Testen

De beste hybride?

Achter het sobere, Scandinavische uiterlijk van de V60 Plug-In Hybrid schuilt een revolutie. Het is de eerste dieselhybride met plug-intechniek, wat betekent dat hij aan het stopcontact oplaadt. Beloofd, wie ongevoelig blijft voor hybrides zal zijn oordeel moeten herzien.

  • Piette François
  • 01 februari 2013
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • 50 km elektrische autonomie
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Hoog comfortniveau
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Fiscaal niet aantrekkelijk (brussel
  • Leveringstermijn
  • Stevige prijs
  • Zeer beperkte kofferruimte

Enkele overtuigende cijfers

Volvo roept zichzelf niet uit tot ‘wereldheerser’. Nochtans verdient het werk van de ingenieurs diep respect. De eigenschappen van deze Volvo zijn verrassend: 285 pk, 640 Nm koppel, 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden, 250 km/u topsnelheid, 900 km autonomie en een gemiddeld verbruik van 1,8 l/100 km of een CO2-uitstoot van 48 g/km. Het beste van twee werelden? Inderdaad, deze auto weet te charmeren.

Hoe doen ze het?

Het werkingsprincipe van deze Volvo is relatief gelijkaardig aan dat van de HYbrid4 van PSA (Peugeot-Citroën), met enkele kleine verschillen. De dieselmotor (een vijfcilinder D5 met 215 pk en 440 Nm) drijft de vooras aan. Achteraan vinden we een elektromotor met 70 pk en 200 Nm. De versnellingsbak is geen zachte gerobotiseerde bak, maar een conventionele automaat met zes versnellingen. Maar de echte troef van deze auto is dat de batterijen aan het stopcontact opgeladen worden.

Pure, een manier van rijden

Selecteer de Pure-modus en je kunt vijftig kilometer rijden alleen op de elektromotor. De Volvo is dan een achterwielaandrijver en haalt 125 km/u terwijl een stilte heerst zoals in een kathedraal. Let echter op dat je het gaspedaal niet forceert, want dan ontwaakt de grommende vijfcilinder. Om te herladen moet je rekenen op 3,5 à 4,5 uur, naargelang de installatie.

Rijmodi

In de meeste gevallen volstaat voor ons de Hybrid-modus. Die gebruikt bij voorkeur de batterijen, op voorwaarde dat je rechtervoet niet te zwaar is. De Power-modus accentueert de prestaties met een scherpere respons op het gaspedaal. De 285 paarden antwoorden bij het minste verzoek.

Kom je op moeilijk terrein, dan kun je de transmissie omschakelen naar vierwielaandrijving via de AWD-functie. Heel nuttig is de Save-knop om de batterijen te sparen, die een autonomie van twintig kilometer garandeert omdat de dieselmotor de batterijen oplaadt. Goed als je op de snelweg rijdt en later de stad wil induiken.  Handig om te weten: ondanks het hybrideconcept kan deze Volvo lasten tot 1,8 ton trekken.

Vorstelijk comfort

Het vliegtuig is nog maar net geland op het besneeuwde tarmac van de luchthaven van Östersund (Zweden) en we zien al dat we de verwarming en de verwarmde zetels goed kunnen gebruiken. Maar Volvo is een ervaren rot op dat vlak: de auto’s zijn al voorverwarmd voor onze komst. Dat is mogelijk dankzij een functie in de boordcomputer, via de intelligente sleutel of sterker nog via jouw smartphone. Ongeacht of de batterijen aan het opladen zijn.

Verbluffend

Deze bijzondere V60 blijft discreet en onderscheidt zich door discrete logo’s en twee grote uitlaatpijpen. In het interieur vinden we behalve specifieke instrumenten geen enkel verschil met de traditionele V60. Op de weg onthult de V60 Plug-In Hybrid een verbluffend potentieel. Hij werkt  zacht en gemakkelijk in de Hybrid- of Pure-modus. Hij opent een wereld van raffinement waarin de overgang van elektro- naar dieselmotor bijna onmerkbaar is. Maar druk op de knop Performance en de acceleraties worden een pak vinniger.

Glijden

Nu we toch in Zweden zijn, trekken we naar enkele bevroren meren. Op zijn spijkerbanden bewijst de V60 zijn wendbaarheid en hij twijfelt niet om languit te driften, op voorwaarde dat de ESP in de sportstand staat. Voor liefhebbers van oversturen met het gaspedaal is de AWD-stand overtuigend genoeg, tenminste als de ondergrond voldoende glad is.   

Nagenoeg perfect

De V60 Plug-In Hybrid lijkt één van de beste hybride wagens, maar is niet vrij van fouten. Het grootste verwijt betreft de kofferruimte. Al magertjes in het gewone model en hier nog eens gereduceerd tot 310 liter (1.120 liter in maximale configuratie). We betreuren ook de hoge prijs (ongeveer 60.000 euro) en de lange levertijden (een jaar!).

Tot slot, dat is te wijten aan onze politici, is deze fiscaal niet altijd interessant, afhankelijk van waar je woont. Er is geen belasting op inverkeerstelling (BIV) als je een particulier bent die in Vlaanderen woont. In alle andere gevallen moet je 4.957 euro ophoesten! Het voordeel van alle aard (VAA) bedraagt 168 euro bruto per maand in het hele land.

Voor wie?

Deze V60 richt zich vooral tot bestuurders die voornamelijk in de stad rijden, maar bij gelegenheid lange trajecten afleggen op de autosnelweg. Daar werpt de dieselmotor zich op als sterk wapen, want de benzinehybrides halen een middelmatig rendement bij hoge snelheden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km