Naast de grote namen van de industrie die hun nieuwe modellen op Pebble Beach hebben onthuld, stonden er ook enkele kleine specialisten (en toch nog een grote naam) die eveneens van de Monterey Car Week 2024 gebruikmaakten om hun nieuwste creatie te tonen.

Advertentie
Advertentie

1. Tuthill GT One

De Britse specialist Tuthill heeft de mosterd rechtstreeks van de 911 GT1 uit de jaren ’90 gehaald om zijn GT One te creëren, en dat valt eraan te zien! Naast de look van een racewagen zou hij ook de prestaties ervan moeten hebben. De GT One is bijna volledig uit koolstofvezel opgetrokken en weegt slechts 1.200 kilo. Hij heeft ook een 4 liter-zescilinder boxer die je atmosferisch of met turbo kan krijgen. In het eerste geval is die motor goed voor 500 pk, in het tweede geval moet je 600 pk zien te temmen. En de Britse specialist kennende zou het best kunnen dat die boxermotor een rode zone van vijf cijfers krijgt! In beide gevallen kan je kiezen uit een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, of een manuele versnellingsbak. De prijzen geeft Tuthill nog niet mee van de GT One, maar er worden slechts 22 exemplaren gemaakt, met 3.500 manuren vereist per stuk. De prijs zal dus meer dan 5 cijfers nodig hebben...

Advertentie
Advertentie

2. Eccentrica Diablo

De restomod van Eccentrica op basis van een Lamborghini Diablo is niet helemaal nieuw, we hadden het er al over in juli 2023. Maar aangezien het model zijn publieke debuut heeft gemaakt op de Monterey Car Week 2024, vonden we het de moeite waard om ons geheugen op te frissen en onze ogen nog eens de nodige kost te geven. Voor zijn eerste model heeft Eccentrica op subtiele, maar ingrijpende wijze het koetswerk aangepakt, net als het interieur van de Lamborghini Diablo die als basis diende voor dit project. En ze hebben duidelijk goed werk geleverd. De specialist heeft ook de atmosferische 5,7 liter-V12 van de Diablo behouden, maar dan met enkele aanpassingen om een piekvermogen van 550 pk en 600 Nm koppel te leveren! Een cavalerie die je nog steeds via een manuele zesbak naar de achterwielen moet sturen, waarmee je in 3,5 seconden de 100 km/u bereikt en een topsnelheid haalt van 335 km/u. Helaas worden er slechts 19 exemplaren gemaakt voor een prijs van 1,2 miljoen euro per stuk... zonder het donormodel meegerekend.

3. Porsche 993 Speedster

Deze restomod is echt een uniek exemplaar! Hij werd volledig door Porsche gebouwd in het kader van het ‘Sonderwunsch’-programma van de constructeur, wat vertaald neerkomt op ‘op aanvraag’. Over het algemeen blijven de wensen van de klanten beperkt tot een speciale lakkleur of interieurbekleding. Maar deze keer is het Duitse merk een paar stappen verder gegaan door een ‘Factory One-Off’ te creëren. Het heeft meer dan drie jaar geduurd om deze 993 Speedster te bouwen, een model dat destijds nooit werd aangeboden door Porsche. Om dit unieke model te creëren, hebben de Duitsers een 911 Carrera Cabriolet uit 1994 aangepakt. Die kreeg onder meer de bult achteraan die typisch is voor de Speedsters, een kleinere voorruit en een nieuwe lichtsignatuur vooraan. Zijn onderstel, zijn stuur, zijn remmen en zijn motor zijn dan weer vervangen door die van een Carrera RS van dezelfde generatie. Deze 993 Speedster geniet dus van een atmosferische, luchtgekoelde 3,8 liter-flat-six van 221 kW (300 pk).

Advertentie
Advertentie

4. Touring Superleggera Veloce12

De Italiaanse carrossier achter de beroemde Disco Volante keert terug naar de spotlight met deze Veloce12. Touring Superleggera heeft een Ferrari 550 Maranello genomen en de Italiaanse GT van het steigerende paard naar de 21e eeuw gebracht. Zo krijgt het model een koetswerk uit carbon, een adaptieve ophanging en remklauwen met 6 zuigers vooraan en 4 zuigers achteraan, die in schijven van 380 mm bijten. Zijn atmosferische 5,5 liter-V12 kreeg dan weer een nieuw koelsysteem en een nieuwe uitlaat, waarmee hij 25 pk wint, voor een totaal van 503 pk en 760 Nm. Een vermogen dat nog steeds exclusief naar de achterwielen wordt gestuurd via een manuele zesversnellingsbak. Daarmee sprint de Veloce12 in 4,4 seconden naar 100 km/u en blijft hij gaan tot een topsnelheid van 320 km/u! Touring Superleggera is van plan 30 exemplaren te bouwen, voor een prijs van 690.000 euro per stuk... zonder de 550 Maranello als basis meegerekend, natuurlijk.

Advertentie
Advertentie

5. Ruf Rodeo

Ruf heeft op Pebble Beach zijn eigen 911 Dakar voorgesteld, maar dan als restomod, of toch in die geest. Hoewel dit model als twee druppels water lijkt op een oude Porsche, is het eigenlijk, net als alle andere speciale modellen van Ruf, een volledig nieuw model dat geen orgaandonor nodig heeft gehad. Alles wordt in huis gemaakt, van zijn chassis en koetswerk uit carbon tot zijn zescilinder boxer met turbo. Die laatste is 3,6 liter groot en levert maar liefst 610 pk! Een vermogen dat onder de vier wielen van het beest wordt verdeeld middels een paar sperdifferentiëlen en een manuele zesbak. En om je overal te kunnen amuseren, maar vooral op het onverharde, geniet de Ruf Rodeo van een nieuwe, verhoogde en adaptieve ophanging, met een bodemvrijheid van 240 mm en dikke terreinbanden van Goodyear.