 6 als optie) en een integrale transmissie die de kracht verdeelt over de vier wielen, met een voorkeur voor de voorwielen.

Esthetisch

Je kunt moeilijk naast de velgen van 18 of 19 duim kijken of de viervoudige uitlaat. Maar voor de rest is deze Golf R relatief discreet en zelfs de nieuwe bumpers zijn niet overdreven. Een leuk detail: de verduisterde achterlichten bekennen discreet kleur.

Ik wil hem in het blauw

In het interieur is er blauw voor de wijzer en de lichtstroken aan de deurpanelen. Dat geeft het geheel een beetje de sfeer van Tokyo by night. De echte sportieveling zal meer geïnteresseerd zijn de in omhullende zetels, de voldoende lage rijpositie en het stuur met dikke velg. De teller klimt tot 320 km/u maar de auto is begrensd op 250 km/u.

‘Bijna’ een Golf

Is deze R-variant even praktisch en gemakkelijk als een gewone Golf? Niet helemaal, eerlijk gezegd. Zo heeft hij bijna de draaicirkel van een vrachtwagen. Je moet ook weten dat de koffer zijn dubbele bodem en 40 liter volume verliest. Geen drama, want het koffervolume blijft voor de meesten onder ons ruim voldoende.

Rijmodi bij de vleet

Net als de Audi S3 biedt de Golf R heel wat rijmodi met verschillende parameters zoals de motor, de versnellingsbak, de stuurbekrachtiging, de klimaatregeling, de adaptieve ophanging, … Je kunt de auto zelfs op maat instellen met de ‘individuele’ rijmodus, al stelde ik mij meestal tevreden met de normale modus.

Waarom? Het geluid dringt sterk door en klinkt kunstmatig in de sportmodus en de ophanging is in die stand beenhard. In de comfortmodus is de stuurbekrachtiging te licht. Maar ieder zijn smaak …

Supersonische Golf

Qua doeltreffendheid en prestaties is de Golf R een echte wolf. Hij heeft een onschuldig uiterlijk maar is in staat om gerenommeerde sportwagens te overtreffen dankzij de mechaniek die altijd beschikbaar is: bij 2.000 tr/min duwt hij hard en het wordt nog beter bij 4.000 tr/min, waar hij een tweede ademt vindt. Wat een machine! Met zijn launch control haalt de Golf in een tijd van 4,9 seconden 100 km/u vanuit stilstand. De DSG-versnellingsbak levert uitstekend werk en schakelt bliksemsnel.

Te doeltreffend?

Ongeacht de omstandigheden, de Golf R rijdt onverstoorbaar. De vierwielaandrijving verzekert de veiligheid en doeltreffendheid en maakt heel wat mogelijk, zelfs als de natuurelementen in het spel zijn. De voortrein is nauwkeurig en de schokdemping geslaagd (behalve in de sportmodus, dan wordt het wat springerig). De Golf R rijdt alsof hij op rails staat. Misschien is dat teleurstellend, want de achtertrein breekt niet uit in bochten, in tegenstelling tot bij zijn speelsere neef, de Audi S3.

Veelzijdig en zuinig

Afgezien van de diepe stem van de motor die weinig natuurlijk klinkt in het interieur, is de Golf R even rustig en gemakkelijk om te besturen als om het even welke Golf. Misschien zelfs nog gemakkelijker, met het onuitputtelijke vermogen en de vier aangedreven wielen. Op voorwaarde dat je niet te vaak de rode zone opzoekt, is het perfect mogelijk om een gemiddelde onder 10 l/100 km te realiseren.

Prijs

37.650 euro per stuk en een standaarduitrusting die nog één en ander mist: de Golf R krijg je niet cadeau. Maar zijn rivalen zijn nog duurder …

Conclusie                 

Is deze Golf R de meerprijs van 6.000 euro tegenover de Golf GTI wel waard? In dit geval zeggen we uitzonderlijk ja. De veiligheid van vierwielaandrijving en de bijkomende motorkracht zijn stevige argumenten. De Golf R rijdt verduiveld doeltreffend en is de über-Golf, een ultieme Golf GTI die de prestaties opvoert zonder het gebruiksgemak te compromitteren. Zouden we hem ook echt kopen? Hoewel hij zijn meerprijs waard is, biedt de Golf GTI eigenlijk evenveel rijplezier …

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km