Testen

Renault Mégane Trophy R vs Seat Leon Cupra: elke seconde telt

Renault was recordhouder op het mythische circuit van de Nürburgring bij de voorwielaandrijvers, vooraleer de Seat Leon Cupra met die titel aan de haal ging.  Dat werd snel weer rechtgezet met de zeer exclusieve Mégane Trophy R, ontwikkeld door Renault Sport. Welke van deze twee ‘secondenjagers’ overtuigt het meest in gebruik?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2015
  • Seat
Seat Leon
    Seat Leon

      Het lijkt wel een oorlogje in de zandbak. Maar toch: voor liefhebbers met een competitiegeest blijft het verdict van de chronometer heilig. Vooral op zo’n veeleisend circuit als de Nürburgring. De strijd om de beste tijd zet de ingenieurs ook aan om nieuwe, meer doeltreffende technische oplossingen te bedenken. Soms zelfs iets te extreem. Dat kun je wel zeggen van de Trophy R-variant, ontworpen om het record van de Seat Leon Cupra af te snoepen.

      250 exemplaren

      De onttroning door Seat prikkelde Renault, dat zijn sportafdeling de opdracht gaf om de Mégane wat extra anabolen te geven. De RS coupé kreeg een nieuwe, zeer exclusieve Trophy R-versie. Hij is exclusief door het lage productieaantal (maar 250 stuks), maar ook door zijn extreem doorgedreven sportiviteit.

      De achterbank verdween, de achterruit heeft geen ruitenwisser meer, de voorzetels werden vervangen door kuipstoelen in licht polycarbonaat en alle geluiddempende materialen verdwenen. Uiteindelijk weegt de Trophy R een honderdtal kilo minder dan de Mégane Trophy.

      Pluimgewicht

      Door onder de grens van 1.300 kg te duiken, komt de Mégane met een honderdtal kilogram minder aan de start dan de Seat Leon Cupra. Dat argument weegt zwaar door wanneer je op het circuit rijdt na het zondagse ritje op de weg voor de koffiekoeken. In dagelijks gebruik blijft de Seat Leon Cupra veelzijdiger.

      Instappen en gaan zitten lukt bijvoorbeeld al veel gemakkelijker dan in de sportstoelen van de Renault. Je behoudt ook vijf zitplaatsen in de Seat, wat zeker van pas komt. Door de goede geluiddemping is een uitstap van meer dan 50 km zeker mogelijk zonder dat je een voorraad Dafalgan moet meenemen.

      De Mégane RS Trophy R trekt zich niets aan van die details. Hij maakt meteen duidelijk waar het om draait: het volstaat om in de kuipzetel te gaan zitten en het veiligheidsharnas te sluiten om te begrijpen dat het vooral om sport draait in dit model.

      Hargneux

      Op papier heeft de motor van de Seat een klein voordeel door de beschikbaarheid van een variant met 280 pk. De 2.0 turbo in de Mégane RS evolueert van 265 pk in het basismodel naar 275 pk in de Trophy R. Verduiveld knap is de Akrapovic-uitlaat die op maat gebouwd werd voor deze circuitauto. Bij de minste acceleratie zingt hij geweldig. Dan klinkt de Seat eerder ingetogen en zelfs kunstmatig in de Cupra-modus die het stemgeluid verhoogt.

      Qua sensaties stellen we hetzelfde vast. De 2.0 TFSI van de VW-groep presteert goed bij alle toerentallen, maar de Franse motor heeft wat meer ziel wanneer je de rode zone opzoekt. Met een kleine dot gas bij de laatste 2.000 tr/min transformeer je de Trophy R in een furie.

      Plankgas

      Op een goed wegdek zoals een biljartvlak circuit steekt de Mégane RS Trophy R met kop en schouders van de Seat Leon Cupra uit. Niet dat de Seat ontgoochelt. Integendeel, hij heeft een dynamisch weggedrag. Maar het blijft een ‘gewone’ auto, terwijl de Trophy R ontegensprekelijk de sportieve kaart trekt met zijn GKN-zelfsper, instelbare Ohlins-ophanging en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden die specifiek voor dit model ontwikkeld werden.  

      Met zo’n arsenaal tovert de Fransman al bij de eerste bocht een glimlach op je gezicht. En dat plezier blijft, want de Trophy R onderscheidt zich voorts door zijn heel nauwkeurige voortrein en de opmerkelijke uithouding en bijtkracht van de vergrote remmen.

      Ophanging

      In vergelijking met deze machine die op maat van de autosport is gemaakt, lijkt de Leon Cupra natuurlijk saaier. Maar ook hij verbaast. Hij is niet zo exuberant als de Mégane, maar volgt zijn tempo zonder al te veel moeite. Gezien zijn polyvalentie is dat indrukwekkend.

      De Seat stelt alleen wat teleur om met zijn iets te rustige, geleidelijke karakter voor een sportieveling. We hadden een extra dosis plezier gewild, met een achtertrein die even beweeglijk is als in de Focus ST bijvoorbeeld. Op hobbelige wegen daarentegen verteert de gestuurde ophanging van de Leon Cupra oneffenheden veel beter dan de Mégane Trophy R.   

      Conclusie

      Op het vlak van pure prestaties wint de Mégane RS Trophy R deze vergelijking duidelijk. Maar kunnen we die nog beschouwen als een seriemodel? De radicale uitrusting beperkt zijn actieterrein, zorgt voor een zware factuur en maakt er eerder een collector’s item van. De Seat Leon Cupra verbaast. Hij is veelzijdiger en kan bijna hetzelfde ritme aanhouden maar heeft niet dat exuberante accent dat de Fransman zo aantrekkelijk maakt.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km