Testen

Audi Q2 vs Mercedes GLA: pocket-crossovers

Audi knoopt weer aan met het nummer 2 in zijn naamgeving. Maar in plaats van een “A” zoals vroeger kiest het merk met de vier ringen nu voor een “Q”. Audi kan dus de strijd aan gaan met de Mercedes GLA in het segment van de pocket-crossovers, meer bepaald de premium-afdeling.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 december 2016
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A6 allroad
    Audi

      De GLA is nauw afgeleid van de A-Klasse en profileert zich vooral als een verhoogde versie (4 cm meer bodemvrijheid) van de kleinste telg uit de Mercedes-familie. Met zijn licht verlengd koetswerk en iets herwerkte achterkant, heeft de GLA wat weg van een verhoogde shooting brake.

      Audi komt echter voor een keer met een echt origineel koetswerk af. Hij staat weliswaar op hetzelfde MQB-platform als de A3 en A3 Sportback, toch heeft de kleine Q een eigen persoonlijkheid. Dat heeft hij onder meer te danken aan zijn hoekige lijnen en zijn “blades” op de C-stijlen die in verschillende kleuren kunnen worden uitgevoerd. Hoewel hij breder en hoger is dan een A3 Sportback, is de Q2 ook korter (5 cm korter dan een A3). Hij meet 4,19 m, vergeleken met 4,41 m voor de Mercedes GLA.

      Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

      Ook al behoort hij tot de kleintjes in de Audi-catalogus, toch krijgt de Q2 de moderne technologie van het merk met de vier ringen. Je hoeft dus niet uit te wijken naar een hoger segment voor een head-updisplay of de beruchte “virtual cockpit”, die de traditionele tellers vervangt door een scherm. Ook de meest recente rijhulpmiddelen zoals een noodremhulp en semi-autonoom rijden in files zijn van de partij.

      Daar moet je uiteraard de portefeuille voor opentrekken. Maar sommige packs zijn interessant, zoals het Assistance-pack (€ 1.899,70), dat een adaptieve snelheidsregelaar, de Active Lane Assist, de noodremhulp met voetgangerherkenning, verkeersbordherkenning, automatische lichten, parkeersensoren voor- en achteraan, een licht- en regensensor en een fileassistent combineert.

      De meest innovatieve uitrusting is bij Mercedes voorbehouden vanaf de C-Klasse, dus de GLA kan niet op gelijke hoogte blijven. Qua afwerking is het ook duidelijk: de Q2 is verfijnder dan de GLA, bijvoorbeeld qua materiaalkeuze voor het dashboard.

      Comfort: gelijkspel

      De enkele centimeters die de GLA toevoegt vergeleken met de A-Klasse komen alleen de koffer ten goede. De interieurruimte achteraan blijft dus gemiddeld maar voldoende. Het koffervolume gaat er dus aanzienlijk op vooruit. De GLA wint dus aan dagelijks gebruiksgemak, met een volume dat stijgt tot 421 liter.

      De Audi Q2 is korter, dus zal zeker niet hetzelfde kunnen bieden, denk je? Vergelijk beide modellen echter, en je vraagt je af waar de extra centimeters van de Mercedes zijn gebleven. De interieurruimte achteraan in de Q2 is niet veel kleiner dan die in de GLA. En de koffer van de Q2 heeft een gelijkaardig volume: 405 liter. Onderweg tonen beide modellen een uitstekend rijcomfort en dito geluidsdemping. Gelijkspel dus.

      Motor: punt voor Audi

      Als instapversie (€ 23.250) komt de Audi Q2 met een 1.0 TFSI-driecilinder turbobenzine met 116 pk. Wil je een gespierdere benzine, dan is er de 1.4 TFSI COD van 150 pk (€ 25.700), de versie die wij testten. Voor gehaaste chauffeurs komt er binnenkort nog een 2.0 TFSI van 190 pk.

      De GLA begint met een 1.6 turbobenzine van 122 pk (GLA 180, vanaf € 27.347) en er is ook een versie met 156 pk (GLA 200, vanaf € 29.645) en zelfs een 2.0 turbobenzine van 211 pk (GLA 250, vanaf e 38.720). Om een vergelijkbare basisprijs te vinden, kozen we voor dit duel de GLA 180. De motor is soepel en elastisch in gebruik, maar de 1.4 TSI toont zich veelzijdiger en explosiever.

      Weggedrag: gelijkspel

      Als je rekening houdt met de uitstekende basis, kan de GLA niet anders dan schitteren op de weg. Dat stellen we dan ook meteen vast tijdens de eerste kilometers. Rij je dynamischer, dan doet het verhoogde koetswerk van de GLA niet echt afbreuk aan zijn weggedrag. Beter nog: hij behoudt de dynamiek van de A-Klasse, maar zijn aangepaste ophanging biedt iets meer rijcomfort dan in de A.

      De Q2 verdient ook niets dan lof voor zijn rijdynamiek. Hij is comfortabel, dynamisch en levendig, en pakt alle situaties sereen aan. En zijn bedieningsorganen zijn perfect afgesteld.

      Prijs: punt voor Mercedes

      De Audi Q2 heeft een iets aantrekkelijkere basisprijs dan de GLA. Maar de standaarduitrusting past echter op een post-it. We hadden geen royale giften verwacht van Audi, maar desondanks: stalen 16-duimsvelgen, manuele klimaatregeling, een standaard radio-cd-speler en een neerklapbare achterbank als blikvangers, dat is wel heel beknopt. De standaarduitrusting van de Mercedes is vollediger. En de opties zijn meestal iets minder duur.

      Besluit: overwinning voor Audi

      De Audi Q2 1.4 TFSI haalt deze beknopte confrontatie binnen. Hij biedt een aangename verhouding comfort/rijdynamiek, en stelt zich tevreden met een compact koetswerk maar biedt toch voldiende interieur- en kofferruimte. En de Q2 is een Audi met een zeldzaam origineel koetswerk. Een luxe, wat niet kan gezegd worden van de uitrusting. Wil je de auto correct uitrusten en niet teveel betalen, moet je voor de packs gaan. De Mercedes GLA is een waardige tegenstander. Op de baan kan hij de confrontatie met de Q2 aan en hij biedt een vergelijkbare interieur- en kofferruimte, weliswaar met een langer koetswerk. Qua afwerking en optionele uitrusting moet hij zijn tegenstander lossen, maar rust beide modellen gelijk uit, en de GLA is iets minder duur.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

      Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

      3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

      De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km