De speculatieve gekte die aan het einde van de jaren ‘80 en rond 2015 heerste rond klassieke voertuigen lijkt vandaag achter de rug. Voor een aantal modellen is de waarde als een kaartenhuisje in elkaar gezakt, te beginnen met de vooroorlogse modellen uit de glorieuze jaren ‘30, op enkele uitzonderingen na. Wat de youngtimers betreft (over het algemeen auto’s die ouder zijn dan 20 jaar), is de waarde heel variabel. Maar hoe vind je dan je weg in dit doolhof? Hoe kan je er zeker van zijn dat je je niet in de luren laat leggen en teveel betaalt voor een auto? We geven je onze 5 stappen. Opgepast: dit is geen exacte wetenschap, maar met deze pistes zou je je een goed beeld moeten kunnen vormen. 

Advertentie
Advertentie

1. Bekijk meerdere exemplaren en bestudeer het model!

Eerst en vooral is het essentieel voor jou als koper om niet meteen te vallen voor het eerste exemplaar dat je gaat bekijken. Nadat je het model bestudeerd hebt in zijn verschillende vormen en jaargangen (waardoor je kan bepalen of het model waar je je oog op hebt laten vallen in originele conditie is of niet), zorg je er door verschillende exemplaren van het model te gaan bekijken voor dat je je een idee kan vormen van de prijs, maar ook dat je een goed exemplaar kan onderscheiden van een slecht. Aarzel dus niet om te gaan kijken naar auto’s die je op het eerste zicht niet ziet zitten (omwille van de kleur, de prijs of de opties…), maar die wel overeenkomen met het model dat je zoekt.

2. Laat je begeleiden!

Een gouden tip: als je geen echte specialist bent, vermijd dan absoluut om alleen te gaan kijken en laat je begeleiden door een professional of een geïnformeerd lid van een club van het model in kwestie als je denkt dat je een ‘zeldzame parel’ gevonden hebt. Elk voertuig heeft immers zijn specifieke kenmerken en zwakke punten die je dan wel kan terugvinden op media zoals Vroom.be, maar die soms goed gemaskeerd kunnen zijn! Dat kost je misschien wat geld, maar je bent wel zekerder van je stuk. En deze tip is des te waardevoller omdat de expert die je onder de arm neemt zonder twijfel wel de prijzen kent. Bekijk tot slot aandachtig de documenten, zoals het chassisnummer, onderhoudsfacturen of restauratiekosten (een erkende professional zal een positief effect hebben op de waarde), info over eventuele vorige eigenaars… Hoe meer papierwerk, hoe hoger de prijs!

Als je de verkoper bent, is deze tip ook van toepassing. Aarzel niet om aan een professional die zich over het onderhoud ontfermt of leden van de club een objectieve evaluatie te vragen over de staat van je voertuig en een idee van de prijs. In dat laatste geval neem je best wat afstand: als de persoon geïnteresseerd is, zou hij of zij een te lage schatting van je wagen kunnen geven.

Advertentie
Advertentie

3. De waardes in magazines: zijn ze up-to-date?

Een blik op de geschatte klassierkerprijzen is vaak de eerste reflex wanneer je een waarde op een klassieke auto wil kleven. Die prijzen worden getoond in diverse gespecialiseerde magazines of websites, en bieden voor velen een goede referentiebasis. Wat ons betreft, raden we je aan om ze met een korreltje zout te nemen: ze worden niet altijd regelmatig up-to-date gehouden en de markt evolueert snel! Een prijs die dateert van een aantal jaren geleden, kan dus snel achterhaald zijn. Het is dus een goed startpunt, maar vertrouw er zeker niet blindelings op! Bovendien zal een voertuig in een uitzonderlijke staat altijd wat meer waard zijn dan de ‘+-waarde’ aangeeft, net als een model dat voorzien is van bepaalde zeldzame of gezochte opties.

4. De veilingresultaten: het kan alle kanten opgaan!

De veilingresultaten in het oog houden is een uitstekend idee, maar opgelet: maak het onderscheid tussen de hamerprijs en de prijs die de koper in het echt betaalt, waarbij het verschil hem zit in de kosten van het veilinghuis. In het geval van een veelvoorkomend model, maak je best een gemiddelde van de resultaten van de laatste twee jaar om een idee te krijgen. Wanneer het gaat om een zeldzamer model, bekijk je het resultaat best kritisch. Er kan immers sprake zijn van opwinding in de veilingzaal… of een compleet gebrek aan liefhebbers voor het model die dag. En dan nog is het weinig waarschijnlijk dat het verkochte model op elk punt overeenstemt met het model dat je wil.

5. De zoekertjes: de hartslag van de markt

Ook dit is een uitstekende reflex, want het zorgt ervoor dat je een idee krijgt van wat eigenaars vragen voor een gelijkaardig model. De foto’s en de beschrijving zorgen er bovendien voor dat je het voertuig kan vergelijken met het exemplaar waar je je oog op hebt laten vallen. Maar opgelet: vergeet niet dat de getoonde prijzen niet noodzakelijk de prijzen zijn waaraan het exemplaar wordt verkocht. Wees ook kritisch voor zoekertjes met extreem lage prijzen (dat is zeldzaam, toegegeven) die vaak duiden op verborgen problemen, of overdreven hoge prijzen , waarbij de verkoper inzet op zijn perceptie of zijn enthousiasme eerder dan op de reële vraag. Ook in dit geval raden we je aan om een gemiddelde prijs te berekenen en een langere analyse te maken van hetzelfde voertuig, kwestie van te zien of de prijs daalt.

Conclusie

Je merkt het, een juiste prijs plakken op een klassieker is geen lachertje. Naast het voorbereidende werk en het bestuderen van het model, de analyse van de zoekertjes, de resultaten van veilingen en de vraag naar tips bij experts van het model, raden we je ook sterk aan om niet meteen te gaan voor het eerste exemplaar dat je gaat bekijken. Wat de staat van het voertuig betreft, lijkt het essentieel om je te laten begeleiden door een professional. Op die manier krijg je een indicatie over de werkelijke staat, waardoor je een bod kan doen… of de benen kan nemen. Veel plezier bij je zoektocht!

Advertentie
Advertentie