Mercedes-Benz
Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.
Een model hertekenen dat geroemd werd om zijn lijn: het is geen makkelijke opgave. Audi gaf zijn geslaagde coupé toch een tweede leven. De opmerkelijkste evolutie zie je vooraan. De nieuwe generatie van de A5 heeft eveneens strakke lijnen. Algemeen verliest de A5 misschien wat van zijn subtiele elegantie, maar hij wint wel aerodynamische finesse. Zijn Cx-waarde van 0,25 is een referentie in zijn segment. Zelfs de recente en scherp gelijnde Mercedes C-Klasse Coupé doet met 0,26 niet beter. Maar qua verleiding hoeft de Mercedes geen schaamrood op de wangen te krijgen: zijn daklijn loopt vloeiend over in de elegante achterkant.
Aan boord van de A5 overheerst de indruk van kwaliteit, met onberispelijke materialen en secure assemblage. Enkele comfortdetails, zoals de schuifarm die de veiligheidsgordel aanreikt of een inductielader voor je smartphone maken het dagelijkse leven praktischer. Uiteraard is er als optie ook het nieuwe speeltje van Audi: de virtuele cockpit die de traditionele tellers vervangt door een tft-scherm van 12,3 duim. De Mercedes beschikt natuurlijk ook over een modern dashboard met technologische details, en is eveneens degelijk afgewerkt. De gordelaanreiker kost hier echter € 266. Toch beschikt de C-Klasse in het algemeen over een gullere standaarduitrusting en rekent hij zijn opties minder sterk door.
Met zijn optionele luchtvering (€ 1.440) – ongezien in dit segment – heeft de C-Klasse Coupé een zijdezacht contact met de weg. Het compromis tussen comfort en rijdynamiek is uitstekend, en de “klassieke” ophanging van de A5 kan moeilijk volgen. In het gebruik is de Audi A5 dan weer praktischer en comfortabeler. Je geraakt makkelijker op de achterbank. Die is ook ruimer. Dat geldt ook voor zijn koffervolume: 465 tegenover 400 liter. De kofferklep van de C-Klasse Coupé kan ook alleen maar open met de sleutel of vanop de chauffeurszetel. Niet zo handig…
Qua prestaties laat de 2.0 TDI met 190 pk van Audi de 2.1 met 170 pk van Mercedes achter zich. Dat doet hij ook qua karakter: bij hernemingen laat hij nauwelijks geluid of trillingen horen, terwijl de “oude” 2.1 van de C-Klasse Coupé trilt en roffelt. De CO2-uitstoot is quasi hetzelfde: 109 en 111 g/km. Beide kemphanen beschikken over een automaat: een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en zeven verzetten bij Audi en een automaat met koppelomvormer met negen verzetten bij Mercedes. Beide ontgoochelen niet.
Dankzij zijn nieuwe platform is de A5 nog snediger dan zijn voorganger. Vooral het stuur voelt natuurlijker aan. De C-Klasse hoeft niet onder te doen. Hij tackelt de moeilijke stukken met bijna evenveel brio als zijn concurrent met de vier ringen. Toch heb je de indruk dat hij meer filtert dan je mag verwachten van een coupé. Het weinig ontdubbelde stuur zorgt dan weer voor de levendige indruk die de Mercedes-coupé nalaat in de bochten.
Audi zet zijn A5 2.0 TDI 190 in de catalogus voor € 39.990. Reken op € 42.390 als je je linkervoet wilt ontzien en met de S Tronic wilt buitenrijden. Mercedes vraagt dan weer € 38.599 voor zijn C 220d met manuele versnellingsbak en € 41.140 als je de 9G-Tronic Plus wilt. Op enkele zeldzame uitzonderingen na is de standaarduitrusting van de Mercedes iets guller. Zoals we al zeiden, zijn de packs en individuele opties ook iets “betaalbaarder” in de prijslijst van de C-Klasse Coupé dan in die van de A5.
Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.
De hybride stadswagen van Mazda wint aan finesse met een nieuwe neus, getekend door een Belg en met als doel zijn Toyota-DNA te verbergen. We leggen uit...
Volvo lanceert zijn compacte elektrische SUV, die een verzorgd design combineert met een interessante packaging en enkele slimme snufjes om zijn prijs te drukken. Een bestseller in wording!
Dit is de nieuwe Peugeot (E-)3008. Zijn missie? Het razend populaire model opvolgen dat de kaarten heeft herschud in het segment van de compacte SUV’s. Kan het nieuwe model de schoenen van zijn voorganger vullen?