Testen

Audi Q7 E-tron vs BMW X5 40e: politiek correct?

Dit is de categorie van de SUV-zwaargewichten! Het segment dat ecologisten doet huiveren, maar dat een geweten kweekt door steeds meer plug-inhybrides aan te bieden. Zowel de X5 als de Q7 doen een beroep op de technologie. Politieke statements om de groenen en de fiscus te bedaren of vooruitgang die portefeuille en milieu spaart?
  • Piette François
  • 10 november 2016
  • BMW
BMW X5
    Audi Q7

      Beide zijn weliswaar plug-inhybrides, maar ze zijn niet helemaal gelijk: BMW koppelt een tweeliter viercilinder turbobenzine aan een elektromotor, Audi kiest voor een V6 turbodiesel in combinatie met een elektromotor. In beide gevallen zijn de cijfers op papier veelbelovend, vooral voor Audi: 313 pk, 3,3 l/100 km en een uitstoot van 77 g CO2/km voor de BMW en 373 pk, 1,7 l/100 km en 48 g CO2/km voor de rivaal met de vier ringen.

      Stijl

      In beide gevallen hebben we te maken met mastodonten op onze kleine wegen: de agressiever ogende BMW X5 is 4,89 m lang, 1,94 m breed en 1,76 m hoog. De Audi is nog massiever, met een lengte van 5,05 m, een breedte van 1,97 m en een hoogte van 1,74 m. Met een gewicht van 2,2 ton is de BMW… 200 kg lichter dan zijn rivaal. Alleen maar grote cijfers in deze test dus.

      Interieurruimte: punt voor Audi

      We stappen in de X5. De ruimte vooraan is uiteraard royaal, maar de passagiers achteraan zitten minder comfortabel dan verwacht, vooral qua beenruimte. De batterijen nemen alle hoop op een derde zitrij weg en knabbelen aan de koffer: het volume bedraagt 500 liter en de drempel is bijzonder hoog.

      Aan boord van de Audi zijn er vijf royale zitplaatsen. Ook hier is er geen spoor van een derde zitrij… De koffer bevestigt het voordeel voor Audi: 650 liter en een comfortabelere laaddrempel.

      Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

      In de BMW hangt een klassieke sfeer, met een stijl die identiek is aan de andere modellen van het merk. De afwerking is bijzonder geslaagd, maar op dit prijsniveau hadden we meer inspanningen verwacht op vlak van enkele plastics. De Audi heeft hier uiteraard geen lessen te leren: de afwerking is onberispelijk, en ook het voorkomen is top, met kwalitatieve materialen.

      Qua uitrusting zijn beide modellen aan elkaar gewaagd: de hele waaier aan rijhulp is uiteraard aanwezig en de infotainmentsystemen horen bij de beste van dit moment: volledige connectiviteit, internetverbinding, smartphone-apps met voorverwarmingsmogelijkheden,… In beide gevallen kan je de systemen bedienen met je stem, via een draaiknop of een touchpad.

      Comfort: gelijkspel

      Zijn agressieve snuit suggereert misschien een chassis dat te hard is voor kleine banen, maar de BMW is veel soepeler gedempt dan je denkt. Goed nieuws voor het comfort, dat gepaard gaat met een uitstekende geluiddemping. Zelfde vaststelling bij de Audi, al is de demping hier iets stugger. Aan comfort boet je echter niet in.

      Rijdynamiek: punt voor Audi

      De BMW kan het tempo van de Audi niet volgen. Ondanks het voordeel van 200 kg wegen de 313 pk en 450 Nm niet helemaal op tegenover de 373 pk en 700 Nm van de Audi. Bovendien profiteert de Q7 zelfs als diesel van de klank, romigheid en zachtheid van een V6, terwijl de X5 slechts een banale viercilinderklank heeft. De cijfers? 0-100 km/u in 6,8 seconden voor de BMW en in 6,2 seconden voor de Audi.

      De plaatsing van de batterijen zorgen ervoor dat de Q7 E-tron geen vierwielsturing heeft. Dat laat zich voelen in de dynamiek, net als zijn hoge gewicht. Maar hij is niet minder stevig en goed opgehangen. De X5 40e voelt zwaarder aan dan de andere X5-varianten.

      Zuinigheid: punt voor Audi

      Met oplaadbare batterijen hebben beide rivalen een groter elektrisch rijbereik dan klassieke hybrides. Audi komt ook hier als winnaar uit de bus: de constructeur geeft meer dan 50 km elektrisch rijbereik op, tegenover iets meer dan 30 km voor de BMW. In de praktijk moet je er in beide gevallen ongeveer tien kilometer afdoen, wat betekent dat de Audi dubbel zo ver geraakt als de BMW zonder een druppel brandstof te verbruiken.

      Dat laat zich voelen in het algemene verbruik, zeker omdat de V6-diesel van de Audi natuurlijk zuiniger is dan de viercilinder benzine van de BMW. Met de Audi zou je 6 l/100 km moeten kunnen verbruiken, maar met de BMW zal je moeilijk onder 8 l/100 km geraken. In “normale” omstandigheden moet je op ongeveer 7,5 l/100 km en 10,7 l/100 km rekenen.

      Prijs: punt voor BMW

      De Q7 is met zijn V6-diesel natuurlijk duurder dan de viercilinder benzine van de BMW. En geen beetje: de basisprijs van de X5 xDrive 40e bedraagt € 71.950, die van de Q7 E-tron… € 82.910. De meerprijs van een X5 xDrive 40e is verwaarloosbaar vergeleken met een even krachtige dieselversie (minder dan € 1.000 extra vergeleken met de xDrive 40d), maar de Q7 e-tron kost meer dan € 20.000 extra vergeleken met een TDI van 272 pk. Het vermogen is uiteraard niet hetzelfde, maar desondanks…

      Besluit: winst voor Audi

      Aan het einde van de wedstrijd en met alle punten opgeteld is de winst duidelijk voor Audi. Hij lijkt inderdaad geslaagder, met een beter en langer gebruik van zijn elektrische rijmodus. Zijn prestaties, interieurruimte en afwerking zijn troeven die hem op het hoogste schavot zetten. De BMW delft dus het onderspit, maar kan wel uitpakken met een realistischere prijs. Maar laat ons eerlijk zijn: in beide gevallen gaat het om “fiscale” modellen, die op maat gemaakt zijn van de premies die de landen beloven waarin ze worden verkocht. De meerprijs vergeleken met de klassieke versies betaalt zich namelijk nooit terug aan de pomp. Vooral niet wanneer je langere trajecten doet!
      BMW

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: François Piette - Wim Bervoets.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km