Als je regelmatig met de auto naar Frankrijk trekt, ken je zonder twijfel de tolpoorten op de snelwegen… en ook de vele ongemakken die stoppen voor de ‘péages’ met zich meebrengt. Lange wachtrijen, mensen die voor oponthoud zorgen omdat ze hun ticket of kredietkaart niet vinden, of de chauffeurs die op het laatste moment nog van rijvak veranderen… De oplossing is het elektronische tolsysteem of ‘télépéage’: de aparte rijvakken met slagbomen die automatisch openen wanneer auto’s met een elektronische tolbadge naderen. Wat zijn de beperkingen van het systeem? Hoe gebeurt de betaling? Hoeveel kost de badge? We leggen het je allemaal uit...

Advertentie
Advertentie

De ‘télépéage’: hoe werkt het?

Het elektronische tolsysteem, in Frankrijk de ‘télépéage’ genoemd, is een elektronisch bakje dat je tegen de voorruit van je auto bevestigt en dat automatisch communiceert met de tolpoorten op de snelwegen. Wanneer je de slagboom nadert, communiceert het tolbakje met de tolpoort, registreert dat je er voorbijrijdt, opent automatisch de slagboom en boekt de tolkost op je maandelijkse afrekening.

Op voorhand moet je je dus registreren bij één van de leveranciers van dit soort bakjes of badges. Denk echter niet dat het op twee dagen geregeld is, want vaak gaat de procedure gepaard met communicatie via je bank, die een testbetaling ontvangt van de leverancier. Eens die goedgekeurd is, krijg je een melding dat je badge klaar is voor gebruik.

Welke landen?

In Europa werken verschillende landen met een tolsysteem op hun autostrades. Dat kan in de vorm van een vignet (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld, en binnenkort ook in Wallonië), of met tolstations met slagbomen. In dit artikel concentreren we ons op de landen die internationale elektronische tolbetaalsystemen aanvaarden, zoals Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. Weet dat die betaalsystemen ook werken op een aantal parkings en ook in toltunnels.

Wat zijn de voordelen van elektronische tolbadges?

Tijdswinst en meer comfort: het grootste voordeel van de ‘télépéage’ is natuurlijk de vlotte doorstroming. Op sommige tolwegen moet je zelfs niet meer stoppen voor de slagboom. Je vertraagt gewoon wanneer je de tolpoort nadert, en de slagboom gaat automatisch open. Dat betekent ook dat je niet meer moet zoeken naar je kredietkaart of kleingeld, en ook je ticket niet meer kwijt kan raken.

Eenvoudige facturatie: al je tolkosten worden gebundeld in één enkele maandelijkse factuur. Praktisch voor je onkostennota.

Toegang tot een aantal parkings: in een aantal gevallen krijg je met je elektronische tolbadge ook sneller toegang tot parkings, en dat zonder dat je moet stoppen om te betalen.

De nadelen van elektronische tolbadges?

De opstartprocedure kan omslachtig zijn: de communicatie rond je bankgegevens kan uitmonden in een tijdrovende procedure. Bestel je badge dus niet de dag voor je vertrekt!

Abonnementskost: deze service is uiteraard niet gratis. Hoewel de tolkost zelf niet verandert in vergelijking met de prijs die je zou betalen via de manuele procedure, moet je wel een maandelijks abonnement betalen, en misschien ook een activeringskost en de verzending van het tolbakje zelf.

Technische problemen: uit ervaring weten we dat de badge niet altijd werkt, vooral wanneer ze gebruikt wordt in sommige high-end automodellen. Als dat gebeurt, kan het zijn dat je het bakje buiten de auto moet houden. Bovendien kan het tolbakje het zelf ook laten afweten, aangezien het maar 5 tot 8 jaar meegaat. De meeste tolbakjes kan je niet openen en dus moet je een nieuw exemplaar bestellen, al moet je daar soms niet voor betalen.

Hoeveel kost een tolbadge je?

Hou in eerste instantie rekening met activatiekosten voor het toestel zelf en de levering, waarvoor je zo’n 10 tot 15 euro kwijt bent. Die kost betaal je echter maar één keer, en weet dat er soms promoties zijn waarbij het toestel en de levering gratis zijn. Daarnaast betaal je een abonnementskost (meestal alleen tijdens de maanden dat je de badge gebruikt) van ongeveer 1 tot 3 euro per maand. Hou er wel rekening mee dat die kost over het algemeen maar geldig is voor één land, Frankrijk. Wil je het toestelletje ook gebruiken in andere landen, dan betaal je een supplement op je maandelijkse abonnementskost, gaande van enkele tientallen centen tot 3 euro.

Conclusie

Het systeem van de elektronische tolbadges is niet perfect, en een aantal aspecten kunnen frustrerend zijn. Maar het blijft toch vooral een stuk tijdswinst, en vooral ook een comfortabele manier van reizen met een beperkt prijskaartje. Hou je ogen dus open voor promo’s!