Testen

Test Volkswagen Polo 1.4 TDI 90: Meesterlijke discretie

De Polo zien we ondertussen op elke hoek van de straat. En ze lijken bovendien allemaal op elkaar. Ook voor de nieuwe lichting wil VW de toeschouwer in het ootje nemen want aan de buitenkant lijkt er quasi niets gewijzigd. Maar wacht tot je het portier opent…

  • Piette François
  • 07 augustus 2014
  • Volkswagen
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      Je kan lang naar een Polo kijken voordat je door hebt dat je naar de nieuwste versie aan het kijken bent, want de nieuwigheden blijven aan de buitenkant uiterst discreet. Kenners zullen zien dat de bumpers en de lichtunits zijn gewijzigd, maar daar blijft het bij. Het voordeel van een dergelijk beperkte update aan de buitenkant, is dan weer dat huidige Polo-eigenaars de restwaarde van hun wagen niet meteen zien kelderen, omdat het niet meteen opvalt dat ze met een ‘oude’ Polo rijden. 

      Volledige gamma
      Het aanbod van Polo’s is groter dan het lijkt. De Polo-bloedlijn start bij een kleine 1.0 met 60 pk en ontwikkelt zich tot een GTI met 192 paarden onder de kap. Ook een Cross-Polo is van de partij. Een advertentie van VW stelt dat er voor iedereen een Polo is en wie de beschikbare Polo-versies bekijkt, moet toegeven dat die slogan niet ver van de waarheid zit.

      Voor deze test kozen we een van de sterkhouders van het gamma uit: de vijfdeurs-1.4 TDI met 90 pk.

      Onder de kap
      De motorkap zelf verandert niet, maar wat eronder zit des te meer. Het motoraanbod is aanzienlijk vernieuwd. Onderaan de ladder doet een nieuwe, kleine driecilinder benzinemotor zijn intrede en bij de diesels is er een nieuwe driecilinder die de oude 1.2 en 1.6 TDI vervangt. Van die diesel zullen er 75, 90 en 105 pk-versies beschikbaar zijn. 

      Binnenin
      En binnenin… is het een VW pur sang! Dat wil zeggen, fantasie en frivoliteit moet je zoeken met een vergrootglas. Het interieur toont zelfs wat somber, maar daar staat dan weer tegenover dat de afwerking in de Polo voor dit segment verbluffend goed is. Optioneel kun je nog kiezen voor een multimediasysteem dat ook in de Golf wordt gebruikt en de ‘geeks’ onder ons gaan voor de ‘Mirror Link’ optie die toelaat om het multimediasysteem als verlengde van je smartphone en applicaties te maken. 

      De lijst met opties stopt niet bij infotainment. Integendeel. Voor wie er het budget voor wil neertellen die kan kiezen voor adaptieve vering, actieve cruise control, LED-lichten, een noodstopsysteem,…

      Kleine maar geslaagde diesel
      Achter het stuur verrast de Polo! Z’n kleine motor met 90 pk blaakt van het vertrouwen, heeft karakter en pit. Het geluid is dan weer typisch dat van een driepitter. Naast wat trillingen aan lage toerentallen brengt hij het er prima van af: op de beschikbare kracht tussen 1.500 en 3.000 tr/min kun je altijd terugvallen en hij stelt niet teleur. Erg jammer is dan weer dat dat dit blok enkel beschikbaar is met een vijfversnellingsbak. Een zesbak zou ervoor zorgen dat je pas echt het volledige potentieel kan benutten. 

      Rigoureus
      Net zoals z’n uitstraling is ook z’n weggedrag rechtdoorzee. Hij rijdt onverstoorbaar, vergeeft jouw stommiteiten, en lijkt als op rails over het asfalt te rijden. En het mooie is dat er voor dit rijgedrag geen toegevingen op het vlak van comfort werd gedaan. Lange afstanden lust de Polo rauw. De stilte aan boord en het uitstekende comfort van de stoelen mogen als voorbeeld dienen voor de concullega’s. 

      Praktisch
      Het blijft een kleine wagen, maar dat neemt niet weg dat hij daar groots in kan zijn. VW heeft geprobeerd om het maximum uit de Polo te halen. En dat zie je wanneer je de achterbank inklapt, want dan krijg je een vlakke laadvloer. Praktisch en het beschikbare volume is ruimschoots voldoende voor een wagen van deze afmetingen. Kleine opmerking voor VW: blijkbaar is de achterbank niet volledig bekleed en dat zie je als de achterbank is neergeklapt. Een slordigheidje dat er niet hoefde te zijn. 

      Prijs
      Het instapmodel van deze 1.4 TDI met 90 pk is de Trendline en daar hangt een prijskaartje van 16.800 euro aan vast. Voor de Comfortline tel je 18.340 euro neer. Voor de Sportline 18.510 euro. Dat zijn al stevige prijzen en wie nog graag wat opties uit de lange lijst wil kiezen, zal het eindbedrag stevig zien aantikken.

      VW zet z’n Polo te koop met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een uitstoot van 88 gram CO2/km. Voor deze test legden we een gevarieerd parcours af met een mix van stads- en autosnelweggebruik, aan een normaal tempo. Dat leverde een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km op. Dat is een fraai resultaat, maar het is niet zo indrukwekkend als dat van de Golf 2.0 TDI die met z’n 150 pk op hetzelfde verbruik aftikte. 

      Conclusie
      Op vlak van veelzijdigheid neemt de nieuwe Polo de fakkel over van de Golf van gisteren. Zowel qua prestaties, comfort als weggedrag heb je achter het stuur van de Polo nooit het gevoel om met een ‘kleine’ wagen onderweg te zijn. Onder z’n haast ongewijzigde uiterlijk is de Polo dermate verder geëvolueerd dat hij zonder problemen mee aan de top van z’n segment blijft staan. 

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km