20200917104717bmw128ti.jpg

Wie een sportieve BMW 1-Reeks wil, kan voorlopig enkel terecht bij de M135i xDrive, maar die kost een lieve duit (basisprijs: 49.300 eur). BMW heeft echter net laten weten dat het een iets minder snelle variant aan het aanbod toevoegt die in het vaarwater van bijvoorbeeld de VW Golf GTI terechtkomt: de 128ti. Net zoals de M135i xDrive wordt die aangedreven door een 2.0-turboviercilinder, maar in plaats van 306 pk ontwikkelt die hier ‘slechts’ 265 pk. Deze motor wordt ook hier enkel in combinatie met een achttrapsautomaat geleverd, maar (en het is een grote maar) is in de 128ti enkel met de voorwielen verbonden, terwijl de M135i xDrive standaard een vierwielaandrijver is. Om het motorgeweld toch op een efficiënte manier op het asfalt te krijgen, monteert BMW een Torsen-sperdifferentieel op de vooras.

20200917104718bmw128ti.jpg

80 kilo minder

Door de hardware van de vierwielaandrijving te schrappen, is de 128ti een stevige 80 kilo lichter dan de M135i xDrive. Die gewichtsbesparing en het relatief beperkte vermogensverschil kunnen echter niet verhinderen dat acceleraties wat minder snel verlopen: 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden in plaats van 4,7 seconden. Traag kunnen we de 128ti daarmee niet noemen, en door het lagere gewicht, de specifiek afgestemde M-sportophanging (10 millimeter verlaagd) en het herijkte stuur zou deze versie misschien weleens de fijnst sturende van alle 1-Reeksen kunnen worden. Hoeveel deze 128ti gaat kosten, is nog niet geweten, maar hij zal toch een stuk onder de M135i xDrive uitkomen. En omdat zijn gehomologeerde CO2-uitstoot ook een pak lager is (139-148 g/km in plaats van 154-162 g/km voor de M135i), zal hij ook fiscaal interessanter zijn. De BMW 128ti komt in november op de markt.

20200917104803bmw128ti.jpg