Testen

Ford Focus ST vs VW Golf GTI: met of zonder sensatie?

Twijfel je tussen de Golf GTI Performance en de explosieve Ford Focus ST, dan moet je jezelf enkele vragen stellen. Hoewel ze allebei een sterk karakter hebben, staan ze recht tegenover elkaar op het moment dat je een krappe bocht moet aansnijden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 oktober 2014
  • Volkswagen
Volkswagen Golf
    Volkswagen Golf

      Over enkele weken krijgt ook de ST-versie de diepgaande restyling van de derde generatie Ford Focus. Maar aangezien de kans zich voordeed, hebben we hier niet op gewacht om het huidige model te confronteren met de zevende generatie van de Golf. We kunnen uiteraard ook nog een ontmoeting organiseren tussen de toekomstige Focus ST in zijn nieuwe dieselversie en de Golf GTD. Of zelfs met de Peugeot 308 GT die binnenkort ook over een 2.0 HDI met extra vitamines beschikt. In afwachting maken we plaats voor de ‘echte’ sportievelingen, die hun duivels ontbinden tot pakweg 7.000 tr/min.

      Alles nieuw?

      Moeten we de Golf GTI nog voorstellen? Gezien de stijl van de zevende generatie zonder verrassingen en de aanwezigheid, net als bij de Golf V en VI GTI, van een 2.0 TFSI onder de motorkap, zijn we geneigd ‘nee’ te antwoorden. Nochtans is alles deze keer anders. Te beginnen met het hart van deze atleet. Het is opnieuw een 2.0 TSI, maar deze motor werd verder ontwikkeld om te integreren met het MQB-platform van Volkswagen en heeft niet veel meer gemeenschappelijk met de twee vorige generaties.

      Krachtig

      De vermogenstoename blijft bescheiden tegenover de vorige generatie (+10 pk of +20 pk als je kiest voor het Performance-pakket), maar het is opmerkelijk hoe vlot de nieuwe 2.0 TSI beschikbaar is. Je verwacht indrukwekkende cijfers met een koppel van 350 Nm (70 Nm meer) vanaf 1.500 tr/min. Een echte turbodiesel. Maar het maximumkoppel blijft slechts beschikbaar tot 4.400 tr/min. Nauwelijk 100 tr/min voor het maximumvermogen vrijkomt, dat dan weer aanwezig blijft tot 6.200 tr/min. De vlotheid garandeert duivelse prestaties, maar vlakt de sensaties een beetje af.

      Van 5 naar 4

      De Focus ST ruilde de charismatische vijfcilinder van zijn voorganger voor een motor met één cilinder minder, om minder te vervuilen. Gelukkig gaat daarbij niet te veel verloren. De nieuwe 2.0 Ecoboost verzekert prestaties van een hoog niveau met zijn 250 paarden (tegenover 230 pk voor de Golf GTI Performance) en 360 Nm koppel. Hij heeft niet alleen een aangepast geluid (met een sound symposer die de inlaatgeluiden overbrengt naar het interieur tijdens acceleraties), ook de betere bereik en minder ‘gladde’ karakter zullen bestuurders die graag eens doortrekken wel bevallen.

      In beide gevallen zijn de prestaties gelijkaardig: 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 238 km/u voor de Focus ST tegenover 6,4 seconden en 250 km/u voor de Golf GTI Performance. Op het vlak van verbruik is het verschil wel uitgesproken: de Duitse tweeliter turbo drinkt veel minder dan zijn Amerikaanse tegenhanger.

      Gestuurd differentieel

      Het Performance-pakket kost ongeveer 1.000 euro extra en transformeert de Golf GTI. Niet zozeer door de tien pk extra of de versterkte remmen, maar door toevoeging van een elektronisch gestuurd zelfblokkerend differentieel. Een première voor een voorwielaandrijver. Na enkele scherpe bochten, is het duidelijk: dit werkt zeer verfijnd.

      Je moet er alleen op letten dat je vol accelereert zodra je de koord van de bocht bereikt, zelfs al zijn de wielen nog gedraaid. De elektronica verdeelt dan het koppel tussen de voorwielen om doeltreffend aan de binnenkant van de bocht te ‘kleven’ en er als een kanonskogel weer uit te komen. Anders dan bij de ‘pseudodifferentiëlen’ zoals op de Focus ST is hier geen sprake van afremmen van het binnenste wiel of de motor dichtknijpen via het ESP. Het differentieel van de Golf GTI stuurt net meer koppel naar het buitenste wiel, een blokkering tot zelfs 100 procent.

      Voordelig …

      Welk voordeel heeft dit tegenover een puur mechanisch zelfblokkerend differentieel? Het is dubbel. Ten eerste kan de Golf GTI zijn twee gezichten behouden van sportwagen die geschikt is om dagelijks te gebruiken. Door de sturing vergrendelt het differentieel pas wanneer je echt sportief rijdt en veroorzaakt geen enkele trilling in de sturing bij een soepele rijstijl.

      Ten tweede kan het systeem gebruikt worden om de auto te stabiliseren onafhankelijk van de stand van het gaspedaal. Begint de auto te oversturen, dan vergrendelt de elektronica het differentieel en wordt genoeg koppel opgewekt om de auto te stabiliseren. Resultaat: de Golf GTI Performance blijft altijd stabiel en maakt indrukwekkende snelheden in bochten mogelijk.

      … maar te beschaafd?

      Keerzijde van de medaille: de Golf GTI ‘drift’ niet meer in het begin van een bocht. Het ESP van de Golf GTI kun je niet uitschakelen en zelfs de Sport-positie laat niet veel ruimte voor een ‘artistieke’ rijstijl. In de Focus ST is het precies het omgekeerde. Ga je plots van het gas, dan plaatst de Focus ST enthousiast zijn achterkant.

      Voor liefhebbers van het genre is het besturen van de Focus ST op bochtige wegen een waar plezier. De feedback van de stuurbekrachtiging is perfect, de voortrein is snedig en de buitenste wielen compenseren de afwezigheid van een zelfsper omdat ze de auto heel wendbaar maken. Goed nieuws: zelfs in de normale modus laat het ESP voldoende ruimte opdat je je kunt uitleven zonder dat het tussenkomt. Zo beleef je plezier en is er toch een elektronische waakhond, voor het geval dat. Het ESP kan hier trouwens wel volledig uitgeschakeld worden.

      Conclusie

      Zoek je een sportieveling om dagelijks te gebruiken, dan profileert de Golf GTI zich als de beste keuze. Hij is minder radicaal, heeft een onberispelijke afwerking, een topuitrusting en een minder harde schokdemping en maakt het mogelijk om sereen en bij gelegenheid dynamisch te rijden. Diehards zullen wellicht de Focus ST verkiezen. Die is radicaler en minder gemakkelijk in gebruik, maar rijdt ontzettend leuk. Hij onderscheidt zich door zijn aantrekkelijke verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km