Franse pogingen om een premiummodel te bouwen eindigen doorgaans in onze rubriek “Geflopt model”, zoals de Citroën C6, Renault Vel Satis of Peugeot 605, om er maar een paar te noemen. Die tegenslagen hebben DS Automobiles echter niet ontmoedigd. Het meest prestigieuze merk van de PSA-groep lanceert binnenkort namelijk zijn berline DS 9 in Europa, na een eerdere introductie in China. Met welke troeven?
1. 4,93 meter
Om zijn statuut van prestigeberline te vestigen rekt de grote DS zijn koetswerk op tot liefst 4,93 meter. Ter vergelijking: de SUV DS 7 Crossback was tot op heden het grootste model in de catalogus van het Franse huis, maar die is ‘slechts’ 4,57 meter lang.
2. 2,90 meter
Vooral de achterpassagiers plukken de vruchten van dit ruime formaat. Dat bewijst de lange wielbasis van wel 2,90 meter, een record voor het EMP2-platform van PSA. Zijn neef Peugeot 508 beperkt zich tot 2,79 meter. Om zijn gasten op de achterbank te kunnen verwennen kan de DS 9 trouwens worden uitgerust met stoelen die verwarmen, ventileren en koelen.
3. 100 meter
Om te kunnen wedijveren met de Duitsers belooft de DS 9 niet enkel zijn afwerking te verzorgen maar ook zijn uitrusting. Zo introduceert hij de functie DS Night Vision die met een infraroodcamera voetgangers, fietsers en dieren op de weg detecteert tot op 100 meter afstand.
4. 360 pk
De DS 9, die in de eerste plaats voor de Chinese markt bedacht is, zal niet met een dieselmotor verkrijgbaar zijn. Om te (proberen) concurreren met Duitse premiummerken zal hij tot 360 pk en vierwielaandrijving kunnen bieden dankzij de krachtigste en plug-inhybride versie E-Tense 360.
5. 11,9 kWh
De plug-inhybride varianten van de DS 9 (225 pk met voorwielaandrijving of 360 pk met vierwielaandrijving) hebben een batterij van 11,9 kWh. Dat moet hen een elektrisch WLTP-rijbereik opleveren van “40 tot 50 kilometer”. De interne lader van 7,4 kW beperkt de laadtijd in het beste geval tot 1,5 uur.
6. 1955
Qua uiterlijk zit de DS 9 vol knipogen naar de legendarische DS uit 1955. Kijk maar naar de ‘hoorntjes’ op de rand van het dak. Hier dienen ze echter niet als richtingaanwijzers (om homologatieredenen) maar wel als zijdelingse standlichten.
7. +- 55.000 euro?
De Belgische prijzen van de DS 9 zijn nog niet gekend, maar de Spaanse invoerder heeft zijn tarieven al gepubliceerd. De benzineversie Puretech 225 begint er bij 53.000 euro, de plug-inhybride E-Tense 225 komt aan 55.500 euro.