Testen

Nissan Qashqai vs VW Tiguan: een stap verder

Na het ongelooflijke succes van de eerste generatie ging Nissan voor de tweede Qashqai niet over één nacht ijs. Hij werd op alle vlakken gemoderniseerd, gaat een stap verder en vergroot de kloof met de concurrentie. Ook met het ernstige aanbod van Volkswagen, de compacte SUV Tiguan? 

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juli 2014
  • Volkswagen
Volkswagen Tiguan
    Volkswagen Tiguan

      De lancering van de Qasqhai in 2007 was een gewaagde zet die uiteindelijk heeft geloond. Dat is nog een eufemisme. In die tijd konden we ons moeilijk voorstellen dat Nissan, bekend voor zijn ernstige Almera en Primera, zo’n auto uit zijn hoed zou toveren en meer dan twee miljoen stuks zou verkopen van deze auto met moeilijk uit te spreken of te schrijven naam. Er was dus geen ruimte voor vergissingen bij het ontwerp van de opvolger.

      Elke 61 seconden een geboorte

      De leidinggevenden van Nissan Europe hoeven hun adem niet langer in te houden. De tweede generatie van de Qashqai, gelanceerd begin dit jaar, lijkt zijn publiek al gevonden te hebben. De Engelse fabriek in Sunderland draait op volle toeren (24 uren per dag): elke 61 seconden rijdt een nieuwe Qashqai van de assemblagelijn.

      Schoendoos

      Tegenover de eerste generatie werd de nieuwe Qashqai langer en breder en werd het dak een beetje lager. Hij kreeg kortom een dynamischer silhouet. Daarnaast lijkt het aanbod van Volkswagen in dit segment veel klassieker. Het gevoelig hogere dak (10 cm meer!) geeft de Tiguan minder sportieve allures (al ziet hij er met het optionele R-designpakket ook vrij viriel uit).

      Het hoekige profiel van de Duitse SUV doet hem lijken op een schoendoos. Maar binnenin heb je tenminste uitstekende ruimte achterin. Grote personen zitten nooit met hun hoofd tegen het dak. Achterin de Qashqai is het plaatje minder rooskleurig. Zeker met het panoramische dak dat kostbare centimeters hoofdruimte vreet.

      Regelbare achterbank

      De Tiguan is ontegensprekelijk meer uitnodigend voor de passagiers achterin. In tegenstelling tot de Qashqai met klassieke moduleerbaarheid, heeft de Tiguan een gedeeld neerklapbare achterbank die verschuift en waarvan je de hoek van de rugleuning kunt instellen. Dat zie je doorgaans op monovolumes en is heel praktisch in dagelijks gebruik (tip voor jonge ouders).

      De Qashqai stelt zich tevreden met een vlakke laadvloer als je de rugleuning achterin neerklapt. Op voorwaarde dat je de dubbele koffervloer op de hoogste stand plaatst, natuurlijk. Qua koffer profiteert de Tiguan van zijn iets grotere afmetingen (4,43 meter tegenover 4,38 meter lengte) om een grote volume van 470 liter aan te bieden . De koffer van de Qashqai ging van 410 liter in de vorige generatie naar een redelijke 439 liter, de nieuwe Qashqai hoeft zich dus niet te schamen.

      Verzorgde afwerking

      De sobere en klassieke boordplank van de Tiguan verleidt dankzij zijn eenvoudige en praktische ergonomie. En vooral door de uitstekende afwerking. Een echte Volkswagen. Terwijl de vorige Qashqai de vergelijking niet wist te doorstaan, maakt de nieuwe duidelijk zijn achterstand goed. De stijging in het gamma is voelbaar en de afwerking kan de vergelijking aan met de Duitse SUV. Bovendien is de stijl origineler en moderner.

      Uitrusting

      Ook de veiligheidsuitrusting is modern. Bij zijn technische update in 2012 kreeg de Tiguan een vermoeidheidsdetector, waarschuwing voor wegmarkeringen en actieve koplampen. Toch kan de Qashqai zich onderscheiden met zijn verkeersbordenherkenning, de radar die frontale botsingen vermijdt en het uitstekende zicht rondom dankzij een hele reeks camera’s (praktisch om te parkeren, maar de auto kan het ook zelfstandig).

      Nog goed nieuws: de Qashqai laat je niet de diep in de buidel tasten voor zijn diensten, in tegenstelling tot de Tiguan. Kruis je alle elektronische rijhulpmiddelen aan in de catalogus van Volkswagen, dan wordt de rekening snel gepeperd.

      Lage uitstoot

      De Qashqai boekte de grootste vooruitgang tegenover de vorige generatie door zijn lagere CO2-uitstoot. Bij de diesels daalt de 1.5 dCi zelfs onder de grens van 100 g/km. Ter vergelijking: de zuinigste versie van de Tiguan, de 2.0 TDI BlueMotion 110 pk, geraakt niet onder 138 g/km. Mooi voor de professionele klanten, want het voordeel alle aard daalt.

      Geen veelrijder?

      Particulieren die weinig kilometers afleggen richten zich beter op de benzineversies met lagere instapprijs. De recente 1.2 turbobenzine met 115 pk is voldoende soepel om de lichte Qashqai aan te drijven en kost 21.490 euro tegenover 25.270 euro voor de Tiguan 1.4 TSI met 122 pk.

      De TSI is explosiever en profiteert van kortere versnellingen om de Duitse SUV vlotter te laten presteren. Maar zijn verbruik ligt ook iets hoger, net als de CO2-uitstoot (152 g tegenover 129 g/km voor de Qashqai).

      Leuk weggedrag

      Op dynamisch vlak worden we door geen van beiden teleurgesteld: dit zijn twee uitstekende leerlingen. We verwijten de Qashqai een iets kunstmatigere besturing dan het perfecte systeem in de Tiguan. In beide gevallen verzekert de ophanging een leuk weggedrag, maar ook een vrij hard wegcontact.

      De Tiguan is licht in het voordeel omdat de elektronische veiligheidssystemen minder beperkend zijn dan in de Qashqai. Om je te amuseren in de Japanse SUV moet je de anticiperende ESP uitschakelen om te voorkomen dat het motorkoppel sterk wordt gelimiteerd als de auto vindt dat je iets te levendig rijdt.

      Conclusie

      De Qashqai profiteert van zijn volledige vernieuwing om een lengte voorsprong te nemen op de Tiguan (gelanceerd in 2007) dankzij zijn zuinigere motoren en modernere veiligheidsuitrusting. De Duitse SUV probeert dat goed te maken met zijn minder ‘sportieve’ afmetingen en betere moduleerbaarheid. De Tiguan is onmiskenbaar ruimer en praktischer in gebruik. Je betaalt wel aanzienlijk meer voor zijn diensten. Tegelijk profiteert de Qashqai van zijn vernieuwing om hogerop te klimmen en de afwerking van de Tiguan (de referentie) te benaderen.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km