Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De T8 is dus de top van het XC90-gamma, en bij uitbreiding het merk Volvo. Alle knowhow van het merk is geconcentreerd in dit model. Dat betekent dat de grote Zweed het niet doet zoals de rest: om de concurrentie met de marktleiders aan te gaan, kiest Volvo voor radicaal andere middelen. Met het risico om te choqueren? Nee, met het risico om te verleiden!
Het opschrift op de auto klinkt wat cryptisch: T8 Twin Engine. Met “Twin Engine” wordt een dubbele aandrijving bedoeld. Het gaat dus om een oplaadbare hybride. Onder de motorkap huist een bescheiden viercilinder van twee liter, die wel profiteert van een turbo én een compressor. Dat geeft hem het vermogen van een zescilinder: 320 pk!
Op de achteras voegt Volvo nog een elektromotor van 87 pk toe. Opgeteld geeft dat 407 pk en een koppel van 640 Nm! Met die cijfers sprint de 5 meter lange en 2 meter brede mastodont naar 100 km/h in 5,6 seconden!
Buiten het bijzonder discrete specifieke logo verschilt deze XC90 in niets van een ander model. Met zulke afmetingen passeert hij weliswaar nauwelijks onopgemerkt. Dezelfde vaststelling in het interieur. Alleen het instrumentenpaneel geeft weg dat het om een hybride gaat. Maar Volvo heeft zijn magie aangewend om het interieur van zijn SUV om te vormen tot een ontspannen salon. We zijn nog maar zelden zulke ontspannende en “zen” auto tegengekomen!
Een onberispelijke afwerking, warme kleuren, kwaliteitsmaterialen en een ultravolledig en intuïtieve multimediatablet: er wordt niets aan het toeval overgelaten. Wat het interieur en de interieursfeer betreft, bedreigt de XC90 niet alleen zijn concurrenten, hij overklast ze. De interieurruimte is uiteraard van de bovenste plank. Inclusief een derde zitrij, die echter voorbehouden is voor lenige mensen kleiner dan 1m75…
Deze T8 staat ook zijn mannetje op de weg: de 407 paarden zijn allemaal bij de les, de acceleraties verrassen en inhaalmanoeuvres zijn slechts een formaliteit. Maar hoewel de prestaties enkele sportievelingen zenuwachtig kunnen maken, je gebruikt ze slechts zelden: de auto is zwaar, groot, mist stijfheid (koppelreacties in het stuur, de remmen en de vooras), hij klinkt niet opwindend en vooral de “zen”-omgeving doet je rustiger rijden…
Tegen een rustiger tempo valt de XC90 terug in de plooi. Je geniet van zijn symfonische stereo, zijn prinsheerlijk comfort en de stilte aan boord. De stilte wordt nog eens beklemtoond door de elektromotor, die je tot 120 km/h kunt gebruiken en een rijbereik biedt van ongeveer 35 km met volle batterijen.
Op de vraag hoeveel hij verbruikt… is moeilijk te antwoorden! Alles hangt namelijk af van hoe je rijdt: rij je weinig, alleen op kleine baantjes en korte afstanden (minder dan 30 km) en kan je zowel thuis als op het werk opladen? Dan verbruik je niets! Hoe minder je oplaadt, des te vaker spreek je de benzinemotor aan en verbruik je dus meer. Na ongeveer elke 50 km opgeladen te hebben en vaak op de autosnelweg gereden te hebben, tekenden wij een gemiddelde op van iets minder dan 7 l/100 km. Op een lang snelwegtraject neemt dat cijfer makkelijk met twee eenheden toe.
Ondanks een prijs van ongeveer € 80.000, blijft de T8 bij ons bijzonder toegankelijk. De reden? Hij is volledig aftrekbaar als hij op 19-duimsvelgen staat (59 g/km). Voor de rest wijzen we nog graag op de royale uitrusting en de veiligheid: niet alleen de gewone snufjes (rijstrookassistentie, adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor achteropkomend verkeer), maar ook een automatisch remsysteem wanneer de auto een voetganger/auto/fietser detecteert, zowel overdag als ’s nachts, en zelfs een waarschuwing voor tegemoetkomend verkeer in bochten. Een fileassistent kan uiteraard ook niet ontbreken.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?