Testen

Toyota Auris Touring Sports: de mening van onze bezoekers

Het woord is aan jullie. Gedurende één dag mochten enkele bezoekers de nieuwste Toyota uitproberen: de Auris Touring Sports, de breakversie van de compacte berline. En aangezien we het graag grondig aanpakken, stonden drie motorisaties op de testbank: benzine, diesel en hybride. Wat is geschikt voor wie?

  • Piette François
  • 20 december 2013
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Geluiddemping
  • Indrukwekkende en praktische koffer
  • Krachtige 1.4 diesel
  • Ontspannen en zuinige hybride
  • Volledig multimediasysteem
  • Acceleraties hybride
  • Goedkoop klokje
  • Hoge prijs
  • Te laag ingebouwde gps
  • Te lange spreiding versnellingsbak (1.6 benzine)

In tegenstelling tot de vorige Auris, telt het gamma nu wel een breakversie. De Japanners zwichtten voor de roep van de Europese markt, die dol is op dit koetswerktype. Deze break heeft niet alleen veel praktische troeven, het is ook de enige op de markt met een hybride variant.

Grote koffer

Uitzonderlijk beginnen we deze test met een blik op de kofferruimte. De testers waren onder de indruk van de ruimte van 530 liter: “Een mooie koffer met een vlot bruikbaar volume”, vindt Jean-Claude Evrard (58 jaar). Dat oordeel wordt gedeeld door Serge Lebrun (36 jaar). De moduleerbaarheid staat op het beste niveau: door de rugleuning van de achterbank neer te klappen ontstaat een vlakke laadvloer.

Afwerking by Toyota

Het interieur straalt Japanse kwaliteit uit en doet de foutjes van het vorige model vergeten. “Het interieur is goed afgewerkt, je ontdekt geen enkel storend geluid en het leuke stuurwiel valt goed in de hand”, vertelt Jean-Claude. Serge is dan weer verleid door de “leuke en zeer moderne boordplank”. Ook Steffi Van Schil (23) was positief over het mooie interieur, al vond haar vriend Bjorn Hermans (28) dat er iets te veel harde plastics aanwezig zijn.

Enkele storende details

Jean-Claude vond nog een ergerlijk detail: “Het klokje lijkt wel van een oldtimer.” Serge staat dan weer kritisch tegenover de zetels die “goed getekend zijn, maar het kussen is een beetje te zacht” en tegenover de gps die “volledig en gemakkelijk is, maar te laag geplaatst”.  

Hybride

De hybride aandrijving komt uit de Prius: de 1.8 benzinemotor is gekoppeld aan een elektromotor. Samen leveren ze 136 pk. Er is geen versnellingsbak, de elektromotor doet het allemaal zelf, een beetje zoals een CVT met continu variabele transmissie.

Jean-Claude is de vinnige hernemingen van zijn Saab 9-3 biturbo gewoon en vindt de acceleraties “een beetje nipt, maar de transmissie remt de hernemingen af”. “Maar wat een plezier in de files!”. Serge is enthousiaster: “Dit is echt ‘ontstressen’, je rijdt niet zoals met een klassieke auto. Bij acceleraties is de motor iets te sterk aanwezig, maar de duw is duidelijk voelbaar. Het verbruik verbaast me met een gemiddelde van minder dan 5 l/100 km op de auto- en autosnelwegen.” Bjorn en Steffi noteerden 5,5 l/100 km tegenover 7,3 l/100 km met de klassieke benzine. Zij betreuren het storende motorgeluid hoog in de toeren, maar vinden de hybride zeer geschikt voor stadsgebruik: “Als je veel moet stoppen en vertrekken is de hybride zuiniger.”  

Diesel

Als diesel stond de kleine 1.4 ter beschikking. Gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak levert hij 90 pk. “Genoeg om vlot mee te kunnen in het verkeer en vrij stil”, vindt Bjorn. Jean-Claude: “Dankzij de zeer goed gespreide versnellingsbak is deze motor ruim berekend op zijn taak. Hij heeft een levendig karakter.” De mening van Serge gaat in dezelfde richting: “De motor is schitterend: niet te luidruchtig en hij reageert meteen. Ook de versnellingsbak is uitstekend.”

Benzine

In tegenstelling tot andere constructeurs biedt Toyota nog atmosferische benzinemotoren aan. Onze bezoekers konden de tweede motor in het gamma testen, de 1.6i met 132 pk. “De diesel is koppelrijker, met deze benzine moet je hoger in de toeren klimmen om te kunnen volgen”, vindt Bjorn. De andere testrijders waren het daarover eens.

“Een stille motor die goed accelereert, maar je moet hoog in de toeren gaan om vlot te hernemen. De te lange verhoudingen van de versnellingsbak verstikt hem een beetje, je mag niet twijfelen om één of twee versnellingen lager te schakelen om in te halen”, evalueert Serge. Jean-Clause deelt die mening in grote mate: “Bij lage toeren is er niet zo veel koppel als bij een diesel.”

Conclusie

Met zijn afwerking die naam waardig, zijn goed uitgekiende praktische kanten en zijn brede motorengamma, zal de Auris Touring Sports geen enkele moeite hebben om zijn  publiek te vinden. “Een auto die met ernst gebouwd wordt”, is het oordeel van onze lezers. Van de drie motoren verkiest Jean-Claude de diesel, “levendiger en perfect voor veelrijders”. Ook Bjorn en Steffi vinden de dieselversie de aangenaamste om mee te rijden.

Serge is genuanceerder: “De diesel is perfect om veel op de autosnelweg te rijden en ik zou de hybride kiezen voor de stad, want die is comfortabeler, stiller en vooral minder stresserend.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km