Koetswerk
Er zijn vier verschillende varianten van de Mercedes C-Klasse: de klassieke vierdeurs, de break, de coupé en de cabriolet. Die twee laatste zijn knap getekend, maar door hun minder praktische achterbank en – in het geval van de cabriolet – beperkte koffer bij uitstek vrijetijdsvoertuigen. Met een meerprijs bovendien: reken op zo’n € 3.000 bovenop de prijs van de vierdeurs voor de coupé en richting € 10.000 voor de cabriolet.
De voornaamste keuze zal dus zijn tussen de berline en de break. Die laatste is weliswaar duurder (reken op zo’n € 2.000 voor dezelfde combinatie motor-versnellingsbak) maar biedt wel een onmiskenbaar praktisch voordeel. Met de achterbank rechtop is de kofferruimte bijvoorbeeld 10 liter groter (490 tegenover 480 liter), met de achterbank neer maak je in totaal zelfs 1.510 liter vrij. De C-Klasse Break houdt daarmee gelijke tred met zijn grote uitdagers: de Audi A4 Avant en de uitgaande BMW 3-Reeks Touring.
Motor
Het motoraanbod in de C-Klasse is bijzonder uitgebreid. Het benzineaanbod begint bij de C 160, een 1.6 viercilinder van 129 pk, en loopt tot de C 400, met 3.0 V6 van 333 pk. Dan zijn er de AMG-versies nog natuurlijk: de C 43, eveneens met 3.0 V6 maar dan met 390 pk, en de C 63 en C 63 S, die respectievelijk 476 en 510 pk uit hun 4.0 V8 biturbo puren. Een plug-inhybride heeft de C-Klasse op dit moment niet – al komt die er binnenkort aan – maar de C 200 is een milde hybride op basis van een 1.5 benzinemotor.
Het dieselaanbod is beperkter: dat begint bij de C 180d, een 1.6 van 122 pk, en loopt tot de C 300d, een 2.0 van 245 pk. Goed om weten: op de instapbenzine en -diesel na hebben de coupé en cabriolet hetzelfde motoraanbod. Inclusief de AMG-versies.
De C-Klasse is een populair model op de fleetmarkt en is een kilometervreter bij uitstek. Maal je jaarlijks dus heel wat kilometers af (we nemen ook hier 30.000 kilometer als omslagpunt), twijfel dan niet en ga voor een diesel. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar de C 200d. Die is niet alleen koppelrijker en krachtiger dan de C 180d-instapmotor, maar op papier ook een fractie zuiniger. Hij is ook zuiniger, fiscaal interessanter en goedkoper dan de grotere C 220d. Kies je voor een benzinemotor? Dan is de C 180-benzinemotor een verrassend aangename keuze, zo bleek in onze test met de pre-facelift-cabriolet.
Versnellingsbak
Alleen de basismotoren zijn voorzien van een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Dat is voor de berline het geval voor de C 160 en C 180 aan benzinekant, en de C 180d en C 200d aan dieselkant. De break laat alleen de basisdiesels manueel schakelen. Een negentrapsautomaat is optioneel, en kost € 2.541. Een aan te raden optie wat ons betreft: de automaat schakelt intelligent, zacht en vloeiend.
De C-Klasse heeft achterwielaandrijving, op enkele versies na. De C 200 en C 220d hebben een 4Matic-versie die € 3.025 meer kost; de C 300d, C 400 en C 43 zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. De ultrasterke C 63 en C 63 S dan weer niet…
Uitrusting
Het moeilijkste gedeelte bij de Duitse premiummerken: de optielijst. Hier kun je uiteraard heel wat geld besteden, en de C-Klasse zo luxueus, sportief of comfortabel aankleden als je zelf wilt. Wij kijken naar een goeie mix tussen noodzakelijke opties en comfortopties, en proberen de totaalfactuur wat in de gaten te houden.
Interessant om weten is dat Mercedes enkele pakketten aanbiedt, waarvan het Premium Pack (€ 4.961) het interessantste is. Het omvat onder meer parkeersensoren en een achteruitrijcamera, zetelverwarming, een digitaal instrumentenpaneel, navigatie, smartphone-integratie, draadloos laden voor je smartphone, en een chiquere aankleding. Naast de standaarduitvoeringen voor exterieur en interieur biedt Mercedes nog een Avantgarde-uitvoering (€ 2.964) en een AMG-uitvoering (€ 4.719).
Afzonderlijke opties? We zouden kiezen voor metaalkleur (€ 605), Artico-imitatieleder (€ 544, echt leder kost € 1.984), digitale radio (€ 302), en een rijstrookhulp met dodehoekwaarschuwing (spoorassistent-pakket, € 944). Opnieuw kun je hier nog heel wat meer aanvinken, maar schrik dan niet van het totale prijskaartje.
Onze keuze
C 200d Break met 9G-Tronic Plus, uitvoering Avantgarde, met Premium-pakket, spoorassistent-pakket, metaalkleur, Artico-leder en digitale radio: € 51.703
Tweedehands? Bekijk ook onze Mercedes C-Klasse-zoekertjes