Testen

Zweedse lucifer

Crossovers zijn in. Het is een chic alternatief voor de break van de buur, het geeft de indruk dat je een off-roadfan bent en het is origineel. Volvo is hier niet ongevoelig voor en is een expert in deze materie geworden, dat bewijzen ze nog maar eens met de Cross Country-versie van de V40.

  • Piette François
  • 13 februari 2013
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Allures
  • Awd-transmissie
  • Klank
  • T5-motor (koppel
  • Awd alleen in combinatie met t5
  • Verbruik en co2-uitstoot in t5-versie

Hippe look

Dat Volvo iets van ‘avontuurlijke’ modellen kent, is duidelijk. De huidige XC70 is daar het beste bewijs van. Daar waar de XC70 op zijn best is naast de weg, trekt de V40 Cross Country vooral de kaart van de look. Zo is de integrale transmissie alleen maar beschikbaar in combinatie met de zwaarste benzinemotor uit het aanbod. Daar moet dan ook nog eens 2.000 euro extra voor betaald worden. Veel exemplaren zullen we dus zeker niet zien ...

Stijl

Als het op design aankomt, dan is deze V40 een voltreffer: dakrails, contrasterende achteruitkijkspiegels, specifieke en versterkte bumpers, laterale bescherming, ... . De Cross Country is een V40 met een hoog testosterongehalte, maar zonder vulgair te zijn. Niet vergeten dat we in Zweden zijn, een land waar opscheppers eerder een uitzondering zijn.

Keuzes

Voor het motorenaanbod nemen ze het volledige gamma van de V40 over. Dus ook de zuinige D2 en de andere geslaagde vijfcilinder dieselmotoren. Het aanbod benzinemotoren begint bij de T3, gevolgd door de T5 van onze test. Het enige model dat in optie uitgerust kan worden met de integrale transmissie. Onder de motorkap zit een oude bekende, een vijfcilinder in lijn van 2,5 liter met turbo, 254 pk en een koppel van 360 Nm.

Haldex

We mogen kennis maken met deze Volvo op een bevroren meer. Een uitstekende opportuniteit om nader kennis te maken met de integrale Haldex-transmissie van de vijfde generatie. Onder normale omstandigheden blijft dit systeem beperkt tot voorwielaandrijving, maar het kan bij een glad wegdek ook een beroep doen op een achterwielaandrijving. Maar hoe sportief is deze V40?

Kracht

We nemen comfortabel plaats achter het stuur van deze machine, in een verzorgd interieur, om de natuur te lijf te gaan. Plankgas vanuit stilstand, de spijkerbanden graven zich in het ijs en de motor klinkt als muziek in de oren. Even wat minder gas geven, en de V40 is vertrokken. Daarna neemt het ESP-systeem over zodra de achterzijde een eigen leven gaat leiden.

Uitzicht

Gedaan met lachen, nu bevinden we ons op de piste. Het volstaat om wat meer gas te geven om de V40 in een gemakkelijk controleerbare drift te werpen. De bochten volgen elkaar op en het vertrouwen in de wagen blijft gestaag groeien. Niet alleen het vertrouwen groeit, ook de snelheid.
De V40 is een veilige en trouwe partner, die zonder twijfelen reageert op de bevelen van zijn bestuurder, zelfs al beschikt die niet over de talenten van een Finse rallyrijder. Het ijs blijkt gladder dan ooit in deze tijd van het jaar, wat voor enkele ‘artistieke figuren’ zorgt. Op of naast de vrijgemaakte piste, het blijft steeds mogelijk om opnieuw het rechte pad te vinden.

Tarieven

Het instapmodel, de D2, kost 24.690 euro. Voor de benzinemotoren begint het aanbod vanaf 26.990 euro, maar dan beschik je wel over 180 pk. Voor ons testmodel, de T5 AWD, liggen de prijzen tussen 36.690 en 40.940 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km