Testen

Audi A3 Sportback e-tron vs BMW i3: strijd om de stekker!

Op termijn zal persoonlijke mobiliteit – toch minstens deels – elektrisch gebeuren. Om je er langzaamaan op voor te bereiden, kies je dan beter voor een tussenoplossing en kies je voor de plug-inhybride van de Audi A3 e-tron? Of spring je meteen in het diepe met de zuiver elektrische BMW i3?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 november 2016
  • BMW
BMW i3
    Audi A3

      Met zijn concept car-achtige lijnen onderscheidt de BMW i3 zich duidelijk van de doorsneeauto’s die je in de stad ziet. Bij de recente facelift gaf BMW hem ook een batterij met een grotere capaciteit: 33 kWh, tegenover 22 kWh bij de lancering. Zijn onmiskenbare stijl kan je dan weer moeilijk wijzigen.

      Zelfs met een e-tron-label blijft de A3 Sportback daarentegen veel klassieker. De gerestylede versie krijgt een nieuwe blik (vooral dankzij de nieuwe koplampen) en enkele wijzigingen in het interieur (waaronder de virtual cockpit van de recentste modellen). Technisch verandert er echter niets. Hij schotelt dus nog steeds de combinatie voor van de 1.4 TSI 150, elektromotor van 102 pk en lithium-ionbatterij van 8,8 kWh.

      Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

      Als we alleen de originaliteit van het interieur zouden quoteren, won de BMW met glans. En niet alleen door zijn lijnen: als algemeen “eco”-project gebruikt de i3 natuurlijke materialen om zijn ecologische voetafdruk te beperken. Je vindt bijvoorbeeld natuurlijke wol in de zetels, gelooid leder met natuurlijke materialen en gerecycleerd plastic. Bepaalde details, zoals de bovenkant van het dashboard, lijken nauwelijks afgewerkt om het “ruwe” aspect te behouden.

      Aan boord van de A3 gaat het er helemaal anders aan toe. Het mag dan wel een e-tron zijn, het blijft ook een Audi. De afwerking en assemblagekwaliteit is dus onberispelijk. De sfeer is daarentegen somberder. Wat hun uitrusting betreft, gaat het in beide gevallen duidelijk om “premium”-voertuigen, met een klein voordeel voor Audi, dat zijn restyling gebruikte om zijn optielijst nog uit te breiden.

      Comfort: punt voor Audi

      Onderweg moeten we vaststellen dat het moeilijk is om niet te vallen voor de veelzijdigheid van de A3 e-tron. Op het einde van onze testweek verbruikten we minder dan 5 l/100 km, terwijl de Audi het rijplezier van een grotere cilinderinhoud biedt en het comfort van een premium-auto. Rij je kortere afstanden of laad je regelmatig op, dan kan je het verbruik nog meer doen dalen (het werkelijke rijbereik in 100% elektrische modus is ongeveer 30 km).

      Met zijn grote (maar smalle) 19-duimsvelgen en stevigere demping heeft de BMW i3 een minder vergevingsgezind weggedrag. De hogere laaddrempel van de koffer (waar de elektromotor onder zit) en de minder comfortabele rijhouding (je zit met je knieën opgetrokken omdat de batterijen in de vloer zitten) zorgen ervoor dat de Audi dit punt binnenhaalt.

      Motor: punt voor BMW

      Qua motor is de BMW dan weer in het voordeel. Als sommige mensen een elektrische auto nog steeds als een astmatisch golfkarretje zien, hebben ze nog niet met de i3 gereden. Met zijn elektromotor van 170 pk (250 Nm) en beperkte gewicht (1.200 kg) is de i3 een echte sprinter. In de stad verplaats je je zonder geluid of trillingen. En hij wint de sprint aan de rode lichten: 0-100 km/u duurt 7,3 seconden. De topsnelheid van 150 km/u zorgt eveneens voor heel wat speelruimte. Met zijn gecombineerd vermogen van 204 pk kan de Audi A3 e-tron het ritme volgen (0-100 km/u in 7,6 seconden). Maar dat gebeurt niet zonder geluid of zonder gevolgen voor het verbruik.

      Weggedrag: punt voor BMW

      De 250 kg van de batterijen in de e-tron worden toegevoegd aan het gewicht van een auto met klassieke verbrandingsmotor. In totaal weegt de A3 e-tron meer dan 1.650 kg. De inertie van dat gewicht laat zich op bochtige wegen voelen. De BMW i3 geeft meer blijk van een levendig weggedrag. Zelfs in de stad is de originele BMW in het voordeel. Met zijn achterwielaandrijving en “karrenwielen” die vooraan scherp afdraaien lijkt de i3 bijna ter plaatse te draaien. De draaicirkel bedraagt slechts 9,86 meter.

      Prijs: punt voor BMW

      Met zijn nieuwe 33 kWh-batterij bedraagt de startprijs van de BMW i3 € 37.200. Rekening houdend met de prestaties en de “premium”-positionering van het model is dat een competitieve prijs vergeleken met andere elektrische auto’s. Een Nissan Leaf 30 kWh kost bijvoorbeeld € 35.350.

      De Audi A3 e-tron heeft een lichtjes hoger prijskaartje. Hij begint vanaf € 39.323. Bovendien is de i3 minder duur in gebruik, wanneer je de prijzen voor elektriciteit thuis vergelijkt met die van brandstoffen aan de pomp.

      Besluit: winst voor BMW

      De Audi A3 e-tron zet een eerste geslaagde stap richting elektrisch rijden. Wanneer je regelmatig herlaadt, kan je je brandstofverbruik aanzienlijk drukken, terwijl je de soepelheid van een auto met traditionele verbrandingsmotor niet verliest. Door het concept van alternatieve mobiliteit zo ver door te drukken, is de BMW i3 de “puurste” van de twee. Hij is misschien niet geschikt voor elk type chauffeur, maar met enkele toegevingen en een lichtjes aangepaste blik op autorijden is de auto zowat volledig aangepast aan de mobiliteit van morgen. Dat is nog meer het geval met zijn nieuwe batterij van 33 kWh, die een reëel rijbereik van minstens 200 km garandeert.
      BMW

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km