Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Je moet ergens beginnen. In het geval van de Passat diesel, een vaste waarde bij de gebruikers van bedrijfswagens, is de 1.6 TDI de instapper. Is dit een ‘budget-Passat’ of een coherente keuze?
Bij de eerste presentatie konden we de Passat testen in als 2.0 TDI 150 en 240. De eerste bleek homogener dankzij zijn prestaties die ruim voldoen. “Meer heb je niet nodig”, zeiden we toen. Maar kan het met minder? Volkswagen biedt alvast die mogelijkheid.
De 1.6 TDI kennen we al lang maar werd onlangs herzien om te voldoen aan de Euro 6-uitstootnorm. Op papier verlies je niet, want VW belooft 120 pk of een handvol pk’s meer dan vroeger. VW serveert verschillende variaties: vierdeursberline en break uiteraard, maar ook een handgeschakelde of automatische versnellingsbak (DSG met dubbele koppeling).
De Passat blijft trouw aan zichzelf met zijn hoekige vormen, uitzonderlijke ruimte en afwerking die past in het premiumsegment. Zelfs deze instapversie kun je uitrusten als een hypermoderne Amerikaanse keuken, met digitale instrumenten, een internetverbinding en allerhande veiligheidsuitrusting.
Bij de test op de weg toont de motor wel zijn limieten. De 120 paarden lijken nogal zwak en de motor mist koppel bij zeer lage toeren. Dat maakt verplaatsingen in de stad ‘sportiever’ in die zin dat je met de 2.0 TDI rustig in een hogere versnelling kunt rijden zonder vaak te moeten schakelen. Een vergelijking van de koppelwaarden zegt alles: 250 Nm voor de 1.6 tegenover 340 Nm voor de 2.0. Meer nog dan het pure vermogen bepalen die waarden het rijgemak. In de 1.6 moet je dus meer schakelen, ook te wijten aan de lange versnellingsbakverhoudingen.
De Passat rijdt heel sereen met de 2.0 TDI en dat is met deze kleine motor die de voortrein minder geweld aandoet uiteraard niet anders. Het weggedrag past bij het merk: gezond, geruststellen en zelfs doeltreffend als je het gaspedaal vloert. De passagiers genieten van een foutloos comfort dankzij een ophanging die niet te hard is en uitstekend ontworpen zetels. Zelfs de geluiddemping staat aan de top. De Passat groepeert ook de beste uitrusting, zeker op het vlak van actieve veiligheid.
Dit is uiteraard de bestaansreden van deze kleine motor: je bespaart 1.500 euro bij de aankoop met een basisprijs van 30.340 euro voor de break. Vreemd genoeg is de CO2-uitstoot identiek aan die van de 2.0 TDI: 107 g/km. Concreet haalden we een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km met een relatief soepele rijstijl. Op de snelweg is het zelfs mogelijk om onder de grens van 5 l/100 km te duiken. Met een zwaardere rechtervoet of veel stadsritten moet je rekenen op ongeveer 6,5 l/100 km.
Ongeacht de motor heeft de Passat veel talent als reisauto. De kleine motor geraakt wel sneller buiten adem, wat hem minder rustgevend maakt dan de sterkere 2.0 TDI 150. Onze mening verandert dus niet: de tweeliter blijft de ideale keuze. Is die financieel echt niet haalbaar, denk dan aan een bepaald Tsjechisch zustermerk met modellen die sterk op de Passat lijken voor een lagere prijs. Je weet wel welke auto we bedoelen …
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?