Testen

Test Yamaha MT-07: een quasi foutloos parcours?

Op echt nieuw Yamaha-bloed hebben we lang moeten wachten, maar ons geduld werd dan toch beloond. De MT-09 maakte een erg geslaagde entree en liet duidelijk verstaan dat de driecilinder terug is van, euh nooit weggeweest. En nu mochten we eindelijk kennis maken met die andere nieuwigheid: de MT-07.

  • Wouters Bruno
  • 22 mei 2014
  • Triumph
Voor- en nadelen

      Door de nieuwe MT’s lijkt zowel de FZ8 als de XJ6 plots een heel stuk ouder. Nochtans vervangt de MT-07 de XJ6 niet, maar als je beide modellen naast elkaar zet, dan is het moeilijk om niet toe te geven aan de viriliteit van het motorblok, het nieuwe design en de extra dosis rijplezier van de MT-07. De XJ6 en de MT-07 zijn familie maar het verschil is op veel vlakken erg groot. En die conclusie gaat ook op voor de FZ8 wanneer je ‘m naast de MT-09 zet.

      Een volledig nieuw model, dat vroeg wel om een volledig nieuw blok. De MT-07 kreeg een tweecilinder van 689 cc die goed is voor 75 pk aan 9.000 tr/min en een koppel van 68 Nm aan 6.500 tr/min.

      Nieuw
      Het motorblok voor de MT-07 moest voldoen aan een aantal maatstaven: zo licht mogelijk zijn, garant staan voor de juiste dosis rijplezier en het rendement dat eruit kwam moest maximaal zijn. Het mag niet verwonderen dat voor deze cilinderinhoud de keuze viel op een tweecilinder. Die heeft minder bewegende onderdelen, minder wrijvingen, weegt lichter… Niet onbelangrijk: een 35 kW-versie voor het A2-rijbewijs zit in de pijplijn.

      De tweecilinder is opgehangen in een stalen buizenframe dat ten allen tijde garant moet staan voor voldoende stijfheid. De swingarm is bovendien vrij kort gehouden en verbindt de quasi horizontaal geplaatste achterste schokbreker rechtstreeks met het motorcarter. De diameter van de conventionele voorvork meet 41 mm. De gegoten aluminium velg vooraan kreeg een 120/70 band aangemeten. Achteraan werd er - helemaal mee met de huidige trend - gekozen voor een te brede 180/55 achterslof.

      Waterproof?
      De looks van de MT-07 zijn duidelijk afgeleid van de MT-09, maar deze nauwe verwantschap staat niet in de weg dat de MT-07 zijn eigen identiteit kan neerzetten. De benzinetank vloeit netjes over in het zadel, het dashboard staat centraal op de kop van de voorvork, maar vraagt toch om je blik aanzienlijk van de weg te halen om het goed te kunnen consulteren.

      De MT-07 ziet er dus prima uit, maar wie met z’n nieuwe Yamaha door een regenbui rijdt, zal echter weinig rijplezier uit z’n tweewieler puren. Toegegeven, we hadden tijdens de rit niet veel geluk want quasi al onze testkilometers moesten we noodgedwongen afleggen door de regen. Als we zeggen dat we doorweekt waren, dan zouden we de waarheid geen eer aan doen. De MT-07 biedt z’n rijder geen bescherming tegen de weerelementen en dat hebben we over heel ons lichaam geweten. Het achterspatbord is eigenlijk onbestaande en dat heeft als gevolg dat de regen in die mate wordt opgeworpen dat onze rug door nattigheid wordt geteisterd! Het is jammer dat een fikse regenbui het rijplezier in zo’n mate vergalt, dat we ons afvragen dat een hedendaagse motorfiets toch vaker inzetbaar moet zijn dan louter op een zonovergoten middag.

      Compact
      Onze kritische tong werd dan weer het zwijgen opgelegd op het moment dat we de zitpositie onder de loep namen. Het zadel is ruim en breed onder je zitvlak, maar voldoende smal tussen de benen zodat je eenvoudig met je voeten aan de grond geraakt. De MT-07 heeft een ranke lijn en het stuur is daar ook afgestemd. Het is voldoende smal wat het filefilteren er net dat tikkeltje eenvoudiger op maakt. De spiegels die werden gemonteerd, hebben dan weer te korte armen zodat je in de spiegels vooral je ellebogen kunt bewonderen.

      Combineer de compacte bouw met een rijklaar gewicht van 179 kg (zonder ABS) en elke motorrijder weet dat je meteen een pakket met veel potentieel hebt. De nieuwe tweecilinder maakt die verwachting bovendien helemaal waar. Het blok toont zich gewillig en zacht bij een gezapige rijstijl, maar laat zich met plezier in z’n toerentallen jagen wanneer je de spreekwoordelijke zweep laat knallen. De goed weggefilterde trillingen en een zachte maar precieze versnellingsbak maken het plaatje àf.

      Speelvogel
      Ook het rijwielgedeelte staat zijn mannetje. We krijgen vooral hetgeen we verwachten. De vering aan boord van de MT-07 biedt de bestuurder voldoende comfort. De reminstallatie kwijt zich prima van zijn taak. De achterrem is eenvoudig te doseren. Vooraan missen wij die extra portie bijtkracht. Aan de andere kant kunnen we ons gerust inbeelden dat de afwezigheid van dat beetje agressiviteit dan weer een pluspunt is wanneer de bestuurder aan het begin van zijn motorcarrière staat.

      Vergeet de autosnelweg. Daar houdt geen enkele ‘nakend’ van, maar richt je op de secundaire wegen en het stadsverkeer. Daar heeft de MT-07 geen enkele moeite om zich te ontpoppen als een bezige bij met een boel bruikbaar rijplezier binnen handbereik.

      Deze ‘kleine’ Yamaha die door z’n prijsstelling ook nog eens erg bereikbaar wordt (6.000 euro of 5.900 euro zonder ABS), bewijst nog maar eens hoeveel plezier een ‘basis’motor kan bieden, zonder de kunstmatige elektronica. Wanneer deze fraaie motor zowel voor- als achteraan extra bescherming zou bieden tegen wind en regen, dan komt de MT-07 erg dichtbij een motor die op geen enkel foutje te betrappen valt. Dus, mijnheer Yamaha, de MT-07 Diversion, wanneer mogen we die verwachten?

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Yamaha.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km