Testen

Mercedes A160 CDI vs Mini Cooper D 5-deurs: vijfkamp

In plaats van eerst de ‘egotrippers’ te plezieren met een nieuwe cabriolet of coupé, denkt Mini eerst aan de gezinnen. Na de nieuwe Hatch presenteert Mini een verrassende vijfdeursversie van zijn mythische stadswagen. Genoeg om jacht te maken op compacte premiummodellen, zoals de Mercedes A-Klasse?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 december 2014
  • MINI
MINI Cooper
    MINI Cooper

      Nog voor de breakversie Clubman binnenkort zijn opwachting maakt, onthult Mini al een nieuwe koetswerkversie met vijf deuren. Heiligschennis? In ieder geval kun je Mini al lang niet meer ‘mini’ noemen. Nog minder in de nieuwste generatie. Dus waarom niet de luxe aanbieden van twee bijkomende deuren?

      Bovendien blijft de meerprijs die Mini hiervoor vraagt binnen de perken: 1.500 euro. Dat is meer dan bij een vijfdeurs van een klassiek model (doorgaans 500 of 600 euro). Maar in dit geval krijg je behalve de achterdeuren ook een 16 cm langer koetswerk. Dat is altijd meegenomen. Bij de A-Klasse is er geen discussie mogelijk. Mercedes levert hem alleen met vijf deuren.

      Grootte van een Clio

      Ondanks zijn groeischeut, blijft de Mini vijfdeurs onder de symbolische grens van 4 meter (3,98 meter). Die afmetingen plaatsen hem in theorie tussen de veelzijdige stadswagens zoals de Renault Clio, Peugeot 208, Volkswagen Polo en Opel Corsa.

      In de praktijk zal hij gezien zijn premiumkarakter en gepeperde tarieven eerder strijden met modellen uit een segment hoger. De prijs van 22.790 euro voor de Mini Cooper D (116 pk) vijfdeurs benadert de prijs die Mercedes vraagt voor de A-Klasse. Je moet je dan wel tevredenstellen met de lowpowerversie van Renaults 1.5 dCi (A 160 CDI met 90 pk) voor een gelijkaardige instapprijs (24.321 euro).

      Drie cilinders

      De vijfdeursversie van de Mini neemt uiteraard de motoren over die begin dit jaar debuteerden in de Hatch. Op de S-versies na, die zowel in diesel als benzine een tweeliter viercilinder gebruiken, moeten alle Mini’s zich tevredenstellen met driecilindermotoren. Onze Cooper S was uitgerust met een nieuwe 1,5 liter die 116 pk en 270 Nm koppel ontwikkelt.

      Door zijn hogere vermogen en lagere gewicht presteert de Mini Cooper D gevoelig beter dan de A 160 CDI. Die laatste maakt dat wel goed met zijn werkingscomfort. Zijn viercilinderblok is soepeler, stiller en beter gespreid.

      Typisch Mini

      Wie van rijplezier houdt, zal door geen van deze twee modellen ontgoocheld worden. Zelfs in zijn gezinsversie behoudt de Mini zijn typische wegcontact. Het wordt al snel een plezier om van de ene naar de andere bocht te rijden dankzij de directe besturing, de communicatieve bediening en het gebrek aan rolneigingen.

      Je kunt nu zelfs een stevig tempo aanhouden op wegen die er niet zo goed bijliggen dankzij de doeltreffende schokdemping. Goed nieuws: Mini biedt ook gestuurde schokdempers voor een aanvaardbare meerprijs (510 euro). Weet wel dat hoewel de nieuwe Mini toegeeflijker is voor jouw rug, het comfort redelijk hard blijft.

      Zelfs met de standaardophanging van onze testwagen (de Sport-ophanging is onnodig hard), blijft de A-Klasse leuk om te besturen. Speels op de limiet met zijn beweeglijke achtertrein, snedig en doeltreffend dankzij de goede voortrein. Kortom, een compacte auto die wendbaar en leuk stuurt.

      Voor het gezin?

      En de praktische kanten? Tegenover een Mini Hatch heeft de vijfdeurs ongeveer 7 cm meer ruimte tussen de wielassen. Die is welkom, maar transformeert de Mini niet in een ruime wagen. De toegang tot de achterste plaatsen van de Mini blijft problematisch: de beperkte breedte van de deurtjes (amper 55 cm) vraagt de nodige gymnastiek om in te stappen of om een kindje te installeren in zijn stoel.

      De A-Klasse is ook niet de ruimste van zijn segment, maar komt toch beter voor de dag. Zelfde vaststelling in de koffer. De Mercedes maakt dankzij extra centimeters 341 liter vrij tegenover 278 liter voor de Mini. Dat is wel 30 procent meer dan in de Mini driedeurs (211 liter).

      Veiligheidspakket

      De Mini vijfdeurs staat op het platform dat binnen de BMW-groep wordt gebruikt voor de kleine auto’s en krijgt een modern veiligheidsarsenaal. Als je 995 euro bijbetaalt voor het Driving Assistant-pakket, dan krijg je een autonome noodremfunctie die frontale botsingen vermijdt in de stad, een snelheidsregelaar en -begrenzer, een automatische grootlichtassistent en een camera die verkeersborden met snelheidsbeperking herkent.

      Zo houdt de Mini het hoofd boven water tegenover de A-Klasse, nochtans de referentie ter zake. Hij onderscheidt zich wel met heel wat standaardveiligheidsuitrusting zoals de vermoeidheidsherkenning of Collision Prevention Assist (waarschuwing voor botsdreiging). 

      Conclusie

      De esthetiek verloor enkele pluimen, maar de Mini vijfdeurs is praktischer in gebruik dan de driedeurs. Dat is onmiskenbaar. Toch is dat niet genoeg om de veelzijdigheid van een compacte premiumwagen zoals de Mercedes A-Klasse te evenaren. De Mini vijfdeurs zal gezinnen overtuigen die vallen voor de charmes van de kleine Brit, maar niet te veel toegevingen willen doen op praktisch vlak. Misschien wachten ze beter op de Clubman-breakversie?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km